Ik heb een aluminium geanodiseerd frame (canyon) nu wil ik hier een soort van projectje van maken. Maar kan ik alle decals verwijderen met aceton zonder dat het zwart geannodiseerde er ook af komt?
Sommige delen zijn wit gespoten, weet iemand of het stuk daaronder ook geannodiseerd is of als je de witteverf eraf haalt dat je dan blank aluminium hebt?
geanodiseerd frame en aceton
-
- Forum-lid
zeker weten, aceton doet niks met aluminium of aluminiumoxide
.
.
gaat niet, bestaat niet!
-
- Forum-lid HC
Aceton doet weinig, wil je de geanodiseerde laag verwijderen dan zijn ingrijpender middelen (de-anodiseren / schuren) nodig. Wel zul je ben een wat ouder frame de letters gewoon blijven zien omdat de anodisatielaag wel verkleurd door allerlei invloeden.
Frame zal eerst geanodiseerd zijn en vervolgens gelakt (wat niet wil zeggen dat je over een oud ganodiseerd frame probleemloos heen kun lakken)
Frame zal eerst geanodiseerd zijn en vervolgens gelakt (wat niet wil zeggen dat je over een oud ganodiseerd frame probleemloos heen kun lakken)
Ik zat met dezelfde vraag als de TS. Maar nu een vervolgvraag: wat is de beste manier om (zelf) nieuwe belettering aan te brengen op een geanodiseerde frame?
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."
-
- Forum-lid HC
Als het een ouder frame is: ontvetten, ontvetten, ontvetten (siliconen verwijderen) en daarna sticker met de meest aggressieve lijm die beschikbaar is.
Uit de tijd dat de meeste frames nog van aluminium waren herinner ik me nog dat merken als Principia en Storck rijk werden aan het jaarlijk leveren van stickers.
Uit de tijd dat de meeste frames nog van aluminium waren herinner ik me nog dat merken als Principia en Storck rijk werden aan het jaarlijk leveren van stickers.
@sharkman113: alsnog bedankt voor jouw reactie.
@peteri200: hoe is het gegaan met jouw project?
@peteri200: hoe is het gegaan met jouw project?
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."
Stickers laten snijden uit 3M SC3690 folie.
Deze dunne, gegoten folie heeft een speciale lijmlaag voor slecht hechtende (apolaire) ondergronden.
Frame met schone, pluisvrije doek goed ontvetten (met een alcolholoplossing, geen tinner of spiritus!), stickers erop plakken en nafohnen (ca. 10 minuten) met haarfohn of verfstripper met regelbare uitstoot (max 50 graden). Stickers 2 dagen de tijd geven om laten aanhechten.
Deze dunne, gegoten folie heeft een speciale lijmlaag voor slecht hechtende (apolaire) ondergronden.
Frame met schone, pluisvrije doek goed ontvetten (met een alcolholoplossing, geen tinner of spiritus!), stickers erop plakken en nafohnen (ca. 10 minuten) met haarfohn of verfstripper met regelbare uitstoot (max 50 graden). Stickers 2 dagen de tijd geven om laten aanhechten.
Niets is wat het lijkt..