Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

2300 of sora naar SRAM Force

Ssig
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 feb 2013 12:51

Ssig 06 apr 2014 15:17

Om te beginnen ben ikzelf een (absolute) beginner maar ik denk dat ik met youtube een heel eind kan komen. Echter, het verhaal van de bottom brackets daar kom ik niet goed uit. misschien domme obvious vragen, maar het verhaal:

mijn oude fiets (spec. allez c2 met shimano 2300) heeft een ongelukje gehad. de reparatiekosten (incl. arbeidsuren) waren bijna even hoog als de kosten van de fiets zelf en dus heb ik ervoor gekozen om de kapotte fiets mee naar huis te nemen en een nieuwe fiets te kopen. dit is een secteur sport geworden met shimano sora (triple).

Nu heb ik een SRAM force compact groep liggen, zonder bottom bracket. Ik twijfel nog over het feit of ik de sora groep met de sram groep wil verwisselen (en dan de sora groep op de ''kapotte'' fiets), of dat ik de sora op de nieuwe fiets laat zitten, en mn kapotte fiets ga reparen met de force groep. (suggesties wellicht?)

Nu is mijn probleem: welke soort bottom bracket(s) zal ik nodig hebben? Ik heb (nog) geen goed gereedschap om de brackets eruit te kunnen halen om te bekijken, maar op internet heb ik de volgende specificaties gevonden:

In het allez frame zit nu waarschijnlijk een BB-UN26 bracket (square tapered). Welke sram bottom backet zal ik hiervoor nodig hebben voor de force groep? ik lees over truvativ, pressfit, BB30, GXP, engels/italiaans.. (ik weet nog niet hoe het frame er daar vanbinnen uit ziet ivm juiste gereedschap).

en mocht ik de triple sora groep met de compact sram willen vervangen (nu een shimano FC4500 bracket als het goed is), welke sram bracket zal ik dán nodig hebben?


Misschien voor jullie een makkelijk antwoord, maar ik zie de bomen door het bos niet meer :(

PS mocht er meer info voor nodig zijn qua maten ed dan zal ik eerst het juiste gereedschap aanschaffen.

alvast heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 06 apr 2014 18:19

Op je oude frame zit BSA schroefdraad in het bracket. Hier en op andere forums wordt de term bottom bracket (BB) voor van alles en nog wat gebruikt. Terwijl het niet meer is dan de dwarse framehuls, waar je trapas in draait. In een bracket met schroefdraad past alleen een trapas met schroefdraad (zoals je nu hebt) of losse lagers die met schroefdraad worden gemonteerd. Andere systemen dus niet, zoals pressfit of BB30. Truvativ is een merk van SRAM, zegt in dit verband dus niets. Voor een SRAM Force crankstel heb je de GXP buitenboordlagers nodig voor Force. Italiaans, vergeet dat maar. Niet aan de orde. Simpel gezegd Shimano en SRAM kun je niet door elkaar gebruiken.
"FC4500 bracket en BB-UN26": heb je het dan over hetzelfde onderdeel? Zo ja: als je het allemaal verwarrend vindt, moet je zelf de verwarring beperken! FC4500 is een productnummer van een Tiagra crankstel.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27995
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 apr 2014 19:01

Simpel gezegd Shimano en SRAM kun je niet door elkaar gebruiken.
Onhandige uitspraak. SRAM crank op een Shimano groep werkt prima, zo lang het maar twee voorbladen zijn. Een crankstel moet altijd passen bij de lagers/bottom bracket/trapas of hoe je het ook noemt. Dus Shimano bijvoorbeeld Hollowtech II of Octalink en SRAM gebruikt GPX - dat kun je inderdaad niet mixen. Voorderailleurs, remmen mixen: geen probleem. Kettingen en cassettes: werkt prima zo lang het aantal versnellingen maar gelijk is. Enige wat van hetzelfde merk moet zijn is de rechter shifter en de achterderailleur.

Hier een link naar het onderdeel dat je nodig hebt. Kies bij uitvoering voor "BSA" dat is een Engels bracket en dat is de standaard die Specialized gebruikt.

Ssig
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 feb 2013 12:51

Ssig 06 apr 2014 19:21

alvast hartstikke bedankt voor jullie beide antwoord!! De basis wordt me nu duidelijker. Wat betreft dat BB-UN26; dat sloeg op de bracket die nu in mijn (kapotte) allez fiets zit. dat FC4500 is inderdaad fout; daarmee bedoelde ik de shimano sora/tiagra standaard bracket die in mijn (nieuwe) secteur frame zit.

Ik kan dus de GXP bracket gebruiken zoals uit de link: waarvoor dank! ik ben hem al eens tegen gekomen en vroeg me af of het de juiste zou zijn voor mij.

Laatste vraag (voor nu ;) ): ookal zijn de groepen verschillend, zijn de frames waarschijnlijk dus wel gelijk? maw: de sram en shimano brackets passen in beide frames? Ik kan ze dus misschien ooit gewoon omwisselen mocht ik dat willen (mits ik de bijpassende crankstel ook mee verwissel ;) )

áls ik de onderdelen verwissel hou ik voor de zekerheid shimano bij shimano en sram bij sram :) maar nogmaals bedankt! het helpt echt enorm.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 06 apr 2014 19:26

havana schreef:
Simpel gezegd Shimano en SRAM kun je niet door elkaar gebruiken.
Onhandige uitspraak. Een crankstel moet altijd passen bij de lagers/bottom bracket/trapas of hoe je het ook noemt. Dus Shimano bijvoorbeeld Hollowtech II of Octalink en SRAM gebruikt GPX - dat kun je inderdaad niet mixen.
Onhandig? Nou, beetje overdreven, havana. Dat bedoelde ik toch? Het ging over cranks en trapassen enz en niet over kettingen of remmen. Maar nu kunnen er 0 misverstanden zijn.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 06 apr 2014 19:42

Ssig schreef:... ook al zijn de groepen verschillend, zijn de frames waarschijnlijk dus wel gelijk? maw: de sram en shimano brackets passen in beide frames? Ik kan ze dus misschien ooit gewoon omwisselen mocht ik dat willen (mits ik de bijpassende crankstel ook mee verwissel ?
Ja hoor, in jouw geval kun je die zelfs nog in die omafiets zetten, mocht je die als stationsfiets gebruiken, bij wijze van spreken dan. De BSA-standaard is minstens 60 jaar oud, maar is aan het verdwijnen als standaard voor racefietsen. Helaas. :(

Plaats reactie