Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

vork komt niet uit frame

karstenkarsten
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 29 mar 2014 20:08

karstenkarsten 02 apr 2014 22:34

paul1 schreef:Veel Ondavor
ken hebben probleem met slechtlopende lagers. Deze vorken zijn door de "gewone" man niet los te krijgen. Lagers zijn direct in carbonframe geperst en zitten daarbij ook nog superstrak om vorkbuis. Recent toch een vork kunnen verwijderen, maar lager was niet van vorkbuis af te krijgen. Idd. zijn deze vorken/balhoofden een crime. Heb een poos geleden bij een erkende racefietsenzaak geinformeerd hoe deze vorken gedemonteerd dienen te worden. Men gaf mij een demonstratie, van hoe hard je op (carbon)vorkbuis moet slaan om deze los te krijgen. Dit laat ik liever over aan een FM, die verzekerd is voor schadegevalletjes.
ben blij met deze info, in die zin, dat ik blijkbaar niet de enige ben met het geschetste probleem. werkwijze blijft toch kloppen op de vorkbuis of is er nog betere aanpak?

fredkarsten
Forum-lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:46

fredkarsten 10 apr 2014 11:15

graag tips voor het vervangen van pinarello balhoofdlagers, dwz voor het loskrijgen van de vork, het verwijderen en het plaatsen van de nieuwe industrielagers 40x52x7.
gaat niet, bestaat niet!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28020
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 apr 2014 11:18

Als je je stuurpen en topcap verwijdert en de remkabel losmaakt van de remhoef, valt de vork er zo uit, althans bij een Ahead-systeem. Je schrijft niet om welke Pinarello het gaat, ik heb m'n glazen bol hier niet bij de hand dus dat weet ik zo niet. Als het om een hele oude gaat dan is het waarschijnlijk een balhoofd met schroefdraad en dan werkt het anders.

Verder zitten die lagers waarschijnlijk niet geperst, dus je neemt ze er zo uit. Meestal vallen ze er zelfs uit. Je pakt de nieuwe lagers, beetje vet aan de buitenkant en stopt ze terug. Makkelijkst gaat dit als je het frame neerlegt, zodat de zwaartekracht je niet tegenwerkt. Daarna is het een kwestie van de remkabel vastmaken, topcap aandraaien totdat er geen speling meer op zit en vervolgens de stuurpen weer vastzetten.

fredkarsten
Forum-lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:46

fredkarsten 10 apr 2014 11:37

hallo havana, bedankt voor de zeer snelle reactie. bij de normale ahead systemen met hoeklagers zijn die inderdaad gemakkelijk te verwijderen. in dit geval zitten de lagers geperst en de vork zit zeer stevig geklemd. het betreft een onda vork, waarover voortdurend gemeld wordt, dat lager vervangen moeilijk is. de industrielagers 40x52x7 lijken mij ook moeilijk in te persen omdat een afschuining ontbreekt. graag nog wat specifiekere tips voor de onda vork aanpak.
gaat niet, bestaat niet!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40178
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 apr 2014 12:37

Havana, je kunt het mis hebben ;)

Ik begin er zelf niet aan, ondanks dat ik al jaaaren al zulk soort klussen zelf doe. De lagers zitten behoorlijk vast (licht geperst) je moet vaak zelfs al hameren om de vork eruit te krijgen.
Ik breng hem altijd ff bij de dealer, op afspraak. Die is een kwartier aan het hameren en klaar is Wim.
Hoop dat ze nu eindelijk eens meegaan met alle andere merken op dit gebied.
Less is bore

Plaats reactie