Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Oud staal, nieuw carbon

1Ernesto
Forum-lid

1Ernesto 11 apr 2014 14:36

Hallo Forum,

Op dit moment heb ik een stalen Van Herwerden met Campa Chorus. ik wil mijn 12 jaar oude stalen frame verwisselen voor een carbon frame.

Is het zondermeer mogelijk om mijn huidige groep van een stalen frame op een carbon frame te monteren. Ik denk dan voorbamelijk aan de crancks, remklauwen en derailleur.

Alvast bedankt voor de info!

Groeten, Ernst

c.zaballa
Forum-lid

c.zaballa 11 apr 2014 15:17

De meeste componenten zijn in principe wel over te zetten. De zaken waar je inderdaad rekening mee dient te houden heb je zelf al genoemd.

Voor het monteren van de trapas is het de vraag of het nieuwe carbon frame over dezelfde bracket beschikt. Jouw frame zal over een traditionele trapas met schroefdraad (BSA naar alle waarschijnlijkheid) beschikken. Moderne frame hebben vaak een trapas(lagers) die in het frame worden geperst.

Daarnaast zijn de remmannetjes op een stalen frame soms smaller dan op de carbon-frames van tegenwoordig, waardoor de bout eventueel te kort is.

Houd daarnaast rekening met de voorderailleur: aanlas of klem en indien klem de juiste klemmaat. Indien deze drie componenten niet compatible zijn is er overigens wel een mauw aan te passen. ;)
Gazelle Team TVM \'99

1Ernesto
Forum-lid

1Ernesto 22 apr 2014 21:59

Beste Zaballa,

Heel erg bedankt voor deze nuttige info. Ik ben weer een stapje verder.

Groeten, Ernst

fireman
Forum-lid

Gebruikersavatar fireman 28 apr 2014 09:26

Oude verkopen en een geheel nieuwe (afgemonteerd en wel) carbon fiets aanschaffen??

Is dat ook een optie? Scheelt een hoop (aanpas) werk en het is gelijk perfect.
Redbull Pro-SL 2010 + CSL - 3000

Sauvi
Forum-lid

Gebruikersavatar Sauvi 28 apr 2014 10:00

Derde mogelijkheid,oude bijhouden als "slecht weer"fiets en of vast op een bv Taxc monteren.

1Ernesto
Forum-lid

1Ernesto 06 mei 2014 22:09

Beste Fireman,
Tot die conclusie ben ik inmiddels ook gekomen.
Beste Sauvi,
Inderdaad een prima optie. Zeker ook voor woon- en werkverkeer.

Plaats reactie