Wie kan mij het belang van een goede wielset uitleggen?
Gister tijdens het fietsen een discussie gehad over het belang van een wielset!
Wat is het voordeel van een dure / carbon wielset? Ik mag toch aannemen dat in een nieuwe fiets van ca 1500 euro een set prima wielen steekt?
En waarom investeren in:
een set goede wielen?
Hoge of lage velg?
Carbon of ander materiaal.
Ik ben erg nieuwschierig
Wat is het voordeel van een dure / carbon wielset? Ik mag toch aannemen dat in een nieuwe fiets van ca 1500 euro een set prima wielen steekt?
En waarom investeren in:
een set goede wielen?
Hoge of lage velg?
Carbon of ander materiaal.
Ik ben erg nieuwschierig
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Eigenlijk is een hoge carbon set alleen maar voor het mooie. Echte voordelen zijn er niet voor een toerfietser.
Een goede wielset is wel belangrijk, Zoals je al kan voorstellen is het gewicht belangrijk, maar vooral de stijfheid en stevigheid.
Een goede wielset is wel belangrijk, Zoals je al kan voorstellen is het gewicht belangrijk, maar vooral de stijfheid en stevigheid.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6236
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Hoe meet je stevigheid? Heb je daar een eenheid van?
hoge velgen.., van carbon, worden ook wel moraalwielen genoemd.
Prijs zegt ook niet alles.
In een fiets van 1500 euro zit zeker niet per definitie goed (stijf/licht/duurzaam, verzin een kwaliteit) wielen. Vaak zelfs een relatief instap setje wielen.
Hoge velgen heb je last van met veel wind, en rijden minder comfortabel over kasseien. Carbon velgrand betekend ook aanpassing van je remmen.
Wat is van belang? ga je de bergen in.., is gewicht (wellicht) interessant. Dan ben je vaak beter uit met lage velgen. Heb je moraal nodig, dan moet je hoge velgen nemen. Gaat het om de looks bij je fiets.., pak je wat jij t mooist vind. In alle gevallen is het zo dat stijfheid het rijplezier bevordert, in de bochten en in het aanzetten, en dat betere naven zorgen voor langere levensduur (en minder wrijving, al vraag ik me af of je dat als toerder direct merkt danwel dat verschil belangrijk zult vinden).
hoge velgen.., van carbon, worden ook wel moraalwielen genoemd.
Prijs zegt ook niet alles.
In een fiets van 1500 euro zit zeker niet per definitie goed (stijf/licht/duurzaam, verzin een kwaliteit) wielen. Vaak zelfs een relatief instap setje wielen.
Hoge velgen heb je last van met veel wind, en rijden minder comfortabel over kasseien. Carbon velgrand betekend ook aanpassing van je remmen.
Wat is van belang? ga je de bergen in.., is gewicht (wellicht) interessant. Dan ben je vaak beter uit met lage velgen. Heb je moraal nodig, dan moet je hoge velgen nemen. Gaat het om de looks bij je fiets.., pak je wat jij t mooist vind. In alle gevallen is het zo dat stijfheid het rijplezier bevordert, in de bochten en in het aanzetten, en dat betere naven zorgen voor langere levensduur (en minder wrijving, al vraag ik me af of je dat als toerder direct merkt danwel dat verschil belangrijk zult vinden).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
De eenheid die de stevigheid van wielen aangeeft zijn gebroken spaken. 0 gebroken spaken is stevig, 1 of meer gebroken spaken is niet stevigMarkVeenstra schreef:Hoe meet je stevigheid? Heb je daar een eenheid van?
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6236
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Maar ongetwijfeld niet over de eenheid van stevigheid.., Al is de spakenmethode een goed handvat in dezechrissiewizzie schreef:Lees de maart editie van Fiets, daar staat eea uitgelegd, inclusief de eenheden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Wat voor mij de belangrijkste eisen zijn aan een wielset;
Stevig.
Gewicht.
Design.
Stevig is moeilijk in te schatten maar een goede handgespaakte set is bijna niet kapot te krijgen.
Dan kom je op gewicht. Gewicht is meestal een dilemma voor renners rond mijn lichaamsgewicht. 85kg.
Hoe lichter de wielset hoe fragieler. Dus hier moet je dan kiezen uit het beste van 2 werelden.
Dan Design. Een hoge velg ziet er (ook in mijn ogen) gewoon mooier uit. Heb je er wat aan? Nee kan ik je uit ervaring zeggen. Ik rijd met zowel Redwind XLR als een wielset van Rose Rs1400. Met de redwind wielen ben ik niks sneller.
Wel klimmen ze minder lekker dan mijn wielset van Rose. (maar het oog wil ook wat).
Dus is een goede wielset van belang? Ja.
Zit er in een fiets van 1500 euro per definitie een goede wielset? Nee.
Stevig.
Gewicht.
Design.
Stevig is moeilijk in te schatten maar een goede handgespaakte set is bijna niet kapot te krijgen.
Dan kom je op gewicht. Gewicht is meestal een dilemma voor renners rond mijn lichaamsgewicht. 85kg.
Hoe lichter de wielset hoe fragieler. Dus hier moet je dan kiezen uit het beste van 2 werelden.
Dan Design. Een hoge velg ziet er (ook in mijn ogen) gewoon mooier uit. Heb je er wat aan? Nee kan ik je uit ervaring zeggen. Ik rijd met zowel Redwind XLR als een wielset van Rose Rs1400. Met de redwind wielen ben ik niks sneller.
Wel klimmen ze minder lekker dan mijn wielset van Rose. (maar het oog wil ook wat).
Dus is een goede wielset van belang? Ja.
Zit er in een fiets van 1500 euro per definitie een goede wielset? Nee.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40376
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Goede wielen in een fiets van 1500? Dat hoop je, maar is zelden het geval. Zelfs op wat duurdere fietsen worden wielen vaak als sluitpost gebruikt om de prijs te beperken.
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
De retorisch gestelde vraag is of je mag aannemen dat er in een nieuwe fiets van 1500 euro prima wielen zitten.
Het antwoord is: dat mag je niet. Daar kan zelfs flores niet omheen)))
Het antwoord is: dat mag je niet. Daar kan zelfs flores niet omheen)))
Zelf reed ik altijd met aksium wielen, veel geld uitgeven voor dure velgen zag ik niet zitten. Tot ik een keer duurdere 50mm carbon velgen in m'n fiets gezet had om te proberen.
Persoonlijk vind ik dat hoge velgen wel verschil maken, boven de 30 km/h heb ik zelf het gevoel dat ik makkelijker trap door misschien de aerodynamica. Maar daar heb ik geen verstand van en is een volledige aanname.
Let er ook op dat het type naaf verschil maakt, lichtlopende wielen zijn zo verschrikkelijk fijn.
Persoonlijk vind ik dat hoge velgen wel verschil maken, boven de 30 km/h heb ik zelf het gevoel dat ik makkelijker trap door misschien de aerodynamica. Maar daar heb ik geen verstand van en is een volledige aanname.
Let er ook op dat het type naaf verschil maakt, lichtlopende wielen zijn zo verschrikkelijk fijn.
I just love to ride my bike, thats all.. - Mark Cavendish
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Er zijn geen licht of zwaar lopende naven. Dat verschil merk je echt niet!
Maar het is wel zo dat als jij DENKT dat je harder gaat, dan ga je ook harder (denk je dan)
Ikzelf merk echt geen verschil in de uitslag of ik met hoge of lage velgen rijd.
Maar het is wel zo dat als jij DENKT dat je harder gaat, dan ga je ook harder (denk je dan)
Ikzelf merk echt geen verschil in de uitslag of ik met hoge of lage velgen rijd.