uitleggen is steeds moeilijk, ik heb al veel verschillende wielsets onder men fiets gehad (zowel mtb als race), en een goede wielset, dat voel je echt.
statement dat onder een fiets van 1500 euro goede wielen zitten is echt niet waar, integendeel, zelfs onder fietsen van soms 2000-3000 euro steekt men goedkope wielen, mensen kicken of full carbon kader en de groep, men bespaart veelal op de wielen van fabriek af , meestal met het argument "ja wij steken goedkope wielen om de koper de vrijheid te geven de wielen te steken die wil"
goede en slecht bollende naven, tja, er zit toch ergens wat verschil in volgens mij in het bollen, 't zal misschien niet veel zijn maar toch. in de naven heb je dan nog grote verschillen in afdichting en algemene duurzaamheid.
opbouw van het wiel, is het een wiel dat de kracht goed overbrengt of niet (stijfheid), het wiel kan je ook comfort geven door een goede opbouw (gelijke spaakspanning doet hier heel veel en de hoogte van de velg)
aerodynamice, ja wijst zichzelf wat uit, of je het voelt (behalve de zijwind dan
) , toch een beetje maar ook niets wereldschokkends.
nu algemeen genomen, een goede wielset is een van de belangrijkste onderdelen op je fiets, het is immers je wiel dat bolt (samen met de band natuurlijk
) en je kracht overzet op het wegdek en ook deels bepalend hoeveel comfort je zal krijgen.
zo zal, uit eigen ervaring, een hoge wielset over het algemeen vrij hard aanvoelen, terwijl een laag setje met meer spaken (betere krachtverdeling over de velg, minder spaakspanning) je meer comfort kunnen geven.
ook in de bochten voel je het verschil in wielen, zware wielen hebben een grotere inertie en eveneens grotere gyroscopische kracht, dit voel je echt bij het insturen van bochten, ook de stijfheid voel je daar.
als je gaat fietsen, verander je eens van wielset, je fiets kan helemaal anders gaan aanvoelen.
ook naar acceleratie trouwens.
Voor sommigen is het natuurlijk allemaal onzin en kan je het allemaal niet voelen, zelfde verhaal voor een fietskader, groep, deraileurwieltjes enz... maar wat is dan wel belangrijk aan je fiets ? wel alles en alle beetje helpen je meer vooruit met minder energie.
wiel upgraden is ook een evidente manier om wat gewicht van je fiets te halen.
wat is een goed wiel ? voor velen is dit anders.
ik persoonlijk rij liever met lage wielsets, anderen willen weer hoge of middelhoge wielsets.
beste prijs/kwaliteit is volgens mij te vinden in de 350-500 euro klasse, alles eronder zijn compromissen om de prijs te drukken, alles erboven zijn leuke extraatjes maar brengen slechts kleine extra toegevoegde waarde maar ook daar kan het sop de kolen nog waard zijn voor sommigen.
ook niet vergeten en misschien minstens even belangrijk zijn de look natuurlijk
!!