Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wie kan mij het belang van een goede wielset uitleggen?

BMCSLX01
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 06 mar 2014 12:01
Locatie: Amersfoort

BMCSLX01 17 apr 2014 15:15

japiecarbon schreef:Er zijn geen licht of zwaar lopende naven. Dat verschil merk je echt niet!

Maar het is wel zo dat als jij DENKT dat je harder gaat, dan ga je ook harder (denk je dan)

Ikzelf merk echt geen verschil in de uitslag of ik met hoge of lage velgen rijd.
Hoezo bestaat dat niet? Is dat dan echt perceptie? Het zwaarste punt in je velg is je ventiel, als ik mijn fiets ophang met de carbon velgen erin dan begint het wiel te draaien totdat het ventiel onderop hangt. Doe ik dat met mijn aksiums dan gebeurt er helemaal niks.

Wanneer ik rem met mijn aksiums en ik laat mijn remmen los dan voel ik niks geks en rem ik een beetje af tijdens het coasten, doe ik dat met mijn carbon velgen dan is dat gevoel niet aanwezig.
I just love to ride my bike, thats all.. - Mark Cavendish

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 17 apr 2014 15:20

Je ventiel is ten eerste langer, en ten tweede is je ventiel ten opzichte van de lichte carbon velg (procentueel) zwaarder.

Een lager is een lager, er is echt bijna geen verschil tussen de lagers.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16614
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 apr 2014 15:32

bl88 schreef:Gister tijdens het fietsen een discussie gehad over het belang van een wielset!

Wat is het voordeel van een dure / carbon wielset? Ik mag toch aannemen dat in een nieuwe fiets van ca 1500 euro een set prima wielen steekt?

En waarom investeren in:

een set goede wielen?

Hoge of lage velg?

Carbon of ander materiaal.

Ik ben erg nieuwschierig
Ik ben nieuwsgierig naar het volgende

- Wat is duur?
- Wat is goed?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 17 apr 2014 15:46

japiecarbon schreef:Je ventiel is ten eerste langer, en ten tweede is je ventiel ten opzichte van de lichte carbon velg (procentueel) zwaarder.

Een lager is een lager, er is echt bijna geen verschil tussen de lagers.
Niet helemaal waar er zit wel degelijk een weerstandsverschil in diverse lagers, of je dat daadwerkelijk gaat merken tijdens het fietsen is een tweede. Het soort vet, de hoeveelheid kogels (rollichamen als je wilt) zijn hierop van invloed en ook bijv het soort kogeltjes. De temperatuur is echter bijvoorbeeld een factor die ook van invloed is bij een hogere temperatuur zal bij een lager met voldoende vet de weerstand lager zijn dan bij lage temperatuur. Maar nogmaals of je dit alles echt voelt valt te bezien.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 apr 2014 16:11

Zolang een lager niet totaal versleten is en gewoon in 't vet staat is het verschil niet significant in vergelijking met je andere weerstanden op de fiets, je kunt het echt niet waarnemen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9250
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 apr 2014 16:20

amclassic-fan schreef:Zolang een lager niet totaal versleten is en gewoon in 't vet staat is het verschil niet significant in vergelijking met je andere weerstanden op de fiets, je kunt het echt niet waarnemen.
Significant wellicht wel, maar waarneembaar of betekenisvol niet...

(ff miereneuken ;-))

Zoals Daniel al schrijft: wielen zijn vaak een sluitpost, zeker bij fietsen in de genoemde prijsklasse. Dit kan (maar hoeft niet) zich uiten in slappe wielen (merkbaar!), slecht afgesloten naven (merkbaar, want het gaat eerder stuk), zware wielen (heul klein beetje merkbaar), lelijke wielen (super merkbaar uiteraard) etc
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

BMCSLX01
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 06 mar 2014 12:01
Locatie: Amersfoort

BMCSLX01 17 apr 2014 18:26

Dan ben ik gek en zal het wel moraal zijn. Of het verschil in gewicht.
I just love to ride my bike, thats all.. - Mark Cavendish

remirom
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 okt 2013 11:15

remirom 17 apr 2014 19:50

uitleggen is steeds moeilijk, ik heb al veel verschillende wielsets onder men fiets gehad (zowel mtb als race), en een goede wielset, dat voel je echt.

statement dat onder een fiets van 1500 euro goede wielen zitten is echt niet waar, integendeel, zelfs onder fietsen van soms 2000-3000 euro steekt men goedkope wielen, mensen kicken of full carbon kader en de groep, men bespaart veelal op de wielen van fabriek af , meestal met het argument "ja wij steken goedkope wielen om de koper de vrijheid te geven de wielen te steken die wil"

goede en slecht bollende naven, tja, er zit toch ergens wat verschil in volgens mij in het bollen, 't zal misschien niet veel zijn maar toch. in de naven heb je dan nog grote verschillen in afdichting en algemene duurzaamheid.

opbouw van het wiel, is het een wiel dat de kracht goed overbrengt of niet (stijfheid), het wiel kan je ook comfort geven door een goede opbouw (gelijke spaakspanning doet hier heel veel en de hoogte van de velg)

aerodynamice, ja wijst zichzelf wat uit, of je het voelt (behalve de zijwind dan ;-) ) , toch een beetje maar ook niets wereldschokkends.

nu algemeen genomen, een goede wielset is een van de belangrijkste onderdelen op je fiets, het is immers je wiel dat bolt (samen met de band natuurlijk ;-) ) en je kracht overzet op het wegdek en ook deels bepalend hoeveel comfort je zal krijgen.
zo zal, uit eigen ervaring, een hoge wielset over het algemeen vrij hard aanvoelen, terwijl een laag setje met meer spaken (betere krachtverdeling over de velg, minder spaakspanning) je meer comfort kunnen geven.
ook in de bochten voel je het verschil in wielen, zware wielen hebben een grotere inertie en eveneens grotere gyroscopische kracht, dit voel je echt bij het insturen van bochten, ook de stijfheid voel je daar.
als je gaat fietsen, verander je eens van wielset, je fiets kan helemaal anders gaan aanvoelen.
ook naar acceleratie trouwens.

Voor sommigen is het natuurlijk allemaal onzin en kan je het allemaal niet voelen, zelfde verhaal voor een fietskader, groep, deraileurwieltjes enz... maar wat is dan wel belangrijk aan je fiets ? wel alles en alle beetje helpen je meer vooruit met minder energie.

wiel upgraden is ook een evidente manier om wat gewicht van je fiets te halen.

wat is een goed wiel ? voor velen is dit anders.
ik persoonlijk rij liever met lage wielsets, anderen willen weer hoge of middelhoge wielsets.
beste prijs/kwaliteit is volgens mij te vinden in de 350-500 euro klasse, alles eronder zijn compromissen om de prijs te drukken, alles erboven zijn leuke extraatjes maar brengen slechts kleine extra toegevoegde waarde maar ook daar kan het sop de kolen nog waard zijn voor sommigen.

ook niet vergeten en misschien minstens even belangrijk zijn de look natuurlijk ;-) !!

dielange
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 okt 2013 19:36
Locatie: Tussen Alkmaar en Schagen

dielange 17 apr 2014 20:45

remirom schreef:uitleggen is steeds moeilijk, ik heb al veel verschillende wielsets onder men fiets gehad (zowel mtb als race), en een goede wielset, dat voel je echt.

statement dat onder een fiets van 1500 euro goede wielen zitten is echt niet waar, integendeel, zelfs onder fietsen van soms 2000-3000 euro steekt men goedkope wielen, mensen kicken of full carbon kader en de groep, men bespaart veelal op de wielen van fabriek af , meestal met het argument "ja wij steken goedkope wielen om de koper de vrijheid te geven de wielen te steken die wil"

goede en slecht bollende naven, tja, er zit toch ergens wat verschil in volgens mij in het bollen, 't zal misschien niet veel zijn maar toch. in de naven heb je dan nog grote verschillen in afdichting en algemene duurzaamheid.

opbouw van het wiel, is het een wiel dat de kracht goed overbrengt of niet (stijfheid), het wiel kan je ook comfort geven door een goede opbouw (gelijke spaakspanning doet hier heel veel en de hoogte van de velg)

aerodynamice, ja wijst zichzelf wat uit, of je het voelt (behalve de zijwind dan ;-) ) , toch een beetje maar ook niets wereldschokkends.

nu algemeen genomen, een goede wielset is een van de belangrijkste onderdelen op je fiets, het is immers je wiel dat bolt (samen met de band natuurlijk ;-) ) en je kracht overzet op het wegdek en ook deels bepalend hoeveel comfort je zal krijgen.
zo zal, uit eigen ervaring, een hoge wielset over het algemeen vrij hard aanvoelen, terwijl een laag setje met meer spaken (betere krachtverdeling over de velg, minder spaakspanning) je meer comfort kunnen geven.
ook in de bochten voel je het verschil in wielen, zware wielen hebben een grotere inertie en eveneens grotere gyroscopische kracht, dit voel je echt bij het insturen van bochten, ook de stijfheid voel je daar.
als je gaat fietsen, verander je eens van wielset, je fiets kan helemaal anders gaan aanvoelen.
ook naar acceleratie trouwens.

Voor sommigen is het natuurlijk allemaal onzin en kan je het allemaal niet voelen, zelfde verhaal voor een fietskader, groep, deraileurwieltjes enz... maar wat is dan wel belangrijk aan je fiets ? wel alles en alle beetje helpen je meer vooruit met minder energie.

wiel upgraden is ook een evidente manier om wat gewicht van je fiets te halen.

wat is een goed wiel ? voor velen is dit anders.
ik persoonlijk rij liever met lage wielsets, anderen willen weer hoge of middelhoge wielsets.
beste prijs/kwaliteit is volgens mij te vinden in de 350-500 euro klasse, alles eronder zijn compromissen om de prijs te drukken, alles erboven zijn leuke extraatjes maar brengen slechts kleine extra toegevoegde waarde maar ook daar kan het sop de kolen nog waard zijn voor sommigen.

ook niet vergeten en misschien minstens even belangrijk zijn de look natuurlijk ;-) !!
+1! Ik had het niet beter kunnen verwoorden!

bl88
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 apr 2014 16:45

bl88 18 apr 2014 12:15

remirom schreef:uitleggen is steeds moeilijk, ik heb al veel verschillende wielsets onder men fiets gehad (zowel mtb als race), en een goede wielset, dat voel je echt.

statement dat onder een fiets van 1500 euro goede wielen zitten is echt niet waar, integendeel, zelfs onder fietsen van soms 2000-3000 euro steekt men goedkope wielen, mensen kicken of full carbon kader en de groep, men bespaart veelal op de wielen van fabriek af , meestal met het argument "ja wij steken goedkope wielen om de koper de vrijheid te geven de wielen te steken die wil"

goede en slecht bollende naven, tja, er zit toch ergens wat verschil in volgens mij in het bollen, 't zal misschien niet veel zijn maar toch. in de naven heb je dan nog grote verschillen in afdichting en algemene duurzaamheid.

opbouw van het wiel, is het een wiel dat de kracht goed overbrengt of niet (stijfheid), het wiel kan je ook comfort geven door een goede opbouw (gelijke spaakspanning doet hier heel veel en de hoogte van de velg)

aerodynamice, ja wijst zichzelf wat uit, of je het voelt (behalve de zijwind dan ;-) ) , toch een beetje maar ook niets wereldschokkends.

nu algemeen genomen, een goede wielset is een van de belangrijkste onderdelen op je fiets, het is immers je wiel dat bolt (samen met de band natuurlijk ;-) ) en je kracht overzet op het wegdek en ook deels bepalend hoeveel comfort je zal krijgen.
zo zal, uit eigen ervaring, een hoge wielset over het algemeen vrij hard aanvoelen, terwijl een laag setje met meer spaken (betere krachtverdeling over de velg, minder spaakspanning) je meer comfort kunnen geven.
ook in de bochten voel je het verschil in wielen, zware wielen hebben een grotere inertie en eveneens grotere gyroscopische kracht, dit voel je echt bij het insturen van bochten, ook de stijfheid voel je daar.
als je gaat fietsen, verander je eens van wielset, je fiets kan helemaal anders gaan aanvoelen.
ook naar acceleratie trouwens.

Voor sommigen is het natuurlijk allemaal onzin en kan je het allemaal niet voelen, zelfde verhaal voor een fietskader, groep, deraileurwieltjes enz... maar wat is dan wel belangrijk aan je fiets ? wel alles en alle beetje helpen je meer vooruit met minder energie.

wiel upgraden is ook een evidente manier om wat gewicht van je fiets te halen.

wat is een goed wiel ? voor velen is dit anders.
ik persoonlijk rij liever met lage wielsets, anderen willen weer hoge of middelhoge wielsets.
beste prijs/kwaliteit is volgens mij te vinden in de 350-500 euro klasse, alles eronder zijn compromissen om de prijs te drukken, alles erboven zijn leuke extraatjes maar brengen slechts kleine extra toegevoegde waarde maar ook daar kan het sop de kolen nog waard zijn voor sommigen.

ook niet vergeten en misschien minstens even belangrijk zijn de look natuurlijk ;-) !!
Duidelijk antwoord bedankt!

roadster
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mar 2007 22:43

roadster 21 apr 2014 13:34

bl88 schreef:Wat is het voordeel van een dure / carbon wielset?
Als toptien T de F rijder heb je daar voordeel mee als je met 50km/u naar de finish sprint
in een strijd om de 1e plaats. Ben je geen toptienrijder, en heb je geen volgauto, dan heeft slechts de wielverkoper er voordeel mee. kzal het ' even' uitleggen;

1. Lichte (dus dure) wielen sturen nerveuzer en daardoor DENK je dat ze sneller zijn.
"Also doch 2000 € mehr für die Laufräder ausgeben? Ja. Unbedingt! Wenn man dafür dieses Gefühl bekommt, sollte man ruhig tief in die Tasche greifen. Allerdings entspricht dieses Gefühl in keiner Weise der physikalischen Realität. Die eingesparte Bewegungsenergie beträgt wie im Beispiel vom Berg nur 0,74 %. !!!! Das Gefühl, von dem der Radprofi berichtet, rührt nur daher, dass leichte Laufräder nervöser im Lenkverhalten sind. Und das kann man fälschlich als Wirkung von enormer Beschleunigung interpretieren.
http://www.rad-finisher.de/?page_id=59

2. Lichte wielen zijn niet echt sneller; een meer aerodynamischwiel is wel wat sneller.
" In summary, wheels account for almost 10% of the total power required to race your bike and the dominant factor in wheel performance is aerodynamics. Wheel mass is a second order effect (nearly 10 times less significant) and wheel inertia is a third order effect (nearly 100 times less significant). The best wheels in terms of performance are the ones that are lightweight, aerodynamic, don’t rub brake pads and are strong enough to get you to the finish line. The problem with these high performance wheels, though, is that they sacrifice on the other two key variables important in wheel selection: durability and price. High performance wheels are neither durable nor cheap. Nothing is ever easy, is it? "
http://biketechreview.com/index.php/rev ... erformance
De meeste mensen vertellen hun trieste ervaringen met 2000 euro wielen niet maar op forums kom je toch wel tegen: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=56728

3. Lichte wielen zijn onbetrouwbaar (en vaak slapper) omdat ze dun velgmateriaal hebben. In ieder geval de goedkopere (of alle ?) Shimano wielen hebben 1,5 mm dik velgmateriaal ( op de remvlakken gemeten) terwijl andere merken 1,3 a 1, 4 hebben en Zipp zelfs 1,2. mm. Het principe is dat je dikkere/zwaardere velgen moet hebben; daardoor kan je minder spaken gaan toepassen. Spaken geven de meeste luchtweerstand. Uiteindelijk krijg je dan snellere en zulke aanzienlijk stijvere en betrouwbare wielen waardoor Shimano GEEN berijders-/systeemgewichtsbeperking meer hoeft aan te geven.

Dura Ace C-35 14,4 Watt bij 40 km/u
http://www.tour-magazin.de/services/qtr ... 2011/#/104
Shimano RS30 15,3 Watt bij 40km/u
http://www.tour-magazin.de/services/qtr ... _2011/#/90
Idd die RS 30 weegt iets meer en is 1 Watt ' trager'; C-35 koop je dus omdat ze mooi zijn, en dat zijn ze !

4. Merk op dat TOUR niet spreekt(meet) over het comfort van een wiel, de reden daarvoor is dat wielen niet comfortabel KUNNEN zijn en er dus geen verschil in comfort kan zitten. Zoek maar eens op internet naar comfortMETINGEN van wielen; die kan je niet vinden. Nou ja, als je goed zoekt kan je er wel 1 vinden en die laat zien dat wielen pas comfortabel zijn als je de spaken zo los zet dat ze kapot gaan lopen:
http://www.sheldonbrown.com/rinard/wheel/index.htm

Kortom: Een 200 euro RS30 (/RS 31) is de meest vakkundige/slimste koop. Daar wordt de rijwielhandelaar niet rijk van dus,hoewel... je hebt nu geld over voor een Di2, zoiets zie je ook bij de keuze alu- of carbonframe; carbon is fragiel en heeft verder geen voordelen boven alu, men koopt nu dus veel (goedkoper)alu-frame + wat duurder Di2.

Overigens zijn de nieuwste Shimano wielen weer beter dus de meetwaarden zullen/kunnen ook weer beter zijn dan bij bovenstaanden. En Shimano lagers zijn absoluut hufterproof.
(Nee ik heb geen aandelen Shimano maar ben wel aan't sparen voor Di2.)
http://www.bike-components.de/products/ ... -2014.html
Roadster

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 21 apr 2014 14:46

Roadster, mag het nog een beetje genuanceerd?

In je inleiding spreek je over top tien in de tour, maar je vergeet dat haast iedere amateur wedstrijd boven de 40 gemiddeld uitkomt (ik kom geregeld enkele kilometer aan een stuk boven de 50 uit in groep). Mijn mening is dat het het sterk afhangt van parcours (wind, veel bochten) en rijstijl (alleen, in groep aan kop, in groep meedrijven).

1. Niet volledig: Nervositeit van sturen hangt voor een deel af van het gewicht velg + band, maar ook van de hoogte van de velg, en vooral ook aan de geometrie van de fiets (hoek vork, naloop, afstand tussen voor-en achterwiel).
2. Naast de kwestie. Lichte wielen zeer vaak carbon + hoog, en dus in de meeste gevallen zijn ze aërodynamischer, dus ze zijn dan wel degelijk sneller. (uiteraard zijn er nog genoeg lage / niet aero wielen die behoorlijk aan de prijs zijn. Tot slot: Zipp als voorbeeld aanhalen is zo een beetje spijkers op laag water zoeken. Zeg eens iets slecht over Bora, C50 of zelfs chinees hoog carbon.
3. Half argument. Hoge carbon wielen zijn én lichter, én stijver, maar daar zwijg je zedig over? Durf je ook beweren dat een lichte alu set Fulcrum 1 niet stijf is? Ze zijn nochtans licht en hebben minder spaken.
4. Hier kan ik wel volmondig mee akkoord gaan. Harde of zachte wielen bestaan gewoon niet.

Tot slot: carbon is fragiel ... Lijkt me al voldoende ontkracht in een ander topic.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Plaats reactie