Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het E-Bike topic

johannus
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 apr 2014 14:44

johannus 18 apr 2014 14:48

Ik heb de Riese und Muller Blue Label Cruiser Hybrid High Speed nu een week en hij bevalt super. Ik haalt gemakkelijk de 35 km per uur. Daarna moet ik meer moeite doen om een hogere snelheid te behalen. 45 km per uur halen lukt nog niet, maar tegen de 40 lukt prima.
Alle verschillende mogelijkheden uitvogelen kost eigenlijk niet veel tijd. Het display geeft alle informatie. Belangrijk is niet alleen de info over hoeveel energie er in de accu (400 Watt Bosch) zit, maar ook wat de reikwijdte is bij de verschillende ondersteunigsstanden.
Bij Scholten Fietsgoed in Zwolle zeiden ze dat het goed is om de accu 2 tot 3 keer leeg te rijden. Dan krijgt de accu meer kracht.
Als je dat doet kun je er beter voor zorgen dat ie vlakbij je huis leeg is. Je haalt dan 18 km per uur en dan moet je de Nuvinci 'draaiknop' op het stuur niet op zijn zwaarst zetten, anders is het erg zwaar.
Ik laat er een opzetstuur op zetten zodat ik ook lekker voorover kan leunen. Dat is op een langere rit comfortabel en zeker bij tegenwind.
Het standaard belletje klinkt te zacht dus heb ik er een andere op laten zetten. Ook een verstelbare stang zodat het stuur wat hoger komt; dat vindt ik een net wat prettiger hoogte.
Ik gebruik hem eigenlijk allen voor het woon-werk verkeer

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 18 apr 2014 19:56

Volgende keer als je reclame komt maken voor een winkel best vind ik niet met dt schrijven, dat komt wat verstandiger over ;-)

Hvandermolen
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 apr 2014 19:55

Hvandermolen 19 apr 2014 20:06

Een goed alternatief lijkt mij de Haibike Xduro Trekking S. Ik kon er op internet niks over vinden dus heb ik deze fiets afgelopen week geprobeerd bij een dealer in Hengelo. Dit is een fiets met een middenmoter van bosch met 60 Nm koppel! Mij is verteld dat een middenmotor een betere wegligging heeft door het lage zwaartepunt. Hij is super sportief en heeft ontzettend veel power. Je zit zo op de 40 km/h, sneller dan ik had verwacht. Wat betreft de prijs zat het 2013 model op 3500 euro en het nieuwe model (de RS) dacht ik op 3999.

Er zat een mooie shimano xt afmontage op en flinke magura schijfremmen. Er zit een 400 watt accu in wat tot een actieradius van 60-130 km tot 25 km/h en daarboven kun je zo'n 30 km op volle snelheid (45km/h).

Ik ben in ieder geval erg enthousiast over deze fiets, zijn er nog meer mensen die deze fiets hebben ervaren? Ben erg benieuwd naar jullie mening.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 19 apr 2014 20:57

Hvandermolen schreef: Dit is een fiets met een middenmotOr van Bosch met 60 Nm koppel! Mij is verteld dat een middenmotor een betere wegligging heeft door het lage zwaartepunt. Hij is super sportief en heeft ontzettend veel power. Ben erg benieuwd naar jullie mening.
Wat is er sportief aan een elektrische fiets.....

Ben ik duidelijk genoeg?
Laatst gewijzigd door Anonymous op 19 apr 2014 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Taalgebruik
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 19 apr 2014 21:04

kees0251 schreef:
Hvandermolen schreef: Dit is een fiets met een middenmotOr van Bosch met 60 Nm koppel! Mij is verteld dat een middenmotor een betere wegligging heeft door het lage zwaartepunt. Hij is super sportief en heeft ontzettend veel power. Ben erg benieuwd naar jullie mening.
Wat is er sportief aan een elektrische fiets.....

...............

Ben ik duidelijk genoeg?
Je laat aan duidelijkheid, zoals gebruikelijk, weer niets te wensen over. :mrgreen:
Kan echt geen misverstand over bestaan.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 19 apr 2014 21:13

kees0251 schreef:
Hvandermolen schreef: Dit is een fiets met een middenmotOr van Bosch met 60 Nm koppel! Mij is verteld dat een middenmotor een betere wegligging heeft door het lage zwaartepunt. Hij is super sportief en heeft ontzettend veel power. Ben erg benieuwd naar jullie mening.
Wat is er sportief aan een elektrische fiets.....

..............

Ben ik duidelijk genoeg?
Hoeveel je het een beetje lomp verwoordt, ben ik het wel met je eens.

En zullen we stoppen met het gebruiken van het woord 'fiets' in deze context? Met een fiets heeft t namelijk niets te maken.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 19 apr 2014 21:53

kees0251 schreef: Ben ik duidelijk genoeg?
Nee, leg eens uit Kees, wat bedoel je precies? :mrgreen:

Electrische fietsen zien er dan misschien uit als een fiets, en worden fiets genoemd maar zijn dat natuurlijk eigenlijk niet. Het zijn brommers waarbij je pedalen moet blijven ronddraaien. Bij de electrofietsen die niet zo heel hard kunnen moet je misschien nog wel wat kracht leveren om sneller te gaan maar vooral de "fietsen" die echt hard kunnen hebben nog weinig met een echte fiets van doen. Misschien geeft het een sportief gevoel voor mensen die verder helemaal niet meer bewegen en het is een uitkomst voor mensen die door ziekte etc. niet meer kunnen fietsen, maar met sport heeft het weinig te maken.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 20 apr 2014 17:15

Hvandermolen schreef:middenmoter van bosch met 60 Nm koppel!.
Zolang er niet bij wordt vermeld op welk toerental een motor draait en via welke overbrenging hij uiteindelijk aan het achterwiel hangt zegt het koppel natuurlijk helemaal 0,niks. (Bij auto's dus ook niet)

En inderdaad, het lijkt mij verstandig de discussie (behalve snoeihard bashen, dat mag altijd en overal natuurlijk) over electrische fietsen niet verder hier te voeren, maar voort te zetten op de plek waar die hoort, namelijk *hier*.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

boekqquat
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mei 2014 09:46

boekqquat 04 mei 2014 10:07

1e post hier. Ik voelde me genoodzaakt om mij te registreren na vele tenenkrommende commentaren in dit topic. Wat een vooroordelen tov snellere ebikes!

De topic starter wil een fiets waarop je makkelijk zonder al te veel inspanning tussen de 30-35 kan rijden en dan liefst ook met een behoorlijke actieradius. Ja dat kan. Eerst even wat voorgeschiedenis.

Sinds 2,5 jaar rij ik voor mijn forenzenwerk op een opgevoerde/omgebowude Koga Terraliner. Mij reisafstand is 14 km enkele reis. Deze afstand kan ik met de ebike binnen 25 minuten afleggen. De ebike heeft een hoogtoerige voorwiel naafmotor waarbij je met een inspanning van normaal 20km/u fietsen, ongeveer 33 a 35km/u rijdt. Motortje zelf lijkt op een lampnaaf en valt niet op. Perfecte snelheid, de ebike zelf (inc remmen) kan het makkelijk aan. Als je je een beetje normaal gedraagt en aanpast in het verkeer + een helm gebruikt is het ook zeker veilig. Ik rij met een audi s3 toch ook niet met 190 km/u door het woonerf?

Met mijn 9,5 ampere li-ionbatterij heb ik ongeveer een bereik van 35 a 40km bij veelvuldig gebruik op de hoogste stand bij een nieuwe batterij. Uiteraard loopt de capaciteit van de batterij door tijdsverval (na 5 jaar is tie veel minder geworden) en veel opladen wel terug. Dit is een batterij die in de bidonhouder past. Ik weet dat je op de bagagedrager ook batterijen van 20 ampere kan plaatsen. Nadeel is een wat hoger zwaartepunt, echter je kan dan zeker 80km met 32 km/u snelheid fietsend halen. 2 bidon batterijen zou ook tot de mogelijkheden kunnen behoren.

Er zijn bedrijven die maatwerk kunnen leveren voor dit soort conversies van fietsen naar snelle ebikes. Mij heeft het toen niet meer als 1500 euro gekost (in nieuwstaat verkerende 2e hands fiets + opbouwset) . De ebike weegt ongeveer 19 a 20kg en rijdt inderdaad een stuk beter en is een stuk geodkoper dan de gemiddelde huis en tuin gazelle of sprate maar ook koga ebike. In de basis is de Koga Terraliner namelijk een goede fiets en uitermate geschikt om te converteren tot een ebike!

Dat de regelgeving achterloopt en men in Den Haag drukker is met het binnenharken van geld en het leegzuigen van burgers, daar kan deze geweldige ontwikkeling natuurlijk ook niets aan doen. Hebben we eens een keer een niet stinkend (ja ik ga ze opladen met mijn zonepanelen) alternatief voor de file, is het weer niet goed. Ik zie met angst en beven tegemoet dat dit mooie vervoermiddel de nieuwe melkkoeien van Den Haag gaan worden...,


Afbeelding

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 04 mei 2014 10:23

boekqquat schreef:1e post hier. Ik voelde me genoodzaakt om mij te registreren na vele tenenkrommende commentaren in dit topic. Wat een vooroordelen tov snellere ebikes!

De topic starter wil een fiets waarop je makkelijk zonder al te veel inspanning tussen de 30-35 kan rijden en dan liefst ook met een behoorlijke actieradius. Ja dat kan. Eerst even wat voorgeschiedenis.
Dat is allemaal leuk en aardig en zo, maar wij zijn hier van de racefietsen- en mountainbike-kerk en geloven hartstochtelijk dat je dit soort snelheden met een racefiets hoort te behalen. Gelukkig zijn wij redelijk tolerant en hebben we niet de neiging om e-bikes in de fik te steken of de berijders met pek en veren de stad uit te dragen.

Alleen zijn we niet geïnteresseerd in vergelijkingen tussen e-bikes of motoren, beginnen we te gapen als iemand gepassioneerd de verhouding tussen afstand en capaciteit bespreekt. Kunnen we wel weer genieten van het een beetje belachelijk maken door discussies over brommerplaatjes en integraalhelmen.

Kort samengevat, dit forum heel weliswaar fiets, naar het gelijknamige maandblad, maar wat ons betreft valt een e-bike daar niet onder en hoort een discussie over zo'n apparaat hier dus niet thuis.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 04 mei 2014 10:26

Hoi,

Je keuze om met de fiets te gaan ipv een auto is natuurlijk toe te juichen. Ik weet natuurlijk niet hoe oud je bent en of je misschien om medische redenen moeite hebt met fietsen, maar waarom fiets je die 14 km niet gewoon zelf?
Zo ver is dat toch ook weer niet?
Ik ben echt niet bepaald de meest fitte en sterke fietser op dit forum, maar zelfs ik krijg 14 km nog wel rond een half uur gefietst, zeker als je het iedere dag doet en de route op den duur van haver tot gort kent.

Ik denk dat een aantal van de minder leuke reacties die je in dit topic hebt gelezen over de e-bike een beetje hier uit voortvloeien; waarom neemt iemand een (peperdure) e-bike voor een stukkie van 14 km? Moet je natuurlijk helemaal zelf weten, al ga je op een gemotoriseerde kruiwagen, maar voor mensen die er juist plezier in hebben met wel enige inspanning tussen de 30-35 te rijden voelt het tegenstrijdig. En niet iedereen kan zich zo goed in een ander verplaatsen.

Bottomline; e-bikers willen het lekker makkelijk, wielrenners willen het zo moeilijk mogelijk. En vergelijkingen daartussen gaan gewoon niet.

Mijn 2 centen.
Laatst gewijzigd door TumTumTum op 04 mei 2014 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Veni. Vidi. Fietsie.

boekqquat
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mei 2014 09:46

boekqquat 04 mei 2014 10:29

Toch leuk als ik er dan weer eens een wielrenner aan mijn wiel heb plakken en ik na 2 km een kernexplosie achter mij hoor van een wielrenner die zichzelf heeft opgeblazen... Want 40+ met zware inspanning kan natuurlijk ook worden gefietst... Ze weten niet eens wat er aan de hand was, je ziet het bij mijn fiets niet direct goed. En ik ken jullie soort maar al te goed hoor. Heb een broer die in 55 minuten de alpe d'uez oprijdt maar die kan zich goed voorstellen dat voor forenzenwerk dit een uitermate goede oplossing is.
Laatst gewijzigd door boekqquat op 04 mei 2014 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie