Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

In de bergen: 23mm of 25mm

brekson
Forum-lid

brekson 19 apr 2014 15:17

Ik rijd zowel op de ene fiets met 23mm als op de andere met 25mm bandjes, en moet zeggen dat die laatste me wel bevallen.

Maar ik vraag me af of ik er wel goed aan doe deze ook te gebruiken als ik in de bergen ga fietsen.
Denk dat hier de verbeterde rolweerstand een mindere rol gaat spelen.

En hoe zit het met de opwarming van de bandjes bij het dalen en remmen ?
Sworks Venge

MarcFaFo
Forum-lid

Gebruikersavatar MarcFaFo 19 apr 2014 15:34

De vraag is meer, hoeveel is je BMI, als ie meer is dan 19 gewoon een paar kilo afvallen. Ga je sneller naar boven. Heb je minder massa ver van de pedalen en heb je meer weerstand nodig om de bocht door te gaan.
De 25 mm bandjes rijden comfortabel (lagere druk nodig) maar kunnen met hoge druk (8 bar) heel hard de berg af.
Wanneer je hard gaan leuk vindt hoef je niet veel te remmen :-). De opwarming is vooral een probleem bij veel slepend remmen waardoor de binnenband met veel warmte ontwikkeling te maken krijgt die niet goed afgevoerd kan worden. Gevolg kan dan zijn een klapband, of (vroeger) de velgrand van een volledige carbon cllncher. Dit is voor beide banden 25 of 23 mm geen verschil (misschien voor 25mm een marginaal voordeel)
Conclusie, gewoon rijden op wat je lekker vindt bollen.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 19 apr 2014 17:34

brekson schreef:...En hoe zit het met de opwarming van de bandjes bij het dalen en remmen ?
MarcFaFo schreef:...De opwarming is vooral een probleem bij veel slepend remmen waardoor de binnenband met veel warmte ontwikkeling te maken krijgt die niet goed afgevoerd kan worden. Gevolg kan dan zijn een klapband, of (vroeger) de velgrand van een volledige carbon cllncher...
(Race)fietsers die 'remmend' dalen horen volgens mij niet in de bergen :( . Waarmee ik niet bedoel te zeggen dat je zonder te remmen, als een soort 'kamikaze-piloot' moet dalen. Het is met 't remmen dus net als met de consumptie van alcoholhoudend vocht: met mate (lees: gedoseerd) :mrgreen: ! Dan is 'opwarming' niet aan de orde. Ik heb er tenminste nog nooit last van gehad en ben ècht niet iemand die in de afdaling iedereen voorbij suist.
60 x Ventoux

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 19 apr 2014 18:27

25mm en 8 bar zou ik nu niet doen, maar 25mm heeft gewoon meer grip in afdalingen. Vele bergweggetjes hebben nogal slecht asfalt, dus meer comfort en grip is mooi meegenomen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 19 apr 2014 19:29

Mee eens! Echter, er zijn ook (veel) afdalingen waar je daalt over een 'biljartlaken' en dan wordt het toch weer zoeken naar een compromis ;) .
60 x Ventoux

brekson
Forum-lid

brekson 19 apr 2014 19:36

BMI is ok , daar ga ik niets meer aan veranderen , 'k ga zelfs niet met de lichtste fiets, maar met de comfortabelste

Remmen zal er deze keer wel meer gedaan worden als anders
Ik ga in t kort naar de ventoux , en de afdaling naar malaucene ligt er nogal glad bij.
Wil niet tegen 70km/u voor verrassingen staan
Btw: het is niet mijn eerste keer , maar wel de eerste keer met ( waarschijnlijk ) 25mm.
Sworks Venge

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 19 apr 2014 19:44

brekson schreef:...Ik ga in t kort naar de ventoux , en de afdaling naar malaucene ligt er nogal glad bij...
In die afdaling hoef je niet bijzonder veel (lees: fors) te remmen, behalve dan eventueel vlak voor de haarspeldbocht aan het einde van het 'snelle' stuk na Chalet Liotard. Dat is ook het stuk waar je de hoogste snelheden bereikt (ik heb daar ooit eens 83 km/u gehaald, wat ik nog al 'pittig' vond). Verder is het alleen bijtijds een beetje bijremmen voor de diverse bochten, maar dat moet echt geen problemen opleveren.
60 x Ventoux

brekson
Forum-lid

brekson 19 apr 2014 19:57

Ik zag in een topic dat jij daar nogal goed gekend bent :)
Ik ga volgende week, en de slagboom aan reynard is net open. Die aan de malaucenekant nog niet
Toch wil ik die week in de club de cinglés
Heb je een tip om door die sneeuw te komen ?
Op "kale berg" zag ik nog een foto van een besneeuwde rijweg :roll:
Sworks Venge

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 19 apr 2014 20:25

Helaas heb ik die tip niet voor je :( . Ik ken de Ventoux eigenlijk alleen van de na-zomer of het late voorjaar. Ik ben er geloof ik ook slechts één keer in de zomer, toen het bloedheet was, omhoog gereden, maar ben toen al om 8 uur 's morgens in Malaucène gestart. Wat ik wel weet, is dat de noordzijde, dus de kant van Malaucène, door haar ligging altijd wat kouder is dan de zuidelijke klim. Bovendien zie ik nu al op de site van Météo France dat het de komende dagen nog al onstabiel weer in die regio is. Dat is zojuist ook nog weer bevestigd in het weerbericht op RTL 4. De lage druk overheerst in Zuid Europa, dus dat zit niet mee. Ik denk, maar dat is 'gezond verstand', dat als de klim vanuit Malaucène hogerop afgesloten is i.v.m. sneeuw, je het eigenlijk wel kunt vergeten. Doch nogmaals, ik heb daar geen ervaring mee. Bedenk wel dat de Fransen het niet voor niets afsluiten. Als de weg niet sneeuwvrij gemaakt is, is het gewoon 'einde verhaal'. Kijk trouwens op maar eens op deze site voor de actuele weersituatie op de Ventoux. Je kunt de windsnelheid in het instellingen-menu omzetten in km/u of m/s. Let ook op de temperatuur daar boven!!! Ik wens je echt alle succes toe, maar zorg dat je weet waar je aan begint en wees geïnformeerd, dus volg het weer daar van dag tot dag...
60 x Ventoux

brekson
Forum-lid

brekson 20 apr 2014 08:05

Thx voor de link naar de website
Sworks Venge

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 20 apr 2014 20:30

de zwarten schreef:25mm en 8 bar zou ik nu niet doen, maar 25mm heeft gewoon meer grip in afdalingen. Vele bergweggetjes hebben nogal slecht asfalt, dus meer comfort en grip is mooi meegenomen.
+1 lekker 6.5 tot 7 bar met 25mm. Rijd ook naar boven veel beter en de meeste wegen worden steeds slechter. Daarnaast heb je ook iets meer grip bij het remmen, doordat je wat meer rubber op het asphalt drukt.

ik koop geen 23mm meer, behalve tubeless dan die komen al op 25.4 voor een 23mm en meer past er niet in mijn fiets.

Gally
Forum-lid

Gally 21 apr 2014 22:14

+1 lekker 6.5 tot 7 bar met 25mm. Rijd ook naar boven veel beter en de meeste wegen worden steeds slechter. Daarnaast heb je ook iets meer grip bij het remmen, doordat je wat meer rubber op het asphalt drukt.
Geldt dat advies, 25 mm, ook bij een interne velgbreedte van 13 mm?

Plaats reactie