Ik heb een trainingsschema samengesteld, hoor graag eventuele op- of aanmerkingen van jullie.
Ten eerste een vraag over de hartslag. Klopt het dat als ideale hartslag wordt gezien hetgeen tussen, 80% a 85% van de drempel (220 -/- 15), 174 en 164. Vanuit gaande dat ik niet fiets om calorieën te verbranden.
Ik mede met het behulp van Internet een volgend schema gemaakt.
Het gaat om een trainingsschema met als doel het fietsen van een afstand van 25 km.
"Voorbereiding
- Start: 12 weken voor het uiteindelijke doel.
- Einde: 7 weken voor het uiteindelijke doel.
- Aantal weken: 5
Gedurende 5 weken aldus rustige duurtrainingen:
- 1 x per week lange rustige duurtraining tempo 1 75 tot 120 minuten
- 1 x per week gemiddelde duurtraining tempo 2 45 tot 60 minuten
- 1 x per twee weken gemiddelde duurtraining tempo 2+ 30 tot 45 minuten
Specifieke voorbereidingsperiode
- Start: 7 weken voor het uiteindelijke doel.
- Einde: 3 weken voor het uiteindelijke doel.
- Aantal weken: 4
- 1 x per week lange rustige duurtraining tempo 1 75 tot 120 minuten
- 1 x per twee weken gemiddelde duurtraining tempo 2+ 45 tot 60 minuten
- 1 x per week interval training: extensief lang * 25 tot 40 minuten
* Toelichting:
Tempo: 95% (eerste 2 weken) en 100% (laatste 2 weken).
Tijden: 6 x 5 min (2) of 8 x 2 min (1).
Intensieve periode
- Start: 3 weken voor het uiteindelijke doel.
- Einde: 1 week voor het uiteindelijk doel.
- Aantal weken: 2
- 1 x per week lange rustige duurtraining tempo 1 60 tot 120 minuten
- 1 x per week gemiddelde duurtraining tempo 2+ 45 tot 60 minuten
- 1 x per week interval training: extensief lang ** 40 tot 55 minuten
x Op het einde: 5 x 100m (pauze: 30 seconden rustig fietsen).
x Tempo: 100%
Tijden: 4 x 10 min (5) of 8 x 3 min (2)."
Trainingsschema
-
- Forum-lid
Misschien begrijp ik iets niet goed , maar als je doel is het fietsen van 25 km , dan heb je dat toch al bereikt met de eerste duurtraining van 75 tot 120 minuten. Of moet die 25 km binnen een bepaalde tijdslimiet of zo ?
Ik neem aan dat het gaat om een 25 km tijdrit. If not: Een trainingsschema voor 25 km fietsen ziet er volgens mij als volgt uit.
Dag 1: stap op je fiets, ga trappen, stop daar na 25 km mee, klaar!
(of is er misschien een "0" weggevallen?)
Dag 1: stap op je fiets, ga trappen, stop daar na 25 km mee, klaar!
(of is er misschien een "0" weggevallen?)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
ik denk 250 km. Verder valt er geen touw aan vast te knopen.
Het schema zal wel van http://www.wielersportinfo.nl/homepage.htm komen...
Het schema zal wel van http://www.wielersportinfo.nl/homepage.htm komen...
older Budweiser
-
- Forum-lid
Lijkt mij dat een duurtraining van maximaal 120minuten niet zoveel voorstelt als je uiteindelijk 250km wil gaan fietsen. Of je moet heel snel kunnen fietsen. Lijkt mij als je nog niet lang fiets je toch wel een uur of 10 onderweg bent met alle pauzes, stoplichten, en andere bijzaken.
Ik ben vanaf begin maart begonnen met 2 keer in de week 30km en in het weekend ongeveer 60km. Dat probeer ik iedere week uit te bouwen, als ik rustiger zou fietsen zo rond de 25km p/u zou ik veel verder kunnen, maar als ik rond de 30km p/u gemiddeld wil aanhouden en ik heb dan ook nog wind tegen, gaan nu de beentjes wel zeer doen na 70km.
Het ligt er helemaal aan wat je nu gewend bent of al doet aan sport/fietsen, als je niet gewent bent te fietsen en je wil een beetje sneller als de gemiddelde bejaarde op een E-Bike verwacht ik ook niet dat je al zon lange rit gaat kunnen maken na 12 weken.
Ik ben vanaf begin maart begonnen met 2 keer in de week 30km en in het weekend ongeveer 60km. Dat probeer ik iedere week uit te bouwen, als ik rustiger zou fietsen zo rond de 25km p/u zou ik veel verder kunnen, maar als ik rond de 30km p/u gemiddeld wil aanhouden en ik heb dan ook nog wind tegen, gaan nu de beentjes wel zeer doen na 70km.
Het ligt er helemaal aan wat je nu gewend bent of al doet aan sport/fietsen, als je niet gewent bent te fietsen en je wil een beetje sneller als de gemiddelde bejaarde op een E-Bike verwacht ik ook niet dat je al zon lange rit gaat kunnen maken na 12 weken.
Ik maak op dat je doel is om conditie op te bouwen. Dan kun je beter lange ritten maken van 25 km/u dan korte ritten met je hart in je keel. In je lage hartslagzones verbrand je nl meer vet tov koolhydraten en hoe beter het lichaam in staat is vet te verbranden hoe zuiniger het omspringt met je koolhydraatvoorraad. En dat heet conditie.KaptKeefmenneke schreef:Ik ben vanaf begin maart begonnen met 2 keer in de week 30km en in het weekend ongeveer 60km. Dat probeer ik iedere week uit te bouwen, als ik rustiger zou fietsen zo rond de 25km p/u zou ik veel verder kunnen, maar als ik rond de 30km p/u gemiddeld wil aanhouden en ik heb dan ook nog wind tegen, gaan nu de beentjes wel zeer doen na 70km.
De verbraning bij een hoge hartslag is vrijwel alleen koolhydraatverbranding. Daar schiet je weinig mee op als je conditie wilt opbouwen.
Dit is een algemeenheid en hoewel ik je zones niet ken maak ik dit op uit je berichtje.
Langzaam rijden is misschien niet zo cool, maar dat is het ook niet als je kaarsje uitgaat na 70 km

Gesoigneerd de zomer in met dit prachtige tenue. Welke is mooier, blauw of groen? [url=https://cycloworld.myshopify.com/nl/col ... fankleding[/url]
-
- Forum-lid
Hoge hartslag valt op zich wel mee, alleen de afgelopen weekeinden de helt van de ritten zwaar tegen de wind in...
Zou op zich wel langere ritten willen maken, alleen is zondag de enige dag dat ik tijd zou hebben voor langere ritten.
Alleen vraagt het thuisfront ook aandacht dus moet ik het met maximaal 3,5 /4u doen, en dan vind ik het ook wel lekker als ik dan ga om te zorgen dat ik echt moe thuis kom.
Zal gewoon wat eerder moeten vertrekken denk ik
Zou op zich wel langere ritten willen maken, alleen is zondag de enige dag dat ik tijd zou hebben voor langere ritten.
Alleen vraagt het thuisfront ook aandacht dus moet ik het met maximaal 3,5 /4u doen, en dan vind ik het ook wel lekker als ik dan ga om te zorgen dat ik echt moe thuis kom.
Zal gewoon wat eerder moeten vertrekken denk ik

www.doefiets.nl. Lees daar de stukken over training maar eens door.
Ik pak ze wel weer in de afdaling