langere afstand trainen
Beste mensen,
Misschien dat deze vraag al eens is gesteld maar, ik kon het goede antwoord bij de zoekfunctie nog niet helemaal vinden.
Begin juli ga ik met 6 jongens een tocht van 9 dagen fietsen, variërend tussen de 60 en 120 km per dag.
Ik fiets nu 1,5 jaar en sinds de winter 3 keer per week.
Doordeweeks 2 tochten van 40-50 km in de avond, in het weekend een wat langere, nu 70 km. Altijd alleen.
Nu moeten die lange tochten dus een keer naar de 100 km.
Hoe kan ik dit het beste doen? Dat ik maandag en woensdag de 40 a 50 km (behoorlijk tempo) doe, paar dagen rust, en de zaterdag op 85% richting de 100 ga?
Is dat het juiste? En zo langzaam opbouwen de km, maar wel op 85%?
Misschien dat deze vraag al eens is gesteld maar, ik kon het goede antwoord bij de zoekfunctie nog niet helemaal vinden.
Begin juli ga ik met 6 jongens een tocht van 9 dagen fietsen, variërend tussen de 60 en 120 km per dag.
Ik fiets nu 1,5 jaar en sinds de winter 3 keer per week.
Doordeweeks 2 tochten van 40-50 km in de avond, in het weekend een wat langere, nu 70 km. Altijd alleen.
Nu moeten die lange tochten dus een keer naar de 100 km.
Hoe kan ik dit het beste doen? Dat ik maandag en woensdag de 40 a 50 km (behoorlijk tempo) doe, paar dagen rust, en de zaterdag op 85% richting de 100 ga?
Is dat het juiste? En zo langzaam opbouwen de km, maar wel op 85%?
-
- Forum-lid
Die stap van 70 naar 100 km stelt echt niet zoveel voor. Gewoon rustig tempo rijden, dan is 100 km geen enkel probleem als je nu al wekelijks 70 km doet. Ik zou daar niet te moeilijk over doen met opbouw etc.
Mee eens. De mentale stap van een uur langer fietsen is groter dan de fysieke... Het voelt als veel langer aan en veel verder, maar je zult zien, dat valt echt wel mee. Ik zit nu op de gevoelsmatige drempel van rondjes van 120 op te waarderen naar 140, 150. Ook al heb ik 140 gereden en dat ging prima, in mijn hoofd voelt het als veel meer en veel verder dan dat het in werkelijkheid is. Vooral een tempo aanhouden waarbij het voelt alsof je het makkelijk uren kunt volhouden, dan kom je er vanzelf.
Ik weet niet of je routes planned, bij mij heeft het geholpen door gewoon een route van 100km uit te stippelen en die te volgen (leuke is dat je ook nog eens over andere weggetjes rijdt dan degene waar je vaak rijdt). Dat vond ik makkelijker dan gewoon een stuk fietsen "en er dan nog wat aanplakken", want dan is de kans groot dat je blijft hangen in hetzelfde rondje en daarmee dezelfde afstand. Al kun je natuurlijk gewoon 2 x je rondje van 50 rijden
Ik weet niet of je routes planned, bij mij heeft het geholpen door gewoon een route van 100km uit te stippelen en die te volgen (leuke is dat je ook nog eens over andere weggetjes rijdt dan degene waar je vaak rijdt). Dat vond ik makkelijker dan gewoon een stuk fietsen "en er dan nog wat aanplakken", want dan is de kans groot dat je blijft hangen in hetzelfde rondje en daarmee dezelfde afstand. Al kun je natuurlijk gewoon 2 x je rondje van 50 rijden
Ik ken iemand die elke week in stapjes van 10 km verder reed. in april begon hij met 60 km, in augustus reed hij Luik-Bastenaken-Luik. Kwestie van doorzetten.
En het is beter om de langere afstand te trainen op een lage hartslag. Het hoeft niet per se hard te gaan.
En het is beter om de langere afstand te trainen op een lage hartslag. Het hoeft niet per se hard te gaan.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
Ik maak vantevoren inderdaad de routes even.
Dat scheelt wel ja, ipv extra bochtjes om bij verzinnen.
Ik zou moeten leren op lage hartslag te fietsen. Ik ben altijd veel te gretig en fel als ik onderweg ben.
Maar ik moet leren doseren. Zeker met langere afstanden. Volgend weekend!!!
Bedankt allen.
Dat scheelt wel ja, ipv extra bochtjes om bij verzinnen.
Ik zou moeten leren op lage hartslag te fietsen. Ik ben altijd veel te gretig en fel als ik onderweg ben.
Maar ik moet leren doseren. Zeker met langere afstanden. Volgend weekend!!!
Bedankt allen.
-
- Forum-lid
Neem een banaantje en een extra bidon mee, dat is het belangrijkste.
Zeker als je je niet goed in weet te houden is het fijn als je wat extra brandstof hebt. Het is waardeloos om na een mooie rit de laatste 15-20km met lood in je benen rijden.dickygiovanni schreef:Neem een banaantje en een extra bidon mee, dat is het belangrijkste.
Daar moet je je dan wel vroeg genoeg van bewust zijn Eten wanneer je leeg bent heeft mij mij nog nooit gewerktnickk schreef:Zeker als je je niet goed in weet te houden is het fijn als je wat extra brandstof hebt. Het is waardeloos om na een mooie rit de laatste 15-20km met lood in je benen rijden.dickygiovanni schreef:Neem een banaantje en een extra bidon mee, dat is het belangrijkste.
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond
-
- Forum-lid HC
Gewoon aanleren om elke 30/45 min wat te eten en te drinken, ook de eerste 2 a 3 uur.
What makes the boat go faster?