Ik sta op het punt om een nieuwe racefiets aan te schaffen, namelijk een Cube Peloton Race; link.
Dit is mijn eerste racefiets en ik heb dus geen ervaring of kennis van de pedalen die hieraan gemonteerd kunnen worden. Ik kan niet echt een website vinden die uitleg geeft over de verschillende kliksystemen en bijhorende schoenen. Kan iemand mij kort uitleggen welke systemen er zijn (voor- en nadelen)? Liefst met een schoen waarmee je ook normaal kunt lopen... Ik ben SPD en SPD-SL al een aantal keer tegengekomen, maar weet niet wat het verschil is en of deze aan te raden zijn?
Alvast bedankt voor het antwoorden!
Gr.
Nieuwe racefiets, maar welke pedalen / schoenen?
SPD is voor de mtb, daar kan je het best op lopen. Nadeel is dat het wat moeilijker inklikt, en dat de drukverdeling op je voet wat slechter is (kleine plaatjes)
SPD-sl is voor de racefiets, net zoals Look. Op deze beiden kan je niet echt gemakkelijk lopen. Look klikt iets gemakkelijker in, maar verschil is marginaal.
De meest gebruikte systemen heb je hiermee wel gehad, hoewel er natuurlijk nog wel meer zijn.
Koop een setje Look of SPD-SL, kan je geen buil aan vallen voor 35 euro: http://www.mantel.com/pedalen-race
Hoewel je er niet echt lekker op loopt, is dit op de racefiets wel het lekkerst. Hoeveel was je van plan te gaan lopen dan?
SPD-sl is voor de racefiets, net zoals Look. Op deze beiden kan je niet echt gemakkelijk lopen. Look klikt iets gemakkelijker in, maar verschil is marginaal.
De meest gebruikte systemen heb je hiermee wel gehad, hoewel er natuurlijk nog wel meer zijn.
Koop een setje Look of SPD-SL, kan je geen buil aan vallen voor 35 euro: http://www.mantel.com/pedalen-race
Hoewel je er niet echt lekker op loopt, is dit op de racefiets wel het lekkerst. Hoeveel was je van plan te gaan lopen dan?
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond
Het lijkt mij dat je het beste gewoon SPD neemt.
Dus bv die PD-A600 pedalen met een MTB schoen of in elk geval iets met profiel er onder.
Overigens zijn er ook nog PD-A520 pedalen. Een stuk goedkoper en voldoen ook.
Dus bv die PD-A600 pedalen met een MTB schoen of in elk geval iets met profiel er onder.
Overigens zijn er ook nog PD-A520 pedalen. Een stuk goedkoper en voldoen ook.
Trappe doe je met je benen.
Mocht je de MTB schoenen wat te grof vinden, kijk dan eens naar Shimano SH-RT80 schoenen. Die hebben een smal randje onder de zool waartussen de SPD plaatjes zitten. Op die schoenen kan je prima lopen. Ik gebruik ze samen met de PD-A520 pedalen.
- Wolfhound32
- Forum-lid
Koop je SPD pedalen, dan dien je er wel MTB-schoenen bij te kopen om fatsoenlijk te kunnen lopen. Met SPD-pedalen onder raceschoenen dien je eerst het Koninklijk conservatorium voor klassiek ballet te doorlopen.
Nog steeds zal je wat met je teen omhoog lopen...
Nog steeds zal je wat met je teen omhoog lopen...
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond