Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Brede velgen of niet?

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 29 apr 2014 15:43

Nee 25mm heeft altijd meer volume, dus kan je met minder druk in je band rijden. Dit geeft het comfort. Maar het zal allicht minder aero zijn op deze velgen dan een 23mm band.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

walliebal
Forum-lid

walliebal 29 apr 2014 18:01

amclassic-fan schreef:Aerodynamica en gewicht.
Aerodynamica, daar geloof ik niet in. En het verschil in gewicht voor een GP 4000S is 20 gram in het nadeel van de 25mm band. Dat vind ik erg weinig. Voor mij zijn brede(re) velgen de toekomst :D

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 29 apr 2014 22:57

25mm band op 'normale' velg is OK, maar het voordeel aan een brede velg is dat een 25mm beter past en daardoor de bochtenligging / controle beter is.
Als er 1 ding is wat je moet geloven is het wel aero. Gewicht is niet zo belangrijk. Maar ik zie nog altijd de nood niet om met bredere banden te rijden, tenzij over kasseien of slechte wegen.

Ik heb net met 82kg een dikke 75km gereden aan 37 gemiddeld (toegegeven, goed wegdek en weinig bochten)
De banden waren evo CX 23mm aan 5 (!) bar, vaak stukken boven de 50 gereden.
Rondom mij vooral veel te hard opgepompte banden (hoor je als je allen gelijk over een richel gaat).
Die denken wellicht dat enkel 25mm hun leven comfortabeler kan maken...

Ik wil maar zeggen: een goede band, weinig druk en je komt al een heel eind verder dan een slechte band met veel druk en voortdurend afvragen of je bredere velgen moet...

edit: ik reed met 4 bar ;)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 30 apr 2014 11:21

Ik vind 5 bar wel erg weinig. Ik reed gisteren avondkoersje op papendal met corsa evo cx - 23mm met latex op 6.7 bar. Iedereen klagen over gladheid in de bocht (nat) en ik had nergens last van. Niet eens in de buurt gekomen van glijden. Bandendruk doet wonderen. Maar ik vind dat je met de heel soepele banden niet zo laag hoeft te gaan als 5 bar. Tenzij je uiteraard kasseien tegen gaat komen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wroosmalen
Forum-lid

wroosmalen 30 apr 2014 11:43

82 kilo met 5 bar. Dat rijd toch niet fijn. Kans op stootlek aanzienlijk groter en het gevoel te glijden in de bocht.
http://www.woutervr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 30 apr 2014 11:58

Net als thestudent vind ik 5 bar wel heel erg weinig, zeker als dat daadwerkelijk maar 4 bar. Iets klopt er niet...

Ik reed laatst op ongeveer 5 bar, omdat ik naar huis moest en mijn band lek. Mijn reserve binnenband had ik al weggegeven aan fietsmaat. Maar ik kon nog fietsen, maar in de bochten voelde het achterwiel niet prettig aan. En dan weeg ik nog maar 68kg. 6 to 7 bar vind ik ok, maar zeker geen 4 bar. Juist een stuggere band kun je eerder met minder luchtdruk rijden, omdat ie toch al stug is van zichzelf. Mijn inziens een soepel bandje iets harder, vanwege stootlek gevaar..

Een nog soepelere buitenband voelt nog zachter aan op 4 bar en de kans op stootlek is erg groot. Met tubeless of tubes kun je misschien op 4 bar fietsen (nog erg weinig), maar met een gewone clincher band. Op mijn mountainbike heb ik soepele banden ook meestal iets harder dan stuggere banden, anders zit de velg constant tegen de ondergrond (bij stenen en obstakels).

kawouter
Forum-lid

kawouter 30 apr 2014 12:10

thestudent schreef:Ik reed gisteren avondkoersje op papendal met corsa evo cx - 23mm met latex op 6.7 bar. Iedereen klagen over gladheid in de bocht (nat) en ik had nergens last van.
Er werd niet alleen geklaagd, maar ook gevallen in die natte bocht. En ik voelde hem daar ook 2x slippen. Reed met 6,5 bar en schwalbe ultremo cx 23mm. Maar het scheelt natuurlijk ook nogal HOE je die bocht neemt onder zulke omstandigheden.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 30 apr 2014 13:44

wroosmalen schreef:82 kilo met 5 bar. Dat rijd toch niet fijn. Kans op stootlek aanzienlijk groter en het gevoel te glijden in de bocht.
Ik zal eens foto's tonen van wiel in voor- en zijaanzicht, SKS rennradcompressor drukmetertje en vervolgens de Strava gegevens van mijn rit. Dan zie je dat het echt wel kan (met goed wegdek en niet al te veel bochten).

Nu net met 5 bar naar het werk gereden, ging meer dan prima, ook in scherpe bochten. Velgen zijn open pro. Bij andere (nog dunnere) velgen moet ik het wel niet proberen (bvb. oude Shamals), dan gaat de volledige band vervormen en wil hij bijna van de velg af in de bocht. Veel hangt dus af van de velg (en daarmee zijn we terug bij het onderwerp: brede velgen hebben sowieso zin om met lagere druk te kunnen rijden, zonder verlies aan wegligging in de bochten).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

TKMP
Forum-lid

Gebruikersavatar TKMP 30 apr 2014 20:35

23mm is echt wel voldoende zolang het geen schwalbes zijn.
ik tik trouwens geen 70kg aan of maakt dat niks?

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 30 apr 2014 20:55

Jawel, dat maakt veel.
Afbeelding©®

Plaats reactie