Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

Fr3ggel
Forum-lid

Gebruikersavatar Fr3ggel 05 mei 2014 20:02

Het probleem met mijn balhoofd is opgelost :D

Maar eigenlijk moet ik me schamen.
Ondanks dat jullie vroegen of ik ruimte over had tussen de bovenkant van de stuurpen / bovenste spacer bleek dit toch niet helemaal het geval te zijn. :oops:
In eerste instantie was dit wel zo, maar ik had een bbb expander (BAP-03) erop gezet. Aan de expander vast zit een metalen plaatje die op de bovenkant van de vorkbuis komt te liggen. Hierin zit een gat met schroefdraad waarop je uiteindelijk de topcap vastschroeft om het balhoofd te stellen

Echter door het metalen plaatje op de expander had ik 1 mm minder ruimte over, waardoor ik de speling er net niet helemaal uit kreeg. Ik heb toen 2 opvulringetjes van 1mm van de DHZ winkel als extra spacer gebruikt en nu is het goed. (Vorkbuis wordt nog verder afgezaagd.)
Dus nu kan ik de fiets eindelijk afmaken.

Voor de geïnteresseerde zal ik alvast een paar foto's online zetten.
Er moet wel nog e.e.a. gebeuren.
O.a.
Zadel, stuur, en shifters op de juiste hoogte zetten.
Vorkbuis verder afzagen.
Stuur tapen
Pedalen vervangen voor racepedalen (dit zijn oude atb-pedalen met losse "inklik plateau's". Handig om mee te testen op gewone schoenen)
Banden vervangen voor tubeless
Vetvlekken poetsen (extra zichtbaar op mat)
Stickers ontwerpen en erop plakken.

Afbeelding
Afbeelding

PS. Dit zadel is een experiment. Eerste indruk is goed.

rendier410
Forum-lid

rendier410 05 mei 2014 20:17

Gave fiets geworden. Erg netjes.

jansen2.0
Forum-lid

jansen2.0 05 mei 2014 20:26

Franx: voortaan beter luisteren ;)

Vetvlekken op mat frame haal je snel weg met wat wd40 op een zachte doek.
Succes
Previous name Jansen01

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 05 mei 2014 21:58

Zo een busje met vochtige poets doeken werkt echt perfect. Bij de action verkopen ze die voor weinig.

Rickjeh1
Forum-lid

Rickjeh1 05 mei 2014 22:23

Gave Fiets!

wat ben je nou in totaal kwijt aan een dergelijke fiets?

Fr3ggel
Forum-lid

Gebruikersavatar Fr3ggel 05 mei 2014 22:36

Ongeveer 500 euro voor frame en overige carbon onderdelen m.u.v. de wielen (incl verzendkosten, maar exclusief een verassing van de douane)
De wielset was ongeveer hetzelfde (ook inclusief verzendkosten, geen invoerkosten). Uiteraard kun je er ook goedkopere wielen inzetten.
Dan heb je nog een groepset nodig. De kosten daarvan lopen erg uiteen van low-end tot high-end, gebruikt of nieuw.
Voor de rest heb je nog banden, stuurlint, pedalen, enz nodig, maar de kosten daarvan vallen wel mee.

En vergeet het gereedschap niet, want je misschien nog niet hebt.

JordyFr
Forum-lid

JordyFr 06 mei 2014 17:05

FranX78 schreef:Het probleem met mijn balhoofd is opgelost :D

Maar eigenlijk moet ik me schamen.
Ondanks dat jullie vroegen of ik ruimte over had tussen de bovenkant van de stuurpen / bovenste spacer bleek dit toch niet helemaal het geval te zijn. :oops:
In eerste instantie was dit wel zo, maar ik had een bbb expander (BAP-03) erop gezet. Aan de expander vast zit een metalen plaatje die op de bovenkant van de vorkbuis komt te liggen. Hierin zit een gat met schroefdraad waarop je uiteindelijk de topcap vastschroeft om het balhoofd te stellen

Echter door het metalen plaatje op de expander had ik 1 mm minder ruimte over, waardoor ik de speling er net niet helemaal uit kreeg. Ik heb toen 2 opvulringetjes van 1mm van de DHZ winkel als extra spacer gebruikt en nu is het goed. (Vorkbuis wordt nog verder afgezaagd.)
Dus nu kan ik de fiets eindelijk afmaken.

Voor de geïnteresseerde zal ik alvast een paar foto's online zetten.
Er moet wel nog e.e.a. gebeuren.
O.a.
Zadel, stuur, en shifters op de juiste hoogte zetten.
Vorkbuis verder afzagen.
Stuur tapen
Pedalen vervangen voor racepedalen (dit zijn oude atb-pedalen met losse "inklik plateau's". Handig om mee te testen op gewone schoenen)
Banden vervangen voor tubeless
Vetvlekken poetsen (extra zichtbaar op mat)
Stickers ontwerpen en erop plakken.

Afbeelding
Afbeelding

PS. Dit zadel is een experiment. Eerste indruk is goed.
Dus het had toch kunnen werken met de headset die erbij was geleverd?

Fr3ggel
Forum-lid

Gebruikersavatar Fr3ggel 06 mei 2014 17:45

Waarschijnlijk zou ik de speling er wel mee uit hebben gekregen. Echter sloot de rubber onder de bovenkant niet goed aan op het frame waardoor er wellicht veel vuil in het balhoofd terecht kwam.
De bijgeleverde expander/topcap was helemaal troep. Ik heb er dus geen spijt van dat ik de zaak vervangen heb.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 06 mei 2014 19:14

Zo zie maar weer hoe de speling in het balhoofd is opgelost, goed opletten dus. Verder is het een pracht fiets in die matte (stealth) afwerking. Lijkt op die van @JoostG :) alleen heeft die enkele rode accenten aangebracht die m.i.. niet misstaan. Persoonlijk houd ik niet van mat, geef mij maar een glanzende afwerking, zie je minder die vette vlekken. ;)

Enfin, ieder zijn meug, veel succes ermee. :|
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Fr3ggel
Forum-lid

Gebruikersavatar Fr3ggel 06 mei 2014 20:19

Bedankt :) .... En inderdaad ... Iedereen zijn meug.
Ik vind glanzende lak ook wel mooi, maar een glanzende carbon finish vind ik weer wat minder. Aangezien ik al een zwart glanzende racefiets en een zwart glanzende atb heb, wilde ik even iets anders proberen en vind het mat carbon (3k frame en de rest UD) zeker niet tegenvallen.
Hoewel lang niet alles het zelfde is, lijkt ie inderdaad door het frame, de wielen en de kleur erg veel op die van JoostG. Ik vind mijn fiets inderdaad wel erg "stealth" zo, dus ik wil ook nog iets aanpassen.
De rode accenten accenten bij JoostG vind ik ook zeker niet misstaan, maar het gaat me wat ver om dat te kopieeren.
Zoals eerder vermeld wil ik decals aanbrengen op de fiets. Ik twijfel tussen glanzend zwart of glanzend wit. Aangezien mij schoonbroer de decals zelf maakt, denk ik dat ik beide ga proberen.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 06 mei 2014 21:47

FranX78 schreef:Bedankt :) .... En inderdaad ... Iedereen zijn meug.
Ik vind glanzende lak ook wel mooi, maar een glanzende carbon finish vind ik weer wat minder. Aangezien ik al een zwart glanzende racefiets en een zwart glanzende atb heb, wilde ik even iets anders proberen en vind het mat carbon (3k frame en de rest UD) zeker niet tegenvallen.
Hoewel lang niet alles het zelfde is, lijkt ie inderdaad door het frame, de wielen en de kleur erg veel op die van JoostG. Ik vind mijn fiets inderdaad wel erg "stealth" zo, dus ik wil ook nog iets aanpassen.
De rode accenten accenten bij JoostG vind ik ook zeker niet misstaan, maar het gaat me wat ver om dat te kopieeren.
Zoals eerder vermeld wil ik decals aanbrengen op de fiets. Ik twijfel tussen glanzend zwart of glanzend wit. Aangezien mij schoonbroer de decals zelf maakt, denk ik dat ik beide ga proberen.
Ik denk dat je de decals wel subtiel moet houden, dus niet schreeuwend zoals je zoveel ziet en zeker niet op z'n strakke fiets. Ook ik heb gedacht aan decals op de carbon wielen, maar kan nog geen besluit nemen over tekst en kleur, dus voorlopig is het goed zo. Het is handig meerdere decals te kunnen maken om daar uit de mooiste te kiezen, niet iedereen heeft die mogelijkheid. :)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Remkoh-tete
Forum-lid

Gebruikersavatar Remkoh-tete 10 mei 2014 22:28

Ik ben op zoek voor mijn Kona cx fiets naar een carbon voorvork, disc, balhoofdbuis 1 1/8". Ben al wat wezen zoeken maar kan nog niet iets echt vinden. Iemand tips? Alvast bedankt.

Plaats reactie