Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

welk crankstel/kettingblad combinatie

ronaldb
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 dec 2011 19:32

ronaldb 06 mei 2014 07:18

beste mensen,

nog een paar weekjes en dan ga ik op pad voor een nieuwe racefiets.....groep wordt ultegra 11 speed... dat is zeker.

achterderrie met lange slag, cassette 11/23 of 12/25.
voor de buitenlandse vakanties neem ik een 11/32 cassette..

momenteel rijd ik op een 50/40 crank met een 11/28 cassette. het meeste rijd ik 50/15 of 50/16 met een trapfrequentie van ca 85/90. dat is voor mij prima zo. frequentie verhogen: daar wordt aan gewerkt.....

om het bereik van de toekomstige cassette optimaler te benutten, vraag ik me af of het voor mij zin heeft op geen compact crankstel te nemen maar de crankstel-combinatie 46/36. hiermee zou de de slijtage wellicht verminderd kunnen worden, ketting loopt rechter en voor NL kan ik dan ik een noodgeval ook de 36 gebruiken.

wat denken jullie?
zou dit een serieuze overweging kunnen zijn of is het doel van een 46/36 crankstel ergens anders voor?

kunnen jullie mij hierover adviseren of jullie mening geven?

alvast bedankt!

mvg

ronald

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 06 mei 2014 07:42

Goed idee. :)

dmmdzm
Forum-lid
Berichten: 240
Lid geworden op: 08 okt 2010 09:48

dmmdzm 06 mei 2014 09:28

Bij een lange kooi achterderailleur zal je minimaal met een 28 achter moeten rijden.
Indien je met een 23 gaat rijden zal de ruimte tussen het bovenste derailleurwieltje en de 23 te groot zijn waardoor je schakelproblemen zou kunnen krijgen.

Gezien het verzet wat je ronddraait trap je tegen de 38 km/u weg. Dan lijkt mij dat je met een 34/28 overal boven moet komen in de bergen. In dat geval kan je met een korte kooi gaan rijden.

Zeker de nieuwe 11 speed crankstellen van Shimano zijn makkelijk om te bouwen van 'compact' naar dubbel.

Verder heeft Shimano de 52/36 combinatie welke zeker voor Nederland en de Ardennen geschikt is.
race | Kuota Kom - Dura Ace 7900 | FFWD F5R DT240 | Easton Orion II
2 crossers | Ridley X-Night custom - Dura Ace 7900 | 4x 38mm full carbon tubes - Moyon | 2x Ambrosio F20 - Dura Ace 7800
mtb | Giant XTC 29er Comp 1 | NoTubes custom wielset

ronaldb
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 dec 2011 19:32

ronaldb 06 mei 2014 09:53

bedankt voor de reacties, voor al die van 'klimmer' is nuttig, zo zonder toelichting....

dat van het minimum aantal tandjes bij een lange kooi wist ik niet/was ik me niet bewust van...
dat zou dan een 28 inderdaad moeten gaan worden.

is het zo dat ik voor het crankstel alle beschikbare kettingbladen kan wisselen?
dus van 46/36 naar 50/34 of zoals nu naar bijv 50/39 zou allemaal kunnen?
met eventuele aanpassing in de hoogte van de voorderrie natuurlijk?

mvg
ronald

DarklyDreaming
Forum-lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:01

DarklyDreaming 06 mei 2014 09:55

dmmdzm schreef:Bij een lange kooi achterderailleur zal je minimaal met een 28 achter moeten rijden.
Indien je met een 23 gaat rijden zal de ruimte tussen het bovenste derailleurwieltje en de 23 te groot zijn waardoor je schakelproblemen zou kunnen krijgen.
Hoe het met 23 zit weet ik niet, maar ik rijd zonder problemen een lange kooi met een 12-25 cassette. Voor het vlakke Nederland kan ik dan als lichtste 39-25 rijden en voor het echte klimwerk zet ik de 11-32 cassette erop.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6198
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 mei 2014 10:02

ronaldb schreef:bedankt voor de reacties, voor al die van 'klimmer' is nuttig, zo zonder toelichting....

dat van het minimum aantal tandjes bij een lange kooi wist ik niet/was ik me niet bewust van...
dat zou dan een 28 inderdaad moeten gaan worden.

is het zo dat ik voor het crankstel alle beschikbare kettingbladen kan wisselen?
dus van 46/36 naar 50/34 of zoals nu naar bijv 50/39 zou allemaal kunnen?
met eventuele aanpassing in de hoogte van de voorderrie natuurlijk?

mvg
ronald
Zorg er met name voor dat je een compact crankstel koopt, zodat je een kleine steek van 110mm hebt. Dan kan je zo'n beetje alle bladen er wel op zetten die je wilt.
Koop je een "traditionele" dubbel, dan is de steek te groot voor een 34 of een 36 tands voorblad.

Die lange kooi.., gaat bij mij ook prima met een cassette die tot 25 loopt. Waar je alleen sneller last van hebt is het klapperen van de ketting, bijv op groot verzet (afdaling), het moment dat je je benen even stil houdt. Dat is irritant, maar niet ontzettend hinderlijk in mijn ogen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Nighty
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 jun 2012 16:49
Locatie: Kempen BE

Nighty 06 mei 2014 10:09

dmmdzm schreef:Bij een lange kooi achterderailleur zal je minimaal met een 28 achter moeten rijden.
Indien je met een 23 gaat rijden zal de ruimte tussen het bovenste derailleurwieltje en de 23 te groot zijn waardoor je schakelproblemen zou kunnen krijgen.

Gezien het verzet wat je ronddraait trap je tegen de 38 km/u weg. Dan lijkt mij dat je met een 34/28 overal boven moet komen in de bergen. In dat geval kan je met een korte kooi gaan rijden.

Zeker de nieuwe 11 speed crankstellen van Shimano zijn makkelijk om te bouwen van 'compact' naar dubbel.

Verder heeft Shimano de 52/36 combinatie welke zeker voor Nederland en de Ardennen geschikt is.
Kan er iemand bevestigen dat een lange kooi i.c.m. een 23 niet goed werkt? Ik heb hier mijn twijfels over.

Moest ik in jou schoenen staan zou ik 50/36 combineren met 12-25.
Het typische 50/39 in combinatie met 50/34 lijkt me in jou geval zinloos, gezien de snelheid die je haalt. Die 39 zou je op het vlakke toch nooit gebruiken.
Voor het serieuze klimwerk kan je dan inderdaad een klimcassette monteren.

Gezien de snelheid waarmee je nu rondrijdt (50/16-15, 85-90rpm = 33à37kmh) en de toekomstig hogere cadans, lijkt me dit wel een aangename combinatie.
Zie: http://www.gear-calculator.com/#KB=36,5 ... =2099&SL=2

Op het vlakke zal je met een cadans van 95 op de 17/18 terecht komen, welke in het midden van je cassette liggen.
Heuvels in de buurt kan je makkelijk met 36 en 12-25 bedwingen.
In de bergen zal je waarschijnlijk toch weer iets zwaarder gaan trappen, laat ons zeggen 90rpm. Dit komt op 36/32 overeen met 13kmh.

Wat betreft het wisselen van kettingbladen. Ik vervang mijn 34 en 39 zonder enige aanpassingen aan de derrie. Wanneer je 46 met 50 gaat afwisselen, zou je de hoogte een beetje kunnen aanpassen, al zal dit miniem zijn.
Wanneer je 36/46 gaat afwisselen met 39/50 zou het kunnen dat je ketting te lang/kort gaat worden. Al ben ik hier niet zeker van!

Moest ik moeten kiezen: 50/36 + 12-25 + 11/32 :)

Gebruikersavatar
Matthijs1973
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 25 sep 2012 08:26
Locatie: Zeist

Gebruikersavatar Matthijs1973 06 mei 2014 10:31

Voor Ultegra 6800, de lange kooi met een 11-23 werkt prima, rij ik ook (met een 50-39). Voor het klimwerk in het buitenland monter ik de 11-32 cassette en 50-34.

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 06 mei 2014 11:10

MarkVeenstra schreef:
Zorg er met name voor dat je een compact crankstel koopt, zodat je een kleine steek van 110mm hebt. Dan kan je zo'n beetje alle bladen er wel op zetten die je wilt.
Koop je een "traditionele" dubbel, dan is de steek te groot voor een 34 of een 36 tands voorblad.
Aangezien de TS al refereert naar de nieuwe ultegra 11 speed groep ga ik er van uit dat hij de volledige groep, dus inclusief crank, neemt. Deze nieuwe crank van ultegra heeft vanwege zijn 4 armen geen verschil meer in de steek.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

ronaldb
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 dec 2011 19:32

ronaldb 06 mei 2014 11:38

bedankt weer voor de feed-back,

ik neem inderdaad de volledige ultegra 6800 groep.

het pakket wat ik nu rijd bevalt op zich best goed: 50/40 met 11/28.
de gedacht van 46/36 was met name vanwege mij idee om ook de kleine kransjes eens te gaan gebruiken ipv nu veelal in het midden van de cassette te rijden.

daardoor zou er wat minder snel slijtage zijn, ten minste dat vermoed ik.
zo aan de reacties te lezen ben ik een van de weinigen die daar aan denkt?
of is die gedachte eigenlijk onzinnig van mij? kan natuurlijk ook.

vanwege de buitenlandse uitstapjes is een lange slag achterderrie een flexibele must:
soms kom ik met een 28 cassette net iets te kort om relaxed te klimmen, dus een 32 cassette is me welkom. voor NL is 25 ook goed, als dat dan fatsoenlijk zonder gerammel past.

ik proef uit de reacties dat 46/36 toch wel een vrij ongebruikelijke combinatie is?
of misschien omdat dit misschien een nieuwe combinatie is?
gevalletje onbekend maakt onbemind?

voordeel is dat volgens mij nu inderdaad alle kettingbladen dezelfde steek hebben, dus proberen kan natuurlijk ook nog.....(vraagt alleen een diepere investering)

ik zie reacties/adviezen graag nog verschijnen, zodat ik een goede keuze kan maken....

Nighty
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 jun 2012 16:49
Locatie: Kempen BE

Nighty 06 mei 2014 12:42

Tja, als je voor 46/36 gaat zul je met 32-35kmh en 95rpm op 17/16 komen. Op de 15 vanaf een goeie 36kmh.
De 14 en 15 gebruik je icm het kleine blad als je 28-32kmh rijdt.

Ik zou zeggen, speel wat op de site die ik al eerder vermelde ;)
http://www.gear-calculator.com/#KB=36,4 ... =2099&SL=2

PS: Als je je hele cassette wilt gebruiken kan je ook nog altijd een 5-speed groep aanschaffen :D

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6198
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 mei 2014 13:02

Aangezien de TS al refereert naar de nieuwe ultegra 11 speed groep ga ik er van uit dat hij de volledige groep, dus inclusief crank, neemt. Deze nieuwe crank van ultegra heeft vanwege zijn 4 armen geen verschil meer in de steek.
Check, dat wist ik nog niet :).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie