Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

welk crankstel/kettingblad combinatie

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8953
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 06 mei 2014 13:39

ronaldb schreef:beste mensen,

nog een paar weekjes en dan ga ik op pad voor een nieuwe racefiets.....groep wordt ultegra 11 speed... dat is zeker.

achterderrie met lange slag, cassette 11/23 of 12/25.
voor de buitenlandse vakanties neem ik een 11/32 cassette..

momenteel rijd ik op een 50/40 crank met een 11/28 cassette. het meeste rijd ik 50/15 of 50/16 met een trapfrequentie van ca 85/90. dat is voor mij prima zo. frequentie verhogen: daar wordt aan gewerkt.....

om het bereik van de toekomstige cassette optimaler te benutten, vraag ik me af of het voor mij zin heeft op geen compact crankstel te nemen maar de crankstel-combinatie 46/36. hiermee zou de de slijtage wellicht verminderd kunnen worden, ketting loopt rechter en voor NL kan ik dan ik een noodgeval ook de 36 gebruiken.

wat denken jullie?
zou dit een serieuze overweging kunnen zijn of is het doel van een 46/36 crankstel ergens anders voor?

kunnen jullie mij hierover adviseren of jullie mening geven?

alvast bedankt!

mvg

ronald
Als jij 50x15 rijdt met cadans 90 dan is je snelheid 37,8km/h of 50x16 cadans 85 35,4km/u dan lijk je me toch een aardige trapper te zijn.
Dan moet je met een compact en 11-28 overal uit de voeten kunnen of zie ik iets over het hoofd?
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

papsnoetn01
Forum-lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:06
Locatie: almelo

papsnoetn01 06 mei 2014 13:39

Waar het de slijtage betreft is jouw gedachte niet zozeer onzinnig alswel onjuist. Ten eerste ga je bij het gebruik van een 46 i.p.v. 50 voorblad maar een -1- tandje kleiner achter (bij gelijke snelheid), ten tweede is het zo dat bij een kleinere omspannen boog de slijtage juist toeneemt door de grotere tandbelasting. Bij het klimverzet ga je wel een groot verschil creëren, van 40/28 naar 36/32. Dat wordt dus heel relaxt klimmen!
Normaal gesproken geeft de bezetting 50-36 voor ons normale stervelingen :) geen fijne overgangen op het vlakke, maar gezien de door jou gehanteerde snelheden doe je toch alles op het grote blad, ergo: irrelevant.
Het advies van Nighty lijkt me dus redelijk toepasbaar- en dan bedoel ik niet dat van die 5-speed!

ronaldb
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 dec 2011 19:32

ronaldb 06 mei 2014 14:40

hartelijk dank papsnoetn01 voor jouw input.
daar kan ik verder mee...goed om rekening mee te houden en wat je zegt klinkt me idd ook wel weer logisch...

ter info/ter zijde: mijn snelheid en frequentie heb ik als bereik (min-max) aangegeven. uiteraard afhankelijk van wind, vorm vd dag etc.
grosso modo klopt de kruissnelheid (verzettentabel van fiets.nl) best aardig. de gemiddelde snelheid ligt echter veel lager, rekening houdend met alle verkeers-elementen....

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 06 mei 2014 15:40

ronaldb schreef:bedankt voor de reacties, voor al die van 'klimmer' is nuttig, zo zonder toelichting....
Aangezien jezelf het beste je eigen behoefte kent en je zelf met een oplossing komt die daaraan voldoet, acht ik het niet nodig om een bespiegeling te geven van wat ik allemaal zou doen. Dat doen anderen wel. Als de 46/36t voor jou werkt en op jouw fiets past, dan is het irrelevant wat voor koperspubliek Shimano voor ogen stond. Dus het was en is een goed idee. :)

martijnm
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 jun 2010 11:57

martijnm 06 mei 2014 15:48

Ik weet niet wat voor fietser je verder bent, maar als ik het zo bekijk kun je met 46/12 nog wel eens te kort komen als je een keer met een goeie wind mee of berg af mee wil trappen.. Of gewoon een sprintje op t vlakke..

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8953
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 06 mei 2014 16:43

ronaldb schreef:hartelijk dank papsnoetn01 voor jouw input.
daar kan ik verder mee...goed om rekening mee te houden en wat je zegt klinkt me idd ook wel weer logisch...

ter info/ter zijde: mijn snelheid en frequentie heb ik als bereik (min-max) aangegeven. uiteraard afhankelijk van wind, vorm vd dag etc.
grosso modo klopt de kruissnelheid (verzettentabel van fiets.nl) best aardig. de gemiddelde snelheid ligt echter veel lager, rekening houdend met alle verkeers-elementen....
Je geeft aan dat je max 50x15 en min 50x16 meestal rijdt met cadans 85-90 dan fiets je heel lekker door of hoe zit het nu echt?Want duidelijk vindt ik je niet.
Maar geef wat meer info leeftijd,training aantal kilometers per jaar,ervaring.
Je gaat naar het buitenland toch naar Denemarken of de Italiaanse alpen.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

dmmdzm
Forum-lid
Berichten: 240
Lid geworden op: 08 okt 2010 09:48

dmmdzm 06 mei 2014 20:21

Houd rekening dat Shimano bij een lange kooi derailleur minimaal een 28t kransje adviseert. Bij de korte kooi kan je als maximum een 28t monteren.
Zeker met de nieuwe crankstellen van Shimano (lees: 6800 en 9000 serie) is een 52/36 zeker interessant.

Kijk voor de mogelijkheden op de volgende link:
http://www.shimano-benelux.com/publish/ ... _6800.html

Zoals eerder aangegeven met de snelheid die je fietst, moet je zeker met een 36/28 uit de voeten kunnen. De 50x15 die je wegtrapt tijdens het fietsen trappen de meeste wedstrijdrenners niet eens in hun trainingen...
race | Kuota Kom - Dura Ace 7900 | FFWD F5R DT240 | Easton Orion II
2 crossers | Ridley X-Night custom - Dura Ace 7900 | 4x 38mm full carbon tubes - Moyon | 2x Ambrosio F20 - Dura Ace 7800
mtb | Giant XTC 29er Comp 1 | NoTubes custom wielset

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 06 mei 2014 20:54

dmmdzm schreef:Houd rekening dat Shimano bij een lange kooi derailleur minimaal een 28t kransje adviseert.
Los van het advies (doen ze wel meer), is dit voor de praktijk niet juist. Zelfs voor een midrange mtb-derailleur is 25t als grootste kransje nog acceptabel. De langere kooi heeft alleen als functie om de grotere kettinglengte op te vangen. De geometrie, dus de beweging (paralellogram) die de derailleur maakt is zowel voor SS als GS gelijk.
Overigens hanteert SRAM ook deze waarden.

ronaldb
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 dec 2011 19:32

ronaldb 06 mei 2014 22:08

beste mensen,

bedankt allemaal voor de input. over het algemeen heb ik echt iets aan de antwoorden, waardoor ik een goede keuze kan maken.

waar ik echter niets aan heb is de vraag van sommige heren of ik wel/niet rijdt zoals ik aangeef. als ik simpel kijk naar de verzettentabel, dan moet het best overeenkomen met de praktijk. afgezien van het feit dat dit woon-werkverkeer betreft, dus wat kleinere afstanden... in de weekenden rijd ik langzamer, maar dan weer langer.

doet verder niets af aan de door mij gestelde vraag, want daar gaat het om.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8953
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 07 mei 2014 06:30

Suc6 dan maar,je bent in ieder geval snel op je werk met de fiets;)
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 07 mei 2014 09:50

Als je voor je buitenblad een ander aantal tandjes kiest moet je de derailleur opnieuw afstellen.
Ik rijdt hier het liefst 50/39 en 12/23 en in de bergen 50/34 en 12/27. Dan moet ik de cassette en de crank wisselen maar niet de derailleur opnieuw afstellen en heb ik aan een achterderailleur met korte kooi voldoende. De ketting hoef je ook niets aan te doen. De verhalen over inslijten van ketting en cassette is flauwekul. Misschien niet en dan slijt de ketting en cassette 10% harder. Soit.

DarklyDreaming
Forum-lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:01

DarklyDreaming 07 mei 2014 13:19

Waarom niet 50/39 en dan 11-23 of 12-25 cassette voor het vlakke en 11-32 cassette voor de bergen? Hoef je alleen de cassette te wisselen.

Plaats reactie