Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Andere cassette nodig voor steilere beklimmingen?

japino
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 mei 2014 12:00

japino 06 mei 2014 18:22

Misschien moet ik ook nog even melden dat ik niet piep ben en een eindje in de 50. Een jonge god ben ik allang niet meer. Weet wel dat je lang mee kunt als fietser maar wil maar zeggen dat ik geen twintiger of dertiger meer ben die wel even naar boven stoempt met zijn goddelijke jonge benen :)

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 07 mei 2014 08:40

Een wat hogere leeftijd en getraindheid kan prima samen.
older Budweiser

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 07 mei 2014 08:54

RMB schreef:Da's waar. Ik ben er echter (wellicht onterecht) vanuit gegaan dat iedereen die de moeite neemt om naar de Ardennen af te reizen, ook wel eens de Alpen in gaat...
Een redenatie waar ik niks van snap. Een weekendje met iemand naar de Ardennen zou ik nog wel voor kunnen sparen maar een reis naar de Alpen zit er voor mij niet in. En zo zijn er vast nog wel meer redenen.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 07 mei 2014 12:01

Op dit forum is het nu eenmaal gebruikelijk om mensen die zelf aangeven (nu) moeite te hebben met een klim en graag een inschatting willen of het monteren van een cassette groter dan 25 een optie zou zijn (wat een prima optie is) ook altijd even verteld moet worden dat ze maar harder moeten trainen. En oh ja, ook minimaal naar de alpen moeten gaan om ueberhaupt een grotere cassette te mogen overwegen, en zelfs dan is het niet nodig want deze en die doet dat makkelijk (en dat is echt niet om stoer te doen).

Japino, koop die cassette tot en met 28 maar (en een nieuwe ketting) monteren (laten) en fietsen maar, het zal nog zwaar genoeg worden, zelfs in de "nietige" NL heuvels/ardennen.

Volgend jaar ben je dan zelfs (alvast een beetje) getrained en heb je alsnog het advies van je vrienden hier op het forum gevolgd (zonder van je fiets te pleuren wanneer je toch stuk zat op die 12% heuvel).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 07 mei 2014 12:16

Misschien heeft TS ook wat aan de "FAQ: Dubbel, triple of toch compact?"

Overigens is wat meer trainen goedkoper dan een nieuwe cassette. Wellicht ter overweging in het besluitvormingsproces.
older Budweiser

Gebruikersavatar
soloist
Forum-lid
Berichten: 810
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:40

Gebruikersavatar soloist 07 mei 2014 12:55

Wat me ook altijd opvalt over de vergelijking tussen bijv. Ardennen en Alpen is dat er vaak niet gekeken wordt naar aanleg. De één is beter op korte steile klimmetjes, de ander op lange beklimmingen.
Een grote cassette achter kan in de Ardennen ook heel noodzakelijk blijken: je kunt vele kilometers maken in de Alpen zonder boven de 12% te gaan, terwijl je in de Ardennen als je wilt ook 20%+ kunt vinden. Omgekeerd geldt dat trouwens ook. Maw: alles is relatief.
Neem gewoon een cassette die je voldoende reserve biedt. Zeker als beginner (en niet alleen dan...) kan een lange rit in glooiend landschap je doen snakken naar een licht verzetje als het aan het eind van de rit met wind tegen slechts 6% omhoog gaat...
Afbeelding

m_mcfly
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 aug 2010 17:06
Locatie: Druten

m_mcfly 07 mei 2014 13:52

Sinds een paar weken zit er Ultegra 6800 (11 speed) op de fiets, 52/36. Standaard achter 11-25, voor de AGR en RVV 11-28 erop gehad. Kwam van 10 speed Ultegra 6700 triple. Wat opvalt:

- Ik gebruik de 36 vaker dan de 39 op het vlakke. Schakelafstand op 11-25 is minutieus, dus je kunt heel precies je ideale cadans kiezen, en zeker herstelritten op hoge cadans zijn een genot
- Scheve kettinglijn is geen probleem, maar dat heeft natuurlijk alles te maken met de switch van triple naar double (is 52/36 eigenlijk double of compact?), dus van voorblad schakelen zelden nodig
- met een 11-28 was voor mij (+ 90 kilo, maar wel kracht in de poten) alleen het begin van de Keutenberg in de AGR harken op 36-28, de rest kon op souplesse omhoog.

Ik vind het wel wat, 11 speed met 52/36.

Gebruikersavatar
deijn
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2008 00:24

Gebruikersavatar deijn 07 mei 2014 17:41

Kilowatt schreef:Overigens is wat meer trainen goedkoper dan een nieuwe cassette. Wellicht ter overweging in het besluitvormingsproces.
Als je geen vrije dag of middag moet opnemen om meer te trainen wellicht wel, anders zijn die 3 tientjes voor een cassette echt goedkoper.
Als je te vroeg juicht, heb je in ieder geval lol gehad.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 mei 2014 10:48

m_mcfly schreef: - Ik gebruik de 36 vaker dan de 39 op het vlakke.

Ik vind het wel wat, 11 speed met 52/36.
Hoe kan dat nauw? Neem toch niet aan de je voorheen om de 30 van je triple soms reed op 't vlakke?

36-50 zal voor de meeste nuttiger zijn dan die 52, zeker icm in een cassette met een 11 sluitkrans.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 687
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 08 mei 2014 14:36

Dat er mensen zijn die makkelijk omhoog fietsen met een bepaalde verhouding zul je altijd houden. Niet iedereen heeft dezelfde kracht, conditie of aanleg om te sporten.

Ik ben een redelijk getrainde fietser maar had afgelopen weekend toch last van la redoute na 120km/8 klimmetjes fietsen (toch echt in de ardennen) en dat zelfs met 34/28 op de 11 speed.

Voortaan lekker een 32 tands cassette erop en dan maar niet stoer en snel omhoog maar op souplesse.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13545
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 mei 2014 15:10

Net als een V10 bezine motor meestal prima 8000rpm kan maken en een diesel er bij 4500 wel genoeg van heeft hebben mensen dat ook. Pas daar je verzet op aan. Ik rijd in de bergen heuvels ook altijd met 50/34 en een 12/28 cassette.

alexp
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 apr 2009 16:33

alexp 08 mei 2014 21:24

Ik zat een beetje te kijken naar de 11 speeds van tegenwoordig. Ik heb nu nog een triple 9 speed, maar ik moet een en ander gaan vervangen. Een goede optie met 11 speed lijkt me ook nog de traditionele dubbel. Ik vind voor het vlakke een 52/39 ideaal. Die paar keer dat je naar de bergen gaat monteer je dan een 11-32 cassette. 39x32 komt overeen met 30x25. Daar moet je de steile beklimmingen wel mee kunnen bedwingen. Of zie ik nu iets over het hoofd?

Plaats reactie