Rechter Julia Patricia Santamaria doet op dinsdag 30 april om 12.45 uur uitspraak in de zaak-Fuentes.

Dat bericht de Spaanse krant AS. Dopingdokter Eufemiano Fuentes, zijn zus Yolanda Fuentes, voormalig Kelme-ploegleider Vicente Belda, voormalig ONCE-ploegleider Manolo Saiz en voormalig Kelme-trainer Ignacio Labarta staan terecht.

De vijf worden ervan verdacht de gezondheid van sporters in gevaar te hebben gebracht met bloeddoping. Het aanzetten tot of hulp bij dopinggebruik was in 2006, toen Fuentes werd gearresteerd, niet strafbaar.

De maximale straf die kan worden opgelegd bedraagt tweeënhalf jaar. Volgens Fuentes lette hij juist heel goed op de gezondheid van zijn cliënten.

“Je kunt doping ook op de verkeerde manier gebruiken en dan kan het grote consequenties hebben. Ik bekommerde me echter om de gezondheid van de atleten. Ik wilde ze beschermen”, zei de gynaecoloog onlangs in Spaanse media.

DNA

De 216 bloedzakken die in beslag zijn genomen in de zogeheten Operación Puerto-zaak behoren toe aan 36 sporters. Ze worden momenteel opgeslagen in het antidopinglaboratorium in Barcelona.

Rechter Santamaria maakt op dinsdag ook bekend of de sportautoriteiten met behulp van DNA mogen checken welke sporter bij welke bloedzaak hoort.

© NUsport