Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

CaadCannon
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 jan 2014 14:11

CaadCannon 14 mei 2014 10:53

Maakt ook niks uit toch, als je daardoor goed op je fiets zit... Meeste vinden het alleen niet mooi.
Die spacers zullen er niet voor niks standaard op zitten, en als je zo goed op je fiets zit is het prima.
Voor het oog is zonder zeker mooier, maar dat is met grote maten fietsen net zo... kleine maten ogen ook mooier, maar las je een grote maat nodig hebt, moet je het er mee doen. Maar bij grote maten zien de verhoudingen er 9 van de 10 keer niet uit.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 14 mei 2014 10:58

colinb schreef:nog een paar fototjes van mn nieuwe aanwinst

Afbeelding
Als je maar zo'n kleine drop hebt als hierboven gaat er naar mij idee iets mis. Of je koopt dat geen racefiets of je koopt een racefiets met een enorm comfortabele zit. Een supersix is dan geen juiste keuze.

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 14 mei 2014 11:02

Spacers beinvloeden het stuurgedrag negatief, het is dus niet enkel optisch niet wenselijk..

CaadCannon
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 jan 2014 14:11

CaadCannon 14 mei 2014 11:06

Waarom gaat er dan iets mis? als je beginnend fietser bent, en je moet wennen aan de houding bijv. Dan kan je later altijd nog lager. Je ziet genoeg mensen op deze manier fietsen, en dan ook nog een omgedraaide stuurpen.

Mijn afstelling zal ongeveer als bovenstaande zijn, echter heb ik mijn zadel een stukje hoger staan. Op de foto is de drop ongeveer 3 cm schat ik, die van mij is 9.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9104
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 mei 2014 11:45

Alhoewel het niet mijn bedoeling was een nieuwe spacer-discussie te starten (mijn initiele opmerking over de fiets van Colin was vanuit esthetisch oogpunt) toch maar mijn 2 ct:

Helemaal eens met gaisdergerman. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je, als je een dergelijke "high-end" fiets koopt, je nog nooit eerder op een racefiets hebt gezeten (kan aan mijn beperkte inlevingsvermogen liggen...).
In dat geval weet je toch een beetje hoe je op je fiets wilt zitten? In ieder geval in de termen van comfortabel rechtop vs. racy diep zitten? Dan zoek je toch een fiets uit die bij daarbij past? Een dergelijke fiets koop je toch niet op de groei?

@CaandCannon: Als je bij een drop van 9 cm (redelijk gemiddeld denk ik?) een dergelijke spacerstapel nodig hebt, dan is je frame te klein (of iig de balhoofdbuis te kort). Ik ben zelf ook 1m79, maar mijn binnenbeenlengte is slechts 81 cm. Ik rij op een 56 cm SuperSix (zelfde geo als de CAAD 10), maar met de stuurpen direct op de balhoofdbuis (drop iets van 11 cm meen ik, niet bizar veel iig). Deze framegeo past nou eenmaal beter bij mensen met korte pootjes en/of mensen die heel racy (drop>12 cm) willen zitten.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

CaadCannon
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 jan 2014 14:11

CaadCannon 14 mei 2014 12:04

Ik ben ook nog van plan te gaan zakken, dus minder spacers, maar vind het fijn om wat speelruimte te hebben, nu kan ik nog spelen met de drop, en kijken wat fijn voelt, dat is een beetje mijn uitgangspunt. Denk dat ik uiteindelijk naar de 12cm ga, dus nog 3cm aan spacers ga verwijderen. Zit zelf graag diep, maar dit was tijdelijk niet mogelijk i.v.m. rugklachten. Nu deze over zijn, kan ik langzaamaan weer gaan zaken.

colinb
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 apr 2014 11:51

colinb 14 mei 2014 12:14

Ik heb altijd op een caad9 gereden. sinds deze lente pas bij een club gegaan.
caad9 was aan vervanging toe en zodoende een nieuwe aangeschaft.
ik heb mijzelf op laten meten en a.d.h. daarvan is de fiets afgesteld. je kon kiezen uit race of comfort. nu was mijn caad9 op comfort gebaseerd en zodoende heb ik nu weer hiervoor gekozen. Mij werd verteld dat het enige verschil hetgeen is waar deze hele discussie nu over gaat, en dat het altijd nog aangepast kan worden. ik heb er zelf niet veel verstand van, maar ik rij nu met een club mee die 37 p/u gem. rondrijden. voor mij is dit nog erg hard werken waardoor ik last van mijn rug krijg richting het einde van de rit. als ik (zelf) rustiger rond rij heb ik hier geen last van. puur om deze reden heb ik voorlopig gekozen voor de comfort houding. als het nu straks wat beter gaat met het bijhouden van mn club kan ik ervoor kiezen de spacers eruit te halen en een diepere zit te creeeren.
2014 Cannondale Supersix EVO Ultegra
2014 Cannondale Flash carbon 3

CaadCannon
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 jan 2014 14:11

CaadCannon 14 mei 2014 12:33

Dan hebben wij precies het zelfde :-) Jij wil ook nog speelruimte hebben, om een sportievere zit te creëren.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 mei 2014 13:39

2 cm aan spacers geeft ook genoeg speelruimte, zelfs al monteer je niets dan kan 't stuur nog meer dan genoeg omlaag met een -17 graden stuurpen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

colinb
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 apr 2014 11:51

colinb 14 mei 2014 13:54

Op deze manier kan ik het doen zonder een andere stuurpen aan te hoeven schaffen.
2014 Cannondale Supersix EVO Ultegra
2014 Cannondale Flash carbon 3

velolove
Forum-lid
Berichten: 556
Lid geworden op: 20 mar 2010 20:08
Locatie: Gelderland

velolove 14 mei 2014 16:18

Precies. Je zal maar lekker diep zitten, je vorkbuis afgezaagd hebben en een fikse rugblessure krijgen. Dan kan je niet ff een spacertje ertussen plaatsen. Wel natuurlijk een stijlere stuurpen..maar oh wacht..dat is ook weer niet mooi.....
ooit allemaal op een Scalpel

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9104
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 mei 2014 16:43

velolove schreef:Precies. Je zal maar lekker diep zitten, je vorkbuis afgezaagd hebben en een fikse rugblessure krijgen. Dan kan je niet ff een spacertje ertussen plaatsen. Wel natuurlijk een stijlere stuurpen..maar oh wacht..dat is ook weer niet mooi.....
Jij hebt ook je zijwieltjes bewaard voor het geval je een aandoening krijgt aan je evenwichtsorgaan?


Je weet maar nooit!


(Sorry, flauw)

[EDIT: typo]
Laatst gewijzigd door 53x11 op 14 mei 2014 17:23, 2 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie