Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Sensa of Merida

Etienne Wijler
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mei 2014 19:13

Etienne Wijler 13 mei 2014 19:44

Beste forumleden,

Om de onbedoelde traditie in ere te houden, plaats ik hier mijn eerste officiële post met de vraag om hulp bij het uitzoeken van mijn nieuwe fiets. Ik zal me snel nog eens formeel voorstellen en kijk er naar uit om alle leuke verhalen te delen met andere wielerfanaten.

Om dan maar meteen met de fiets in huis te vallen, ik ben momenteel op zoek naar een nieuwe racefiets. Om mezelf niet gek te maken heb ik mijn keuze significant ingeperkt tot het punt waarbij ik nu tussen een drietal fietsen moet kiezen, een dilemma dat me slapeloze nachten bezorgt.

Allereerst, ik maak doordeweeks tochten van zo'n 50km tot 70km per keer en in het weekend vaak een tocht van rond de 150km. Mijn lengte is 1,73m en ik heb een gedrongen postuur met flinke bovenbenen. Mijn specialiteit en passie is dan ook om te sprinten op de racefiets. Ik woon in Maastricht en rijd vrijwel altijd in het Limburgse heuvelland, dus buiten sprints trekken moet ik ook korte steile pukkels op kunnen knallen. Mijn huidige gewicht is 75,9kg, met potentieel om daar nog een kilootje vanaf te snoepen (door te stoppen met snoepen).

Ik wil graag een carbonfiets aanschaffen met de nieuwe Ultegra groepset (11s compact). Mijn budget ligt rond de 2000 euro. Een zeer aantrekkelijke fiets vind ik de Sensa Giulia 2014, met een stijf carbon frame en een gewicht van 7,4kg. Deze komt behoorlijk goed uit de test en voor het gebruikte materiaal oogt de fiets spotgoedkoop.

De andere keuzes hebben vooral met mijn liefde voor de Italiaanse stijl te maken. Ik vind de mannen van Lampre veruit de mooiste teamkits en fietsen hebben en zie mezelf graag op een mooie Merida rijden. Op deze site (excuses als reclame niet mag) http://www.meridawebshop.nl/racefiets/ zijn de Scultura CF 905 en de Reacto CF905 te vinden. De scultura schijnt bekend te staan om zijn rijdcomfort, wat ik met het gebruikte flex-seat en de dunne bottombrackets best geloof. De fiets is een stukje zwaarder dan de Sensa met een gewicht van 7.98 kg, maar ziet er naar mijn mening wel prachtig uit (ik begrijp dat niet iedereen van de opvallende stijl van Lampre-Merida houdt). De stijfheid lijkt me bij deze fiets weer wat minder.

Als laatste keuze ben ik aan het kijken naar de Merida reacto cf 905. Deze is wellicht nog ietsje zwaarder, maar valt onder de categorie aero road bike en zou het extra gewicht in aerodynamica goed moeten maken, aldus de fabrikant en enkele reviews. Deze fiets ziet er wel echt uit als een sprint monster en trekt mij persoonlijk het meeste aan.

Via Merida kreeg ik te horen dat er in juli een nieuwe limited edition uitkomt die ik werkelijk prachtig vind. Ik maak me echter zorgen over het gebruik van Merida's eigen materiaal icm Ultegra. Dit zal het gewicht en wellicht de kwaliteit niet ten goede komen.

Afbeelding

Dus dat is mijn huidige situatie. Ik weet echt niet waar ik voor moet kiezen en ben benieuwd naar jullie feedback en eventueel ervaring met bovenstaande fietsen.

Alvast bedankt!!!

Groetjes,
Etienne

Etienne Wijler
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mei 2014 19:13

Etienne Wijler 13 mei 2014 22:37

Overigens, de Sensa Giulia is in Amsterdam te kopen met 25% koring en komt volledig ultegra afgemonteerd op iets onder de 1,900 euro uit. De limited edition Merida Reacto komt op de markt voor 1999.

ciaomichelo
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 okt 2009 00:34

ciaomichelo 14 mei 2014 08:15

Er zit een FSA Gossamer cranckset op de Meride. Dat vind ik geen beste koop.
Op een fiets van bijna 2000 euro verwacht ik meer kwaliteit.
Ciao, Michelo.

Etienne Wijler
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mei 2014 19:13

Etienne Wijler 14 mei 2014 08:30

Dat zijn inderdaad de dingen waar ik me zorgen om maak Michelo. Ik kennde FSA Gossamer niet, maar ik neem aan dat het een budget dingetje is?

spokes
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 28 feb 2013 11:28

spokes 14 mei 2014 08:47

Jou wensen zijn niet nieuw, carbon, ultegra en een budget van 2000 euro zijn zo'n beetje de meest voorkomende wensen voor een nieuwe fiets. Niet gek ook dat elk fietsmerk jou wel een fiets kan leveren die op het eerste oog aan jou criteria voldoet.
Daarom is het goed dat je de keuze voor jezelf hebt beperkt, maar op basis waarvan heb je dat gedaan, looks? Op zich ben ik daar voor, je wilt wel iets moois voor je geld, maar er zijn echt nog wel wat meer dingen waar je rekening mee moet houden. Bijvoorbeeld de maat/ geometrie. Zonder dat je ziet verschillen fietsen enorm en zit het ene merk compleet anders dan het andere. Een proefritje zou daarom verstandig zijn. Dat brengt me bij het tweede, een fiets in Amsterdam halen omdat ie daar het goedkoopst is klint leuk, maar hoe zit het met onderhoud, of als er iets mis is? En wat ben je kwijt voor een retourtje Limburg-Amsterdam? Een fietsenwinkel in de buurt kan dan misschien iets duurder zijn, het kan je op termijn een hoop geld besparen. Kijk daarom toch nog eens wat er bij jou in de buurt aan mogelijkheden zit, ga langs, ga praten en probeer een fiets uit. Je zult zien dat je misschien toch wel met iets heels anders thuis kan komen dan waar je nu naar zoekt. Zoek hier op het forum ook nog eens op wat er wordt gezegd over de versnelling, triple, dubbel of compact. Als je in Limburg fietst, maar je vind een sprintje trekken ook leuk kan de keuze hiervoor nog wel eens van belang zijn. Succes.

Etienne Wijler
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mei 2014 19:13

Etienne Wijler 14 mei 2014 10:15

Thanks Spokes, nuttig advies. De Merida keuze is idd voornamelijk op looks gebaseerd, de keuze voor de Sensa is meer gericht op gebruikt materiaal, gewicht, stijfheid, reviews en prijs. Helaas niet op looks...

De keuze wat betreft de versnelling is mij wel duidelijk. Ik rijd momenteel op 52-39 voor en 11-27 achter. Sprinten gaat hier perfect mee, maar de La redoute opfietsen met zo'n groot blad is niet ideaal. Een compact zou de ideale oplossing zijn, daar een tripel mij erg onhandig lijkt.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16739
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 mei 2014 10:25

Maar met Ultegra 6800 hoef je je over dat laatste in ieder geval geen zorgen te maken want daar is geen onderscheid meer tussen compact en dubbel, daar past altijd een 34 t/m 39 binnenblad op ;) .

Om een Taiwanese fiets Italiaanse stijl toe te dichten omdat er een Italiaans team op rijdt vind ik wel wat ver gaan trouwens.
Campagnolo Ultra Dork

ciaomichelo
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 okt 2009 00:34

ciaomichelo 14 mei 2014 14:31

Etienne Wijler schreef:Dat zijn inderdaad de dingen waar ik me zorgen om maak Michelo. Ik kennde FSA Gossamer niet, maar ik neem aan dat het een budget dingetje is?
Ik zou het persoonlijk niet doen. FSA heeft best goede cranskets, hoor, maar dat zijn wel de dure. De Gossamer lijn is niet goed genoeg, voor een fiets met die prijs. Ook kijkende naar je fietsomgeving, Zuid-Limburg, dan heb je nog wel eens klimmetjes dat je uit je zadel moet. Een goede crankset maakt dan echt het verschil. Ik rijd op de oude Ultegra cranck, al bijna 10.000 km. Nog steeds zo goed als tijdens de eerste rit. Investeren in een betere cranckset, daar krijg je echt geen spijt van.
Ciao, Michelo.

Etienne Wijler
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mei 2014 19:13

Etienne Wijler 14 mei 2014 14:44

ciaomichelo schreef: Investeren in een betere cranckset, daar krijg je echt geen spijt van.
Ik heb Merida gecontacteerd en mijn zorgen geuit omtrent het gebruikte materiaal op de fiets. Uiteraard zeggen zij dat het prima samen loopt en dat het frame erg goed en duur is. Het frame verhaal geloof ik wel, maar over de kwaliteit van en samenwerking tussen de componenten ben ik wat minder overtuigd. De fiets leveren met upgrades deden ze ook niet.

Hebben jullie enig idee wat een degelijke crankset van ultegra inclusief montage bij een gemiddelde fietswinkel mij zou kosten?

Voor de geïnteresseerden: Merida vertelde dat het Duitse blad Tour recentelijk een aantal testen heeft uitgevoerd met verschillende Aero bikes. De Reacto team hoorde daar ook bij en kwam als tweede uit de bus. Wel is de geteste fiets uiteraard van het beste materiaal voorzien, maar het frame is exact hetzelfde. Hieronder zijn de test resultaten.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16417
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 14 mei 2014 15:25

De aangehaalde verschillen tussen de eerste en de laatste, als ze al kloppen, bedragen minder dan 5%.
Ik vraag me af of jij dat gaat voelen.

Een Utegra crank komt af en toe aan erg mooie verkoopprijzen voorbij op de verschillende fora en 2ehands sites van fietsers die de originele Shimano crank inwisselen voor een rotor of iets dergelijks.

Koop gewoon de fiets welke je het beste past en die je mooist vindt binnen jouw budget.

Succes.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 mei 2014 15:36

ciaomichelo schreef:
Etienne Wijler schreef:Dat zijn inderdaad de dingen waar ik me zorgen om maak Michelo. Ik kennde FSA Gossamer niet, maar ik neem aan dat het een budget dingetje is?
Ik zou het persoonlijk niet doen. FSA heeft best goede cranskets, hoor, maar dat zijn wel de dure. De Gossamer lijn is niet goed genoeg, voor een fiets met die prijs. Ook kijkende naar je fietsomgeving, Zuid-Limburg, dan heb je nog wel eens klimmetjes dat je uit je zadel moet. Een goede crankset maakt dan echt het verschil. Ik rijd op de oude Ultegra cranck, al bijna 10.000 km. Nog steeds zo goed als tijdens de eerste rit. Investeren in een betere cranckset, daar krijg je echt geen spijt van.
Wat een kolder. Als ik dit lees wil je beweren dat je verschil in stijfheid voelt tussen een Gossamer en een Ultegra crank?

Enige verschil is dat met een Ultegra crank de voor-derailleur misschien net een beetje makkelijker schakelt doordat het buitenblad van Shimano aanzienlijk stijver is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
RMB
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:43
Locatie: Delft

Gebruikersavatar RMB 14 mei 2014 15:37

Lcsmet schreef:De aangehaalde verschillen tussen de eerste en de laatste, als ze al kloppen, bedragen minder dan 5%.
Ik vraag me af of jij dat gaat voelen.
Het lijkt mij dat die ~200W nodig is om de alleen de fiets met 45km/h te bewegen, met rijder heb je eerder (bij windstil) 450W nodig, waarmee het procentuele verschil dus nog kleiner is.
(De vraag is dan of wij mensen beter zijn in het registreren van relatieve of absolute verschillen)
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

Plaats reactie