Nieuwe fiets: alu, carbon, bomen, bos
Hey,
Sta op het punt mijn eerste echt deftige fiets te kopen, maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb een idiote hoeveelheid gelezen en vergeleken, wat natuurlijk niet helpt.. Hopelijk kan iemand hier me wat helpen
noot: ik heb een stukje onderin toegevoegd met een samenvatting van de vragen die ik heb.
alu met ultegra/athena vs carbon met 105 (of zelfs 105/tiagra)
Beetje een klassieke vraag blijkbaar, maar ieder topic dat ik er over vind heeft ongeveer evenveel aanhangers van beide opties. Ik denk dat mijn conclusie hier is dat het een keuze is voor comfort (carbon) vs performance (in deze vergelijking: alu). Klopt dit een beetje?
Soms komt de opmerking om best zoveel mogelijk geld in frame steken en de rest later upgraden, maar daar geloof ik niet helemaal in. Zaken zoals banden en zadel zie ik mezelf wel upgraden, een hele groep echter...
Budget
Mijn budget is nogal flexibel, tussen de 1.2 en 1.6k . Ik ben echter bereid om hoger te gaan, mocht het een groot prijs/kwaliteit verschil kunnen inhouden. Limiet is er vooral om mezelf binnen de perken te houden
Geometrie
1m84, 79kg. volgens maten op de canyon site en competitivecycler zit ik net tussen 56 en 58 in? 1 cm verschil op canyon site brengt me van 56 naar 58. Maten staan in onderstaand imgur album. Enig advies in deze keuze?
compact, triple
Hier heb ik niet meteen rekening gehouden bij de selectie van onderstaande modellen. Foutje van mij?
Opties
Waar ik momenteel vooral aan denk:
Canyon Roadlite AL 7.0 - heel goede uitrusting, goed alu frame, basis banden?
Canyon Ultimate AL 8.0 - heel goed alu frame, uitrusting en banden, maar in de prijsklasse van de CF modellen
Canyon CF SL 7.0 - basis uitrusting, heel goed carbon frame
Deze twee bijkomende opties vallen in dezelfde categorie, maar lijken iets goedkoper:
Ridley Fenux alu - http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=2926 - heel goede uitrusting, frame kwaliteit?
Ridley Orion Carbon - http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=2926 - heel basis uitrusting, frame kwaliteit?, goedkoopste deftige carbon fiets die ik kon vinden -- bij deze stel ik me de vraag of je eigenlijk niet meteen de wielen dient te vervangen, en daardoor in de prijsklasse van de CF SL 7.0 komt?
Om het nog wat moeilijker te maken: stel dat ik voor de CF SL 7.0 zou gaan: de 8.0 versie kost een 400 euro meer, met betere allround uitrusting (banden, groep, zadelpen, etc?). Dit lijkt me een situatie waarin je meer dan 400 euro aan extra waarde krijgt? Beschikbaarheid steekt dan wel weer tegen en het is eigenlijk boven budget..
Andere suggesties zijn welkom, geen enkele beperking op vlak van merk.
Om opzoekingswerk te besparen, hierbij een imgur album met de canyon specs. http://imgur.com/a/8Tgg5
Vragen
Even kort samengevat:
1. klopt mijn analyse betreffende carbon vs alu (in dezelfde prijsklasse)? In dat geval lijkt carbon me de beste optie voor mij
2. met mijn geometrie, die tussen 56 en 58 in zit precies, is 56 de correcte keuze?
3. compact, triple: is compact voldoende zo lang ik niet de bergen opzoek?
4. Ridley Orion vs Canyon CF SL 7.0 : is de canyon de meerprijs waard?
5. Canyon CF SL 7.0 vs CF SL 8.0 : voor die 400 euro extra krijg je precies wel heel veel toegevoegde waarde. Is de 8.0 op prijs/kwaliteit interessanter dan de 7.0?
Ik kijk uit naar de reacties!
Sta op het punt mijn eerste echt deftige fiets te kopen, maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb een idiote hoeveelheid gelezen en vergeleken, wat natuurlijk niet helpt.. Hopelijk kan iemand hier me wat helpen
noot: ik heb een stukje onderin toegevoegd met een samenvatting van de vragen die ik heb.
alu met ultegra/athena vs carbon met 105 (of zelfs 105/tiagra)
Beetje een klassieke vraag blijkbaar, maar ieder topic dat ik er over vind heeft ongeveer evenveel aanhangers van beide opties. Ik denk dat mijn conclusie hier is dat het een keuze is voor comfort (carbon) vs performance (in deze vergelijking: alu). Klopt dit een beetje?
Soms komt de opmerking om best zoveel mogelijk geld in frame steken en de rest later upgraden, maar daar geloof ik niet helemaal in. Zaken zoals banden en zadel zie ik mezelf wel upgraden, een hele groep echter...
Budget
Mijn budget is nogal flexibel, tussen de 1.2 en 1.6k . Ik ben echter bereid om hoger te gaan, mocht het een groot prijs/kwaliteit verschil kunnen inhouden. Limiet is er vooral om mezelf binnen de perken te houden
Geometrie
1m84, 79kg. volgens maten op de canyon site en competitivecycler zit ik net tussen 56 en 58 in? 1 cm verschil op canyon site brengt me van 56 naar 58. Maten staan in onderstaand imgur album. Enig advies in deze keuze?
compact, triple
Hier heb ik niet meteen rekening gehouden bij de selectie van onderstaande modellen. Foutje van mij?
Opties
Waar ik momenteel vooral aan denk:
Canyon Roadlite AL 7.0 - heel goede uitrusting, goed alu frame, basis banden?
Canyon Ultimate AL 8.0 - heel goed alu frame, uitrusting en banden, maar in de prijsklasse van de CF modellen
Canyon CF SL 7.0 - basis uitrusting, heel goed carbon frame
Deze twee bijkomende opties vallen in dezelfde categorie, maar lijken iets goedkoper:
Ridley Fenux alu - http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=2926 - heel goede uitrusting, frame kwaliteit?
Ridley Orion Carbon - http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=2926 - heel basis uitrusting, frame kwaliteit?, goedkoopste deftige carbon fiets die ik kon vinden -- bij deze stel ik me de vraag of je eigenlijk niet meteen de wielen dient te vervangen, en daardoor in de prijsklasse van de CF SL 7.0 komt?
Om het nog wat moeilijker te maken: stel dat ik voor de CF SL 7.0 zou gaan: de 8.0 versie kost een 400 euro meer, met betere allround uitrusting (banden, groep, zadelpen, etc?). Dit lijkt me een situatie waarin je meer dan 400 euro aan extra waarde krijgt? Beschikbaarheid steekt dan wel weer tegen en het is eigenlijk boven budget..
Andere suggesties zijn welkom, geen enkele beperking op vlak van merk.
Om opzoekingswerk te besparen, hierbij een imgur album met de canyon specs. http://imgur.com/a/8Tgg5
Vragen
Even kort samengevat:
1. klopt mijn analyse betreffende carbon vs alu (in dezelfde prijsklasse)? In dat geval lijkt carbon me de beste optie voor mij
2. met mijn geometrie, die tussen 56 en 58 in zit precies, is 56 de correcte keuze?
3. compact, triple: is compact voldoende zo lang ik niet de bergen opzoek?
4. Ridley Orion vs Canyon CF SL 7.0 : is de canyon de meerprijs waard?
5. Canyon CF SL 7.0 vs CF SL 8.0 : voor die 400 euro extra krijg je precies wel heel veel toegevoegde waarde. Is de 8.0 op prijs/kwaliteit interessanter dan de 7.0?
Ik kijk uit naar de reacties!
Laatst gewijzigd door Vorda op 15 mei 2014 10:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Welkom Vorda,
Duidelijk en helder verhaal. Canyon is m.i. een prima merk met prima prijs/kwaliteitverhoudingen. Echter, ik kom de door jou opgegeven Roadlite AL 8.0 (nog) nergens tegen, ook niet op de site van Canyon. Ten aanzien van de 7.0 weet ik dat het een prijswinnaar is en zeer goed getest (ook op het gebied van comfort). Compact of triple? Je woont in Brussel dus vast wel wat puistjes in jouw omgeving, maar tegenwoordig kom je met een compact groep echt heel ver. Hangt dus een beetje van je doelen af denk ik.
Bekijk ook eens het aanbod van die andere Duitse prijsvechter Rose; mooi spul en net als Canyon prima prijs/kwaliteitverhoudingen.
In ieder geval veel succes (en plezier!) met je onderzoek en het aanschaffen van je eerste racemonster
Duidelijk en helder verhaal. Canyon is m.i. een prima merk met prima prijs/kwaliteitverhoudingen. Echter, ik kom de door jou opgegeven Roadlite AL 8.0 (nog) nergens tegen, ook niet op de site van Canyon. Ten aanzien van de 7.0 weet ik dat het een prijswinnaar is en zeer goed getest (ook op het gebied van comfort). Compact of triple? Je woont in Brussel dus vast wel wat puistjes in jouw omgeving, maar tegenwoordig kom je met een compact groep echt heel ver. Hangt dus een beetje van je doelen af denk ik.
Bekijk ook eens het aanbod van die andere Duitse prijsvechter Rose; mooi spul en net als Canyon prima prijs/kwaliteitverhoudingen.
In ieder geval veel succes (en plezier!) met je onderzoek en het aanschaffen van je eerste racemonster
Hoi Vorda
Ik heb de indruk dat je toch al een heel eind bent met je keuze.
Ik mis één ding in je analyse: hoe handig ben je?
Want bij de keuze voor een Canyon krijg je niet de service van een lokale FM
Dat is misschien iets wat je in je afweging mee moet nemen
Ik heb de indruk dat je toch al een heel eind bent met je keuze.
Ik mis één ding in je analyse: hoe handig ben je?
Want bij de keuze voor een Canyon krijg je niet de service van een lokale FM
Dat is misschien iets wat je in je afweging mee moet nemen
Allard
Oeps.. aangepast naar Ultimate AL 8.0 Rose heb ik bekeken, maar lijkt me zo goed als hetzelfde te zijn dan canyon op aanbod/prijs. Dan heb ik maar de keuze gemaakt om me te beperken tot 1 vd 2.S-Worker schreef:Welkom Vorda,
Duidelijk en helder verhaal. Canyon is m.i. een prima merk met prima prijs/kwaliteitverhoudingen. Echter, ik kom de door jou opgegeven Roadlite AL 8.0 (nog) nergens tegen, ook niet op de site van Canyon. Ten aanzien van de 7.0 weet ik dat het een prijswinnaar is en zeer goed getest (ook op het gebied van comfort). Compact of triple? Je woont in Brussel dus vast wel wat puistjes in jouw omgeving, maar tegenwoordig kom je met een compact groep echt heel ver. Hangt dus een beetje van je doelen af denk ik.
Bekijk ook eens het aanbod van die andere Duitse prijsvechter Rose; mooi spul en net als Canyon prima prijs/kwaliteitverhoudingen.
In ieder geval veel succes (en plezier!) met je onderzoek en het aanschaffen van je eerste racemonster
Ik ben zelf best wel handig, en werk graag aan mijn eigen spullen. Heb ook de nodige hulplijnen van heel ervaren mensen. Dit moet me volgens mij wel lukken.Hoi Vorda
Ik heb de indruk dat je toch al een heel eind bent met je keuze.
Ik mis één ding in je analyse: hoe handig ben je?
Want bij de keuze voor een Canyon krijg je niet de service van een lokale FM
Dat is misschien iets wat je in je afweging mee moet nemen
Ik heb ondertussen mijn eerste post aangepast met een vragenlijstje, gaat wat vlotter gaan dan mijn vragen te zoeken in die wall of text
Laatst gewijzigd door Vorda op 15 mei 2014 11:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Al eens bij Rose gekeken?
Veel configuraties mogelijk, prima fietsen, goede service en garantie.
Ik zou voor de Pro SL gaan met hoogwaardige onderdelen. Je mag gerust zijn over het opgegeven gewicht.
Ik heb inmiddels 3 fietsen van Rose en uiterst tevreden.
Veel configuraties mogelijk, prima fietsen, goede service en garantie.
Ik zou voor de Pro SL gaan met hoogwaardige onderdelen. Je mag gerust zijn over het opgegeven gewicht.
Ik heb inmiddels 3 fietsen van Rose en uiterst tevreden.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ik rij zelf een canyon ultimate AL (2013 model).., maatje 58, ben 1.85.., maar heb aapfactor (weet mijn bbl niet uit mn hoofd, maar spanwijdte is 1.94, terwijl een gem. persoon die in verhouding is, dat gelijk heeft aan lichaamslengte).
maw. heb relatief een beetje lange armen en benen.
56 zou dan logischer zijn bij jou, afhankelijk natuurlijk van je lichaamsverhoudingen.
maw. heb relatief een beetje lange armen en benen.
56 zou dan logischer zijn bij jou, afhankelijk natuurlijk van je lichaamsverhoudingen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Je zegt dat je budget rekbaar is, wat vind je dan van de Ultimate CF SL 8.0.
Die heeft een geode afmontage en carbon frame. Waar je voor moet waken is dat je niet een te goedkope fiets koopt waardoor je over een half jaar weer een andere wilt (als ik naar mezelf kijk dan )
Mocht je niet gevoelig zijn voor dat sort dingen is de roadlite ook wel interessant.
Die heeft een geode afmontage en carbon frame. Waar je voor moet waken is dat je niet een te goedkope fiets koopt waardoor je over een half jaar weer een andere wilt (als ik naar mezelf kijk dan )
Mocht je niet gevoelig zijn voor dat sort dingen is de roadlite ook wel interessant.
1. klopt deels wel en deels niet. Alu blijft vandaag de dag niet ver achter op het gebied van comfort. En toevallig heb ik in een test gelezen dat de Roadlite op dat gebied ook prima scoort. En wat is voor jou comfort?
2. Ten aanzien van je framemaat is t lastig te zeggen en is t misschien verstandig een keer een goede meting te laten uitvoeren bij een goede FM (bij voorkeur specialist) en die gegevens terug te koppelen aan Canyon. Ook zij kunnen jou wel adviseren natuurlijk. Ik weet van Rose dat ze wel maatje 57 hanteren, maar natuurlijk heeft Canyon ook voor jou de geschikte maat. Lastig is dat je een Canyon niet zomaar even kan 'passen' op een locatie. Oftewel, meten is weten, gokken is dokken!
3. Meer dan voldoende, ook in de bergen. Als je de Ventoux op wil is een tripple wel prettig.
4. Naar mijn mening wel
5. Daar zit het verschil geloof ik in de afmontage (shimano 105 vs Campa Athena) en de wielset. Kan erg persoonlijk zijn (ik heb liever shimano), maar op beide fietsen kan je de koers prima hard maken
Succes
2. Ten aanzien van je framemaat is t lastig te zeggen en is t misschien verstandig een keer een goede meting te laten uitvoeren bij een goede FM (bij voorkeur specialist) en die gegevens terug te koppelen aan Canyon. Ook zij kunnen jou wel adviseren natuurlijk. Ik weet van Rose dat ze wel maatje 57 hanteren, maar natuurlijk heeft Canyon ook voor jou de geschikte maat. Lastig is dat je een Canyon niet zomaar even kan 'passen' op een locatie. Oftewel, meten is weten, gokken is dokken!
3. Meer dan voldoende, ook in de bergen. Als je de Ventoux op wil is een tripple wel prettig.
4. Naar mijn mening wel
5. Daar zit het verschil geloof ik in de afmontage (shimano 105 vs Campa Athena) en de wielset. Kan erg persoonlijk zijn (ik heb liever shimano), maar op beide fietsen kan je de koers prima hard maken
Succes
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ik las in ander topic dat Canyon zowel bij t cycling event in zandvoort als bij de limburgs mooiste aanwezig zal zijn. en aangezien maten 56 en 58 erg gangbaar zijn, wellicht de gelegenheid om toch een canyon te passen dan.
en comfort.., is natuurlijk erg persoonlijk. Maar mocht je op een fiets uitkomen met grote drop (verschil hoogte stuur en zadel), dan gaat het minder comfortabel zijn. Evenzo een frame waarbij je teveel moet rijken naar je stuur (nog wat bij te stellen met andere stuurpen), en met een te breed stuur. Maar dit zijn allemaal zaken die betrekking hebben op de maat van de fiets.
Je kan je comfort zelf ook verhogen, op vrijwel elke fiets, door bijv met bredere bandjes te rijden en iets minder lucht erin (bijv 25mm ipv de oude standaard 23mm)
en comfort.., is natuurlijk erg persoonlijk. Maar mocht je op een fiets uitkomen met grote drop (verschil hoogte stuur en zadel), dan gaat het minder comfortabel zijn. Evenzo een frame waarbij je teveel moet rijken naar je stuur (nog wat bij te stellen met andere stuurpen), en met een te breed stuur. Maar dit zijn allemaal zaken die betrekking hebben op de maat van de fiets.
Je kan je comfort zelf ook verhogen, op vrijwel elke fiets, door bijv met bredere bandjes te rijden en iets minder lucht erin (bijv 25mm ipv de oude standaard 23mm)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Die heb ik inderdaad ook bekeken, zie vraag 5 in mijn eerste post Frame is wel hetzelfde dan de SL 7.0.japiecarbon schreef:Je zegt dat je budget rekbaar is, wat vind je dan van de Ultimate CF SL 8.0.
Die heeft een geode afmontage en carbon frame. Waar je voor moet waken is dat je niet een te goedkope fiets koopt waardoor je over een half jaar weer een andere wilt (als ik naar mezelf kijk dan )
Mocht je niet gevoelig zijn voor dat sort dingen is de roadlite ook wel interessant.
@Mark en S-Worker: ik heb eens een mailtje gestuurd naar Canyon voor meer info over het testevent en met mijn maten. Zou inderdaad de doorslag kunnen geven.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Niemand kan bepalen voor jou of het dat geld waard is. Ik persoonlijk vind dat een hele gave fiets voor een nog redelijk bedrag.