Een vraag m.b.t. mijn Giant TCR Rabobank van 2012 (overjarig model)
Vorig jaar in augustus nieuw gekocht, ongeveer 3000 km op gereden.
Inmiddels is de achterband vervangen na lekrijden.
Graag zou ik willen weten welk onderhoud essentieel is na één jaar. Ik maak de iets geregeld schoon en rij alleen met mooi weer.
Bij de laatste schoonmaakbeurt kwam ik erachter dat er erg veel vet opgehoopt zat bij de achter derailleur. Dit heb ik eraf gehaald met een doek en vervolgens heb ik de fiets verder schoongemaakt.
Voor mijn volgende rit zal ik nieuwe kettingolie spuiten en het geheel goed laten doorvetten.
Is het volgens jullie nodig om een 'grote beurt' te laten uitvoeren of is een beetje olie en schoonmaken genoeg?
Onderhoud bij fiets van 1 jaar oud
Het laatste: ja, en kijk naar de slijtage van de ketting en de remblokjes. Dan krijg je een idee hoe snel of langzaam dat gaat.
Hoe handig ben je? Een fiets schoonmaken is iets anders dan een onderhoudsbeurt natuurlijk. Balhoofd (opnieuw) afstellen of inderdaad enige slijtage kan na 3000 km. aan de orde zijn. En ook bij alleen mooi weer pikt je fiets een hoop vuil en rotzooi op
Beter is om niet te denken in "grote beurten" want dan loop je de kans maanden rond te rijden met onderdelen die niet meer goed afgesteld zijn.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kun je dit toelichten?henpaden schreef:Beter is om niet te denken in "grote beurten" want dan loop je de kans maanden rond te rijden met onderdelen die niet meer goed afgesteld zijn.
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro
Ok. Stel je laat je fiets maar één keer per jaar helemaal nakijken en afstellen.
Binnen een half jaar is de fine tuning van de achterderailleur verlopen.
Je kan inmiddels speling hebben op het balhoofd. Etc. En toch blijf je er dan mee doorrijden.
Je fiets moet altijd in topconditie zijn. Dat is wel zo veilig.
Gewoon regelmatig zelf dingen controleren en zodra je iets constateert gelijk verhelpen.
De techniek van een fiets is niet erg ingewikkeld en als de wil er is kan iedereen makkelijk een aantal dingen zelf uitvoeren.
Wanneer je dit toch niet zelf wil doen en je gebruikt je fiets best veel dan zou ik 'm minstens ieder half wegbrengen voor onderhoud.
Binnen een half jaar is de fine tuning van de achterderailleur verlopen.
Je kan inmiddels speling hebben op het balhoofd. Etc. En toch blijf je er dan mee doorrijden.
Je fiets moet altijd in topconditie zijn. Dat is wel zo veilig.
Gewoon regelmatig zelf dingen controleren en zodra je iets constateert gelijk verhelpen.
De techniek van een fiets is niet erg ingewikkeld en als de wil er is kan iedereen makkelijk een aantal dingen zelf uitvoeren.
Wanneer je dit toch niet zelf wil doen en je gebruikt je fiets best veel dan zou ik 'm minstens ieder half wegbrengen voor onderhoud.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 11 feb 2014 13:19
Ik heb die ophoping van vet ook in de achterderailleur, gebruik je een spray om te smeren?
Ik verwijder het om de 200 km, om te voorkomen dat het te veel wordt.
Ik verwijder het om de 200 km, om te voorkomen dat het te veel wordt.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Dan smeer je inderdaad veel te veel rommel op je ketting.
Overdaad schaadt, alleen de binnenkant van de schakels hoeven gesmeerd te worden, de buitenkant niet. Regelmatig zie je kettingen die zwart zijn van het vet. Nergens voor nodig en het trekt alleen maar vuil aan.
Overdaad schaadt, alleen de binnenkant van de schakels hoeven gesmeerd te worden, de buitenkant niet. Regelmatig zie je kettingen die zwart zijn van het vet. Nergens voor nodig en het trekt alleen maar vuil aan.