Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Onderhoud bij fiets van 1 jaar oud

JackieD
Forum-lid

JackieD 16 mei 2014 01:31

Een vraag m.b.t. mijn Giant TCR Rabobank van 2012 (overjarig model)
Vorig jaar in augustus nieuw gekocht, ongeveer 3000 km op gereden.

Inmiddels is de achterband vervangen na lekrijden.

Graag zou ik willen weten welk onderhoud essentieel is na één jaar. Ik maak de iets geregeld schoon en rij alleen met mooi weer.

Bij de laatste schoonmaakbeurt kwam ik erachter dat er erg veel vet opgehoopt zat bij de achter derailleur. Dit heb ik eraf gehaald met een doek en vervolgens heb ik de fiets verder schoongemaakt.
Voor mijn volgende rit zal ik nieuwe kettingolie spuiten en het geheel goed laten doorvetten.

Is het volgens jullie nodig om een 'grote beurt' te laten uitvoeren of is een beetje olie en schoonmaken genoeg?

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 16 mei 2014 05:34

Het laatste: ja, en kijk naar de slijtage van de ketting en de remblokjes. Dan krijg je een idee hoe snel of langzaam dat gaat.

S-Worker
Forum-lid

S-Worker 16 mei 2014 07:48

Hoe handig ben je? Een fiets schoonmaken is iets anders dan een onderhoudsbeurt natuurlijk. Balhoofd (opnieuw) afstellen of inderdaad enige slijtage kan na 3000 km. aan de orde zijn. En ook bij alleen mooi weer pikt je fiets een hoop vuil en rotzooi op ;-)

guver
Forum-lid

guver 16 mei 2014 16:43

Is een achterband vervangen na lek rijden niet een beetje overdreven? Of heb je er een scheur in gereden.
Anders kan het nogal een dure hobby worden. (Hoewel, is het toch al.. ;-) )

henpaden
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar henpaden 16 mei 2014 17:08

Beter is om niet te denken in "grote beurten" want dan loop je de kans maanden rond te rijden met onderdelen die niet meer goed afgesteld zijn.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

martijn78
Forum-lid

martijn78 17 mei 2014 10:27

henpaden schreef:Beter is om niet te denken in "grote beurten" want dan loop je de kans maanden rond te rijden met onderdelen die niet meer goed afgesteld zijn.
Kun je dit toelichten?
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

henpaden
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar henpaden 20 mei 2014 22:32

Ok. Stel je laat je fiets maar één keer per jaar helemaal nakijken en afstellen.
Binnen een half jaar is de fine tuning van de achterderailleur verlopen.
Je kan inmiddels speling hebben op het balhoofd. Etc. En toch blijf je er dan mee doorrijden.

Je fiets moet altijd in topconditie zijn. Dat is wel zo veilig.
Gewoon regelmatig zelf dingen controleren en zodra je iets constateert gelijk verhelpen.
De techniek van een fiets is niet erg ingewikkeld en als de wil er is kan iedereen makkelijk een aantal dingen zelf uitvoeren.
Wanneer je dit toch niet zelf wil doen en je gebruikt je fiets best veel dan zou ik 'm minstens ieder half wegbrengen voor onderhoud.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

ThijsvdnBerg
Forum-lid

ThijsvdnBerg 21 mei 2014 08:39

Ik heb die ophoping van vet ook in de achterderailleur, gebruik je een spray om te smeren?

Ik verwijder het om de 200 km, om te voorkomen dat het te veel wordt.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 mei 2014 09:08

Smeer je ketting dan eens wat fatsoenlijker, als je iedere 200 km dikke klonten zwarte zooi weg moet halen dan gaat er veel te veel over de ketting heen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

tommeke14
Forum-lid

tommeke14 21 mei 2014 11:27

Dan smeer je inderdaad veel te veel rommel op je ketting.

Overdaad schaadt, alleen de binnenkant van de schakels hoeven gesmeerd te worden, de buitenkant niet. Regelmatig zie je kettingen die zwart zijn van het vet. Nergens voor nodig en het trekt alleen maar vuil aan.

Plaats reactie