Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Spieren verzuren heel snel

Rookie
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 mei 2014 21:57

Rookie 19 mei 2014 22:19

Hallo allemaal,

Mijn naam is Jan, 23 jaar oud en ik ben een rookie met fietsen. Ik fiets weinig en ik eet afwisselend gezond/ongezond. De ene dag een pizza de andere dag groenten.
Ik sport veel in de sportschool en ik sla de benen zeker niet over!
Vanaf mijn 12e heb ik tot mijn 18e elke dag 20km naar school gefietst, daarna nooit meer echt een fiets aangeraakt.

Ik ging kortgeleden een stukje mountainbiken van 20km met wat vrienden en ik was met afstand de beroerdste van allemaal. Er zaten ook gasten tussen die nooit iets aan sporten doen. Het fietsen naar het bosgebied toe van 1km was goed te doen, maar toen we bij de heuvels, modderplassen, boomwortels uitkwamen toen hield ik het niet bij. Na zeker een paar honderd meter waren mijn benen heel erg verzuurd en had ik al bijna geen kracht meer in mijn benen. Als ik dan even 20 seconden stilstond, dan kon ik weer een paar honderd meter verder en zo ging dat die hele 20km lang door. Ik was zelf niet moe, maar mijn benen overduidelijk wel.

De dag erna had ik trouwens totaal geen spierpijn.

Ik ging daarna dagelijks zo'n 20km fietsen op een fietspad met een gemiddeld hoge snelheid. Het was wel vol te houden, ik voelde het wel in mijn benen, maar als ik eventjes heel hard ging trappen, dan voelde ik meteen die brandende pijn die ik ook had met het mountainbiken. Het werd na een week fietsen niet beter.

Heeft iemand suggesties en zou mij kunnen uitleggen hoe dit komt?

Bedankt!

emiel81
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 mar 2014 11:15

emiel81 19 mei 2014 22:33

Hoi Jan,

Wellicht heb je iets aan onderstaande artikelen en beantwoorden ze je vragen over verzuring:
http://www.salusi.nl/spierverzuring-tip ... n-spieren/
http://doefiets.nl/training/basisprinci ... tslagzones

Ik ben geen bewegingswetenschapper of inspanningsfysioloog, maar doe je voordeel ermee.
Belangrijkste tip is dat je je hartslag laag moet houden om niet te verzuren tijdens het fietsen. Wellicht kun je in de sportschool waar jij traint samen met een trainer bepalen waar jouw omslagpunt (anaerobe drempel) ligt. Dit omslagpunt is het moment of de hartslag waarop je spieren de neiging hebben te verzuren.
Naar school fietsen is overigens heel anders qua intensiteit dan mountainbiken of op hoge snelheid op het fietspad rijden.
Als je beter wilt worden, zul je meer moeten trainen. Je zult merken dat naarmate je meer traint je het verzuringsmoment steeds verder uitstelt.
Succes!

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 19 mei 2014 22:39

Ja ga sporten. In de sportschool doe je 0 cardio en je traint heel gericht 1 spiergroep per oefening om die te versterken. Bij de fietsbeweging gebruik je alle spieren van je grote teen tot aan het middenrif samen in een cyclische beweging. Als je in de sportschool 10 zware squats doet, maar je je spieren enkel dikker en laat je ze wennen aan een hele korte piek inspanning. Ga maar eens 50 diepe squats doen, zonder onderbreking uiteraard, met de helft van je maximum gewicht. Ook dan zul je ervaren dat je erg gaat verzuren.

Ga wat aan je cardio doen. Dus train het hard en de longen. Dit doe je door bijvoorbeeld te gaan hardlopen of te spinnen/op de hometrainer in de sportschool. Begin op een lagische intensiteit de eerste trainingen om je spieren te laten wennen aan de cyclische beweging en vanaf daar kun je opbouwen.

Dat je overigens geen spierpijn hebt komt doordat je constant stop zodra je benen verzuurd zijn. Hierdoor train je niet met zuurstofschade of verzuring maar laat je de benen constant herstellen. Net als de sets met reps in de gym. Had je aan 1 stuk door gefietst, dan had je waarschijnlijk 5 dagen spierpijn gehad, wat overigens ook niet goed is.

Ruwweg geld dat spierpijn die langer duurt dan 2 dagen, spierschade is die hersteld moet worden waar je niet sterker van wordt.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 19 mei 2014 23:07

Eerst de meest simpele dingen uitsluiten.

Je zadel kan domweg (veel) te laag staan. Ga daar eerst eens na kijken, Genoeg over te vinden op dit forum en op het internet. Er zijn verschillende 'standaarden' dus als iets niet meteen werkt ook niet te rigoreus de zadelhoogte weer veranderen.

Wellicht kun je een foto plaatsen hoe je op je fiets zit met o.a. het pedaal in de onderste stand maar ook zeker een horizontale positie van de crank.

Kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat je een veel te groot verzet wilt rondmalen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6189
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 mei 2014 08:31

Als sportschool inderdaad betekend veel/vrijwel alleen kracht training. Dan heb je waarschijnlijk mooie grote dikke spieren. Die hebben daarom dan ook veel zuurstof nodig. Dat komt via longen, en je bloed (sterk hart) naar je spieren toe. Ook het afvoeren van afvalstoffen (het zuur wat je voelt) gaat met je bloed mee. Dus grote spieren vergen een grote hart/long capaciteit om een langere inspanning fatsoenlijk vol te kunnen houden.
i.e. je krachttraining combineren of afwisselen, met cardio training.
En ook de dagelijkse 20km fietsen gaat je al helpen (en dan is de beste training misschien nog wel iets op een niet al te hoog tempo!!).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Rookie
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 mei 2014 21:57

Rookie 20 mei 2014 21:14

Hallo allemaal,

Bedankt voor de vele nuttige reacties!

In de sportschool doe ik inderdaad erg weinig cardio. Ik doe een warming-up van hooguit 7 minuten. Ik ga dan 3:30 minuten roeien en 3:30 minuten fietsen op een gemiddelde stand. Na de krachttraining fiets ik nog 2 minuten op een lage stand.

Ik heb hieruit begrepen dat ik het moment van verzuren moet verplaatsen door meer aan cardio te doen. Is het dan de bedoeling dat ik het moment van verzuren moet opzoeken? Of moet ik gewoon op een stand waarmee ik het lang vol kan houden blijven fietsen zonder mijn spieren te verzuren?

Het zadel heb ik zo staan dat ik net geen gestrekt been heb, als mijn trapper op de onderste positie staat.

Ik wist niet dat spierpijn, die langer duurt dan 2 dagen, spierschade is waar je niet sterker van wordt. Ik deed vorige week donderdag mijn kuitspieren gewoon in 3 setjes en ik heb nu nog steeds hevige spierpijn.

Ik ga het cardio wat meer oppakken. Ik begin gewoon met minimaal 10 minuten voor het sporten en 10 minuten na het sporten en dan bouw ik het niveau steeds een stukje op door de zwaarte wat hoger in te stellen.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 20 mei 2014 21:56

Is er niemand in die sportschool die daar wat van zegd tegen jou dan? Normaal is er altijd iemand aanwezig die je adviseert en zo af en toe een praatje maakt over je trainingen. Als je zo doorgaat dan heb je over 10 jaar een versleten rug en 2 slechte knieën.

De aanpak zou moeten zijn: Minder zwaar, meer herhalingen en dan het liefst zo lang mogelijke sets en probeer goed op te letten of je de oefeningen wel goed uitvoerd. Twijfel je vraag dan advies aan een trainer.

Rookie
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 mei 2014 21:57

Rookie 20 mei 2014 23:15

Hallo Gerboon,

Ik volg niet waar je het nu precies over hebt. Wat veroorzaakt dat ik over 10 jaar een versleten rug en twee slechte knieën heb?

In de sportschool lopen genoeg trainers rond die op je letten of je de juiste techniek gebruikt.

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 20 mei 2014 23:16

Als je spieren traint, is het feitelijk altijd spierschade en moet je na een training ook gewoon een dag rust nemen. Dat het schade is, is trouwens niet erg, want door de rust herstel je (en als je lang genoeg hersteld, wordt je er uiteindelijk sterker van).

Vraag je als 1e af: wat wil je doen. Spieren kweken om bij t groepje sterke mannen te horen die met de zwaarste gewichten in de weer gaan, of wil je fietsen en krachttraining als ondersteuning daarbij doen?

Bij mij op de sportschool geven ze groepsles, body pump, wat erg fout klinkt maar wat een core stability training is. Precies die oefeningen die je ook tegenkomt als je wat rond google't op "krachttraining fietsers" oid.

Begin eens met een half uurtje op weinig weerstand, in plaats van 10 minuten "en als dat lukt, zwaarte hoger instellen". Dat heb je voor je warming up en cooling down niet nodig, je doet immers al krachttraining. Weinig weerstand betekent op souplesse rijden, en daar heb je voor het fietsen het meeste aan... Weinigen kunnen namelijk zoveel kracht in hun poten trainen dat ze met een serieuze weerstand (waarvoor je zoveel spierkracht nodig zou hebben) langere tijd kunnen rijden. En heb je die spierkracht niet nodig, zitten diezelfde spieren in de weg om op hoger tempo rond te kunnen draaien.

En laat je adviseren in de uitvoering van je oefeningen door de mensen die er rondlopen, weet niet wat je gedaan hebt maar langer dan 2 dagen heb ik met krachttraining nooit pijn in mijn poten gehad. Klinkt als behoorlijke overbelasting (met wellicht verkeerd uitgevoerde oefening).

Rookie
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 mei 2014 21:57

Rookie 20 mei 2014 23:56

Hallo GJEvK,

Bedankt voor de heldere uitleg en adviezen.

Ik neem genoeg rustdagen. Iedere spiergroep die ik train krijgt daarna 3 dagen rust. Ik heb ook met alle spieren 2 dagen spierpijn en daarna is het weg, alleen heb ik nu voor het eerst dat mijn kuitspieren niet goed herstellen. Ik train kuitspieren tot nu toe alleen met mijn lichaamsgewicht. Waarschijnlijk heb ik inderdaad iets niet goed gedaan. Ik zal overmorgen even met een van de mensen praten die daar rondlopen en mijn schema even doorlopen.

Het gaat mij nu even om de grens te verleggen van het verzuren van mijn spieren. Ik ben zo'n iemand die met de zware gewichten door de sportschool rondloopt, maar als ik niet eens een stukje mountainbiken kan volhouden, dan wil ik hier iets aan gaan doen.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 21 mei 2014 07:19

Begin eens met wat rustige duurtrainingen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

wouterj
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 31 mei 2008 01:17

wouterj 21 mei 2014 09:11

Google eens wat op chronisch inspanningsgebonden compartimentssyndroom. Zou goed kunnen dat dat je probleem is.

Plaats reactie