Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 810

Giant64
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2014 09:37

Giant64 21 mei 2014 09:47

Alhoewel ik de weg in de omgeving best goed ken, heb ik wel de navigatiefunctie aangezet. Gewoon om beetje te testen en te spelen. Tsja, de Edge 705 vond ik hierin al niet echt gebruiksvriendelijk en intuïtief en de Edge 810 is wat dat betreft hetzelfde. Misschien heb ik iets fout gedaan, maar herberekenen na een verkeerde afslag gebeurde niet. Alleen maar aangeven dat ik een u-bocht moest maken, ook toen i weer op de oorspronkelijke route terug was.
Ik heb hetzelfde ervaren en zit inmiddels op versie 3. Na de eerste ervaring heb ik herberekenen op verzoek aangezet. Zo kun je zelf bepalen of er herberekend moet worden. Wanneer je de omgeving goed kent kun je dus gewoon terug naar de oorspronkelijke route.
Ook heb ik geleerd dat je eerst rit moet aantikken en pas van daaruit een route voor navigatie moet selecteren. Zo wordt in geval van gedwongen stoppen van je de navigatie toch je hele rit bewaard.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 21 mei 2014 13:55

Het blijft vreemd, ik moet de grootste moeite doen om het herbereken uit te zetten.
Afbeelding

Nighty
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 jun 2012 16:49
Locatie: Kempen BE

Nighty 22 mei 2014 11:09

Is het op één of andere manier mogelijk om workouts (gemaakt in garmin connect) te delen met vrienden?

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 22 mei 2014 17:12

Allemaal een account maken in Garmin Connect (geen gps voor nodig), één persoon maakt een groep en dan plaats je de andere mensen in die groep.

Dan via privacy instellingen instellen dat je alles wilt delen in de groep, of dit per rit bepalen in de rit zelf.

Wil je het niet afschermen, dan kun je ritten openbaar maken.
Marco :)

amaryllie
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 okt 2012 17:53

amaryllie 25 mei 2014 20:44

Goedendag,
Ik heb nu mijn edge 810 ruim een maand. Ik had eerst alleen city navigator europe, maar die zag geen fietspaden bijna.
Nu open street maps erop gezet en dat werkt prima.

Een vraag: Als je perongeluk tijdens je rit de rechter knop indrukt zodat je je route kan opslaan of weggooien, is het dan nog mogelijk om de route toch gewoon te vervolgen????

Ook heb ik dat mijn snelheid met sensor soms erg afwijkt of erg op en neer gaat. Waar komt dit door??? Met de GPS gaat wel goed, maar met de sensor moet het toch nog betrouwbaarder wezen?

Gr Amaryllie

jjongmans
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 apr 2014 20:03

jjongmans 25 mei 2014 23:30

amaryllie schreef:Een vraag: Als je perongeluk tijdens je rit de rechter knop indrukt zodat je je route kan opslaan of weggooien, is het dan nog mogelijk om de route toch gewoon te vervolgen????
Nee, vervolgen kan niet, je zult een tweede rit moeten starten.
amaryllie schreef:Ook heb ik dat mijn snelheid met sensor soms erg afwijkt of erg op en neer gaat. Waar komt dit door??? Met de GPS gaat wel goed, maar met de sensor moet het toch nog betrouwbaarder wezen?
Mogelijk zit de wielsensor niet op de juiste afstand, dit mag niet meer zijn dan enkele millimeters. Bij een te grote afstand zul je pulsen missen, wat resulteert in een verkeerde snelheid.

Echo
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:50
Locatie: Gorinchem

Echo 25 mei 2014 23:37

jjongmans schreef:
amaryllie schreef:Een vraag: Als je perongeluk tijdens je rit de rechter knop indrukt zodat je je route kan opslaan of weggooien, is het dan nog mogelijk om de route toch gewoon te vervolgen????
Nee, vervolgen kan niet, je zult een tweede rit moeten starten.
????
die rechterknop is de start/pauze knop. Als je die "per ongeluk"indrukt en verder niets doet (dus niet opslaan of weggooien selecteren) kan je hem gewoon weer indrukken en gaat de registratie van de rit gewoon verder.
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo(3) user :like:

amaryllie
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 okt 2012 17:53

amaryllie 26 mei 2014 13:14

die rechterknop is de start/pauze knop. Als je die "per ongeluk"indrukt en verder niets doet (dus niet opslaan of weggooien selecteren) kan je hem gewoon weer indrukken en gaat de registratie van de rit gewoon verder


Nou zeg, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb.
Super bedankt!
Laatst gewijzigd door amaryllie op 26 mei 2014 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.

amaryllie
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 okt 2012 17:53

amaryllie 26 mei 2014 13:22

Mogelijk zit de wielsensor niet op de juiste afstand, dit mag niet meer zijn dan enkele millimeters. Bij een te grote afstand zul je pulsen missen, wat resulteert in een verkeerde snelheid.

Hij heeft de snelheid ook goed gemeten verschillende keren, maar ik had hetzelfde idee. Nadat ik m er dichter naar toe had gezet, ging de eerst volgende rit weer niet goed. Er rijden in de fietsgroep meerdere met een Garmin. Zou het misschien daaraan kunnen liggen? Toen ik die keer ervoor alleen fietste ging het (toevallig) wel gewoon goed.

Gebruikersavatar
rielplayer
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 21 aug 2009 20:48

Gebruikersavatar rielplayer 26 jun 2014 14:33

Vraag,

Op zich kan ik nu een koers rijden zonder dat de 810 gaat navigeren. Dit door gebruik te maken van OFM zonder routering. Nu krijg ik alleen nog telkens een scherm met afstand tot volgende waypoint, zoals een flauwe bocht etc.

Weet iemand of het mogelijk is een tcx bestand te maken zonder waypoints. Als ik dat voor elkaar heb, functioneert de 810 nl. naar behoren.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 26 jun 2014 16:24

rielplayer schreef:Vraag,

Op zich kan ik nu een koers rijden zonder dat de 810 gaat navigeren. Dit door gebruik te maken van OFM zonder routering. Nu krijg ik alleen nog telkens een scherm met afstand tot volgende waypoint, zoals een flauwe bocht etc.

Weet iemand of het mogelijk is een tcx bestand te maken zonder waypoints. Als ik dat voor elkaar heb, functioneert de 810 nl. naar behoren.
Waypoints worden niet door de Edge gebruikt, ik neem aan dat je course points bedoelt.
Volgens mij maakt de EDGE deze punten toch zelf ondanks de niet routeerbare kaart (dit is volgens mij een functie bedoeld voor mountainbikers).

Je kunt dit uitzetten door NA het starten van de route, snel naar activiteitprofielen te gaan en daar de navigatie methode op "directe route" te zetten. Dit moet je wel elke keer doen nadat je een course start.
Afbeelding

Gebruikersavatar
rielplayer
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 21 aug 2009 20:48

Gebruikersavatar rielplayer 27 jun 2014 08:31

ericpeters schreef:
rielplayer schreef:Vraag,

Op zich kan ik nu een koers rijden zonder dat de 810 gaat navigeren. Dit door gebruik te maken van OFM zonder routering. Nu krijg ik alleen nog telkens een scherm met afstand tot volgende waypoint, zoals een flauwe bocht etc.

Weet iemand of het mogelijk is een tcx bestand te maken zonder waypoints. Als ik dat voor elkaar heb, functioneert de 810 nl. naar behoren.
Waypoints worden niet door de Edge gebruikt, ik neem aan dat je course points bedoelt.
Volgens mij maakt de EDGE deze punten toch zelf ondanks de niet routeerbare kaart (dit is volgens mij een functie bedoeld voor mountainbikers).

Je kunt dit uitzetten door NA het starten van de route, snel naar activiteitprofielen te gaan en daar de navigatie methode op "directe route" te zetten. Dit moet je wel elke keer doen nadat je een course start.
Dan ga ik dat van het weekend eens proberen. Als dat het is vind ik dat een zeer werkbare oplossing. 99 van de 100 keer gebruik ik de garmin toch enkel voor het vastleggen van data en niet voor het volgen van een koers.

Ben benieuwd!

Plaats reactie