Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Maat fietsschoenen. Groter dan normaal?

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 27 mei 2014 08:12

knutmo schreef:Een maataanduiding is slechts een grove aanduiding van de pasvorm van een schoen, waarbij er ook nog eens geen echte standaardisering is. Maataanduidingen kunnen dus verschillen tussen merken, maar zelfs binnen een merk is maat 44 niet altijd hetzelfde. Veel fietsschoenmerken hebben een wat grotere maataanduiding dan vergelijkbare andere schoenen, dus fietsschoen maat 44 is dan vergelijkbaar met schoenmaat 43 (of 42 zelfs). Dat is dus handig om te weten bij het startpunt van schoenen passen, vaak moet je beginnen met 1 of 2 maten groter dan je gewend bent.

Maar uiteindelijk gaat het om het passen! Een fietsschoen moet perfect passen, niet te groot en niet te klein. Het maakt dan natuurlijk geen zak uit welke maat er op vermeld staat, als-ie maar past. Ga dus naar een ruim gesorteerde winkel, of bestel een serie schoenen bij een webwinkel met een goed terugzendbeleid.
Dit de meest nauwkeurige en correcte reactie.

Fisker
Forum-lid

Fisker 27 mei 2014 21:52

+1

Ik heb Shimano maatje groter dan normaal.
Ik moet er alleen voor waken ze voor de rit niet al te strak - dat zit dan wel t lekkerst - aan te trekken want dan krijg ik gegarandeerd last van knellingen en koude voeten. Dus passend voor de rit is niet hetzelfde als passend na paar uur fietsen!

mademan
Forum-lid

mademan 29 mei 2014 23:53

Ik ben ook op zoek naar een brede schoen. Heb nu een stel goedkope Northwaves, maar merkt dat ik steeds meer last van de bal van mijn voeten krijg. Heb al veel geprobeerd mbt de plaatjes, maar niets helpt. Hiervoor heb ik jaaaaren met Carnacs gereden, maar die waren versleten. Helaas worden deze schoenen niet meer gemaakt.

Afgelopen week voor nieuwe schoenen wezen shoppen, maar helaas niets kunnen vinden. Naast een brede voet heb ik ook een hoge wreef. Blijkbaar is dat een moeilijke combinatie. Iemand ideeën, zit nu te denken aan thermo-moldable schoenen die enigszins op maat gemaakt kunnen worden. Zoals de S-works road.
2019 Apex Sharp
2021 Apex Flare

jester7749
Forum-lid

Gebruikersavatar jester7749 30 mei 2014 20:15

zoals reeds eerder vermeld maakt de maat aanduiding weinig uit, de schoenen moeten gewoon goed zitten. 1 of 2 maten groter (zoals inderdaad nog steeds hier en daar word gezegd), is niet nodig bij fietsen dit in tegen stelling tot hardlopen.

heb het zelfde "probleem", (zeer) brede voet, hoge wreef. heb sinds een jaar Bontrager Road RXL schoenen en sinds dien geen last meer van "dode, slapende" voeten.

Lomax
Forum-lid

Lomax 31 mei 2014 08:48

Vraag me af of het probleem van de TS is opgelost. Al geprobeerd om je schoenen iets losser te doen, voor nieuwe schoenen gekozen of was er een andere oplossing?

bnijssen
Forum-lid

Gebruikersavatar bnijssen 31 mei 2014 10:32

Nog geen oplossing, rijdt nog met dezelfde schoenen. Ik was eigenlijk van plan om op marktplaats wat schoenen uit te proberen, maar dan wordt het lukraak bestellen, zonder de mogelijkheid ze te retourneren. Nieuwe schoenen vind ik vaak erg aan de prijs, maar denk dat dat eigenlijk de enige optie is.
Hetzelfde lijkt overigens ook te gelden voor mijn zadel. Bij nieuwe fiets last van gevoelloosheid, ander zadel op MP gekocht. Klachten nemen af, maar zijn nog niet weg. Dus ook misschien daar samen met de LBS wat dingen uittesten.
De eerste prijsvergelijker voor online fiets-shops: DonBidon.nl

Jaeger
Forum-lid

Jaeger 19 jun 2014 21:11

Heb zelf sinds ook brede voeten, en krijg er de laatste tijd vaker last van.
Heb Shimano's (wel de brede versie als ik het goed heb), maar in de winter vaak erg koude voeten, en met erg warm weer knellen ze juist.

Ben dus ook op zoek naar wat anders.

Zou hier wel willen kijken http://racefietsblog.nl/racefietsblog-t ... -schoenen/ maar dat is erg ver uit de buurt.

Iemand verder nog tips?

Quay
Forum-lid

Quay 20 jun 2014 09:15

Ik heb ook brede voeten. Heb pas de Lake CX237 gekocht. Ziiten mij uitstekend en bevallen prima!

bnijssen
Forum-lid

Gebruikersavatar bnijssen 20 jun 2014 09:30

Ik stapte gisteravond van de fiets af, na slechts een kleine ronde. Keek eens goed naar mijn voeten en zag toen dat mijn grote teen gewoon een deuk had / vlak was. Misschien toch inderdaad gewoon te kleine schoenen, want 't was duidelijk zichtbaar dat ze gewoon kei hard tegen de voorkant van m'n schoen hebben lopen duwen :(
De eerste prijsvergelijker voor online fiets-shops: DonBidon.nl

tommeke14
Forum-lid

tommeke14 22 jun 2014 19:18

Ja dan zijn ze te klein. Je tenen horen vrij te zijn ;)

Plaats reactie