Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe fiets (laten) afstellen

sens
Forum-lid

sens 27 mei 2014 10:25

scottpch schreef:Je moet niet kijken of je rails horizontaal staan, maat de bovenkant van het zadel.
Daar heb ik ook het een en ander over opgezocht.
Bij de winkel waar ik het zadel gehaald heb, zeggen ze dat de rails horizontaal moeten staan en op de website van de fabrikant is het onduidelijk.
Daar staat op een tekening de rails én het zadeldek horizontaal, maar dat is raar, want als ik de rails horizontaal zet, dat staat het zadeldek behoorlijk voorover.

Ik probeer dus gewoon verschillende standen en kijk dan wat me het beste bevalt.
Ik heb hem nu zo staan dat het zadeldek bijna horizontaal staat, een paar graden met de neus naar beneden. Dat lijkt goed te werken, want ik heb nu voor het eerst, een dag na het fietsen, last van gevoelige zitbotjes. En dat is zoals het zou moeten zijn.

sens
Forum-lid

sens 02 jun 2014 17:06

Ik heb vandaag opnieuw een rondje gefietst, maar nu met de rails horizontaal en het zadeldak dus behoorlijk schuin naar voren aflopend.
Dit ging behoorlijk goed.
Gewoon proberen dus wat voor jezelf het fijnst is.

buddo
Forum-lid

buddo 02 jun 2014 21:02

sens schreef:Dat lijkt goed te werken, want ik heb nu voor het eerst, een dag na het fietsen, last van gevoelige zitbotjes. En dat is zoals het zou moeten zijn.
Dat lijkt mij juist niet hoe het zou moeten zijn... althans, ik kan het me haast niet voorstellen en herken het in ieder geval niet van mezelf.
Ik ben van mening dat het geheel van alles dusdanig moet zijn dat je vrij snel nadat je bent gestopt toch eigenlijk nergens meer last van moet hebben (uitgezonderd vermoeidheid en eventueel spierpijn uiteraard). Tenzij je misschien extreme afstanden rijdt... maar die lijken me niet representatief en moet je trainen.

sens
Forum-lid

sens 03 jun 2014 09:35

Dit heb ik steeds gelezen en krijg je ook mee bij de fm als waarschuwing.
Als het zadel goed zit, krijg je eerst last van je zitbotjes.
Dit klinkt toch ook heel logisch?
De zitbotjes heb ik hiervoor nog niet echt gebruikt, ik zat nmlk. voornamelijk ook het zachte gedeelte tussen de zitbotjes, wat heel snel voor een doof gevoel zorgde.
Nu zit ik voor het eerst echt goed op de zitbotjes, en dat vraagt om gewenning.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 jun 2014 11:08

Je zadel moet horizontaal staan (of daar heel dicht van in de buurt komen), anders krijg je gegarandeerd andere klachten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 03 jun 2014 16:25

amclassic-fan schreef:Je zadel moet horizontaal staan (of daar heel dicht van in de buurt komen), anders krijg je gegarandeerd andere klachten.
+1

En hoe je rails staan doet totaal niet ter zake.
Enkel de stand van het zadeldek is belangrijk.

Mijn zadel (een San Marco Regale) staat met de neus een paar mm lager dan de achterkant.

Succes
I know myself like no one else
Nothing to defend

sens
Forum-lid

sens 03 jun 2014 22:21

Hou er wel rekening mee dat bij dit specifieke zadel, de achterkant een stuk hoger ligt dan de voorkant. Dat is het model.
Ik ben in ieder geval blij dat ik eindelijk redelijk normaal kan fietsen

Plaats reactie