Ik heb met mijn mavic wielen (r-sys sl en slr) al enkele malen een luid schurend geluid gehoord ,na navraag bleek dit de rubberen ring te zijn die achter de body zit, hierdoor blijft de body soms meedraaien tijdens het freewheelen.
Wat kan men nu best aan die ring doen ,"vet" zeggen sommigen ,anderen schreeuwen moord als men hoort dat men hiervoor vet gebruikt.
Misschien olie ?? of siliconespray ??
schurend geluid mavic body
-
- Forum-lid
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 28 nov 2006 15:09
Groetjes
Reden dat mensen waarschijnlijk moord schreeuwen is de combi van body en vet (bang voor plakkende palletjes) de ring die jij bedoeld echter moet ingevet zijn. Marchisio, om een voorbeeld te noemen, kan zelfs vastlopen als je de ring niet invet
Heb je het over een afdichtring of over de nylon glijlager aan de achterkant van de body ? Daar kun je het beste alleen mavic olie of vergelijkbare minerale olie op doen. Als de body mee draait kan die waarschijnlijk toch wel een smeerbeurtje gebruiken. Mavic levert ze standaard met erg weinig olie af vind ik. Daar mag regelmatig een drupje bij.
mavic olie of minerale olie? waar kun je dat kopen? ik heb allemaal hi- tech smeermiddeltjes voor de ketting e.d. is dat niet goed?
"Sommige hellingen in de Tour zijn zo steil, dat de omwonenden er nog nooit iemand hebben zien fietsen. Vandaar dat bekijks."
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Teflon olie is niet goed maar ouderwetse kettingolie (bijv. Rohloff o.i.d. voldoet prima)
-
- Forum-lid
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 28 nov 2006 15:09
ok bedankt,dan word het ouderwetse kettingolie
Groetjes
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13496
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb de mavic minerale olie en die blijft echt wel net iets langer goed. Nee wel een iets dikke ketting olie, maar waarschijnlijk loopt de olie er door de speling snel weer uit, zie je spaken na 1 ritje.
Het is waarschijnlijk niet de rubberring. tenzij die echt droog staat maar dat kan ik me niet voorstellen.
Het komt daardat er speling zit op het nylon lager en daardoor gaat ie resoneren en als je pech hebt hangt je ketting ook bijna tussen je wiel.
Gevalletje mavic techniek, enige remedy is de hubdocter. Je kan eerst nog grotere nylon ringen bestellen, maar wil je het goed doen bestel meteen de pro kit. Mijn SLR's en XL's doen het weer prima!
Zoek ook even op mountainbike.nl op Hubdocter. PIM hier is er ook zeer bekend mee
Het is waarschijnlijk niet de rubberring. tenzij die echt droog staat maar dat kan ik me niet voorstellen.
Het komt daardat er speling zit op het nylon lager en daardoor gaat ie resoneren en als je pech hebt hangt je ketting ook bijna tussen je wiel.
Gevalletje mavic techniek, enige remedy is de hubdocter. Je kan eerst nog grotere nylon ringen bestellen, maar wil je het goed doen bestel meteen de pro kit. Mijn SLR's en XL's doen het weer prima!
Zoek ook even op mountainbike.nl op Hubdocter. PIM hier is er ook zeer bekend mee