Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Tweede racefiets kopen

Harry123
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jun 2014 09:16

Harry123 12 jun 2014 09:39

Vorig weekend heb ik mijn racefiets (Bulls Harrier 1) onherstelbaar beschadigd. Daarom ben ik nu op zoek naar een 'tweede' racefiets. Ik ben een zware rijder (100+) die voor z'n plezier wat kilometers wegtrapt. Ik vind klimmen ondanks dat m'n lichaam er niet per se op gebouwd is het leukste, maar ook op het vlak vermaak ik me wel. Ik zoek geen superlichte racefiets die gespitst is op het behalen van de beste resultaten die met de techniek mogelijk zijn, maar gewoon een 'betrouwbare' en betaalbare fiets.

Ten eerste ben ik zinnens om, welke fiets ik ook kies, direct een wielset Mavic CXP33 te nemen of vergelijkbaar. Dan nu voor de fiets: ik vind 1000 euro een mooi streefbedrag, exclusief (extra) wielset. In deze range zit ik nu te kijken naar drie fietsen die allen 999 euro kosten, waarvan twee modeljaar 2013 hebben en 'afgeprijsd' zijn. Sowieso ga ik ze op korte termijn bekijken en even proberen, maar heeft iemand een idee over de prijs/kwaliteit van onderstaande modellen, en wat de beste keus is? Ik weet bijvoorbeeld niet in hoeverre een 2014-model (Harrier) van 999 euro 'vaste prijs' kwalitatief minder zou kunnen zijn dan een 2013-model van origineel rond de 1350 euro:

1. http://www.mantel.com/bulls-bulls-harrier. Over de vorige harrier was ik erg tevreden. In een review (als het die naam mag dragen) kwam deze eruit als goede fiets tegen een goede prijs.

2. http://www.mantel.com/giant-tcr-1-triple. Komt uit een test ook als solide fiets tegen een goede prijs, maar niet bijzonder te noemen.

3. http://www.mantel.com/stevens-stelvio. Zelfde als de Giant.

Merkgevoelig ben ik niet erg. Bulls is blijkbaar geen sexy merk, maar dat zijn de andere twee ook niet. (Plus je moet hoe dan ook de pedalen zelf rond krijgen.) Wat ik dus zoek is een leuke fiets voor een amateur/plezier/mooiweer-fietser, voornamelijk voor gebruik in Nederland, jaarlijks een paar tochten in de Ardennen en incidenteel eens richting Frankrijk/Italie.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6198
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 jun 2014 10:45

Zo op t oog maakt t allemaal niet zoveel uit.., netjs 105 afgemonteerd, allemaal tripple, wat prima past bij jouw doelen.

Die bulls lijkt een beetje gek stuur te hebben (kleine drop), daar moet je van houden.
De Giant is sloping, de andere 2 zijn rechte frames.., Is vooral estetisch verschil denk ik.

Je zou ze gewoon even moeten proberen om te kijken welke het best zit.
En bij twijfel, kies dan de mooiste, want een mooie fiets zul je net wat sneller pakken voor een ritje :).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Lomax
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 mar 2014 22:03

Lomax 12 jun 2014 14:19

Ik heb zelf een Stevens Stelvio. Het is een degelijke fiets om te zien vind ik. De 105 groep werkt prima en nooit problemen mee. Een kraakje was een kwestie van de zadelpen even insmeren met montagepasta. Wel zijn de velgen niet zo sterk in mijn beleving. Ik heb ook toen ook andere velgen gemonteerd aangezien ik al dacht dat ze niet zo sterk waren voor een zwaardere rijder en wilde ze sparen voor het moment ik ooit mijn fiets weel zou verkopen. Ik heb nu ook net cxp 33 bij Rose gekocht. Op mijn vorige fiets zaten ook cxp 33's en die gaven geen krimp (was wel een tweedehandsfiets en weet niet waar die wielen gespaakt waren). Dus hopelijk ben ik over dit setje ook tevreden. Dit weekend ga ik ze proberen.

Over de andere fietsen kan ik weinig zeggen. Heb geen ervaring met beide merken.

Succes met je keuze

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 12 jun 2014 15:25

Als de vorige Bulls lekker fietste en goed beviel, waarom zou je dan een andere fiets overwegen? Klinkt wellicht gek, maar waarom zou je overstappen naar een andere fiets met een andere geometrie als de huidige fiets perfect is. Of knaagt er wellicht toch wat?

http://www.mantel.com/bulls-desert-falcon-pro-triple
Zou je nog kunnen overwegen als je voor een beperkt bedrag nog een aardige sprong wil maken.
Beter frame en een wat betere groep. Wielen die daar in zitten (mavic aksium) zijn prima wielen voor een toerder naar mijn mening.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16759
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 jun 2014 17:02

Alle 3 prima fietsen. Die testen zeggen niet zoveel omdat die uitgaan van de adviesprijs van de fietsen. Als de Giant en Stevens ook voor 1000 euro in de prijslijst hadden gestaan waren ze vast een stuk beter uit de tests gekomen. De frames van de Giant en Stevens zijn denk ik meer vergelijkbaar met de Desert Falcon, Een beetje lichter dus maar ik betwijfel of of je daar iets van gaat merken. De Giant heeft als enige wielen waar ik misschien mee zou gaan rijden met 100+kg.
Campagnolo Ultra Dork

Bert K.
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 03 jun 2014 12:53

Bert K. 12 jun 2014 17:06

Om welke testen / reviews gaat het hier? ik ben wel benieuwd.

Martino-s
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jan 2012 16:42

Martino-s 13 jun 2014 11:59

Harry123, je 2e link verwijst naar de Giant TCR 1 Triple. Deze is hier voor 100 euro minder te krijgen...
Succes met je keuze!

Bert K.
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 03 jun 2014 12:53

Bert K. 13 jun 2014 12:27

Martino-s schreef:Harry123, je 2e link verwijst naar de Giant TCR 1 Triple. Deze is hier voor 100 euro minder te krijgen...
Succes met je keuze!
Je linkt wel naar een overjarig model. Geen idee of dat de topicstarter wat uitmaakt.

Harry123
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jun 2014 09:16

Harry123 16 jun 2014 08:44

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik ben donderdag langs een 'de betere' fietsenzaak geweest alwaar ik min of meer in dezelfde prijsrange een Ridley Fenix uitgezocht heb. (Bijvoorbeeld de Bulls met een 'betere' wielset zou hetzelfde kosten ongeveer.) De wielset van de Fenix zou goed meoten zijn voor mijn wensen, dus da's mooi. Wel heel wat anders dan ik aanvankelijk op het oog had, maar goed. Wispeltuur siert de mens.

Plaats reactie