Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

smeermiddel squirt dry lube

mwielaard
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 dec 2013 11:49

mwielaard 09 jun 2014 12:02

amclassic-fan schreef:En de omstandigheden zijn precies vergelijkbaar? :S
Ja, min of meer; toen ik nog geen Squirt gebruikte moest ik mijn ketting veel eerder vervangen.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik een mooi weer-fietser ben, maar je ontkomt niet altijd aan regen/modder.
Dit doe ik al jaren, dus de omstandigheden zijn vergelijkbaar.

Gebruikersavatar
emiel_de_vlas
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 sep 2011 21:38

Gebruikersavatar emiel_de_vlas 10 jun 2014 07:21

Mijn ketting op de racer is over de 10.000 km-grens heen en nog steeds niet versleten. Die zwarte drap is een overschat probleem, gewoon zo nu en dan een doekje over de ketting!

Died
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jun 2014 22:41

Died 14 jun 2014 09:22

wasbeer2006 schreef:6000km op de MTB :shock: met de laatste ketting heb ik 1000km gedaan en de huidige zit na 800 op de helft.
Volgens mij zou im 6k niet eens op een hometrainer halen. Op de racer rijd ik er 3,5 tot 4 mee en voor 98% bij droog weer, verder kom ik echt niet.
Als jij om de 1000 km een nieuwe ketting moet leggen wordt het echt wel tijd dat je een beter smeerspul gaat gebruiken... Als ik elke maand een nieuwe ketting moet leggen zou het me zelfs geen bal kunnen schelen dat ze op het eind wat zwart ziet...

Iedereen klaagt hier maar dat Squirt zo'n smerig spul is, maar als je een ketting goed smeert is ze altijd smerig, met eender welk goed smeermiddel. Wat mij betreft dient mijn bike ook niet om enkel in de showroom te staan, dat beest moet werken wanneer ik dat wil en liefst in alle omstandigheden. Squirt speelt hier voor mij een belangrijke rol in.
Ketting gaat langer mee, minder schakelproblemen (en dus frustaties!) onderweg en ik had vroeger in echt rotte omstandigheden wel wat meer chainsuck dan sinds ik Squirt gebruik. Op tijd de ketting eens goed moeten poetsen neem ik er graag bij.

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 899
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 27 jun 2014 18:21

Ik sluit me aan bij de negatieve reacties. Wat een troep geeft die squirt. Vieze zwarte smurrie overal tussen dat schiet niet op.

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 27 jun 2014 19:49

Ik krijg alleen maar reacties over hoe schoon mijn ketting wel niet is. Kul!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13738
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 jun 2014 19:54

Ik heb op diverse mtb fora alle tips eens doorgenomen en geprobeerd.

Bij juiste behandeling is mijn mtb ketting nog schoon en stil na 110km LM.
Ik was er zelf erg verbaasd over, maar het is dus gelukt.

Vraag twee is heb je de tijd ervoor over?
Goed schoon en vetvrij maken, maar ook vooral de hele drivetrain, dus echt met een schrale ontvetter, geen kettingontvetter die is veel te vet.

Dan smeren met squirt heeeeel weinig en laten drogen, minimaal 6-8 uur bij deze temperaturen.
Dan overtollige afnemen en dit nog twee maal herhalen.

Voor sommige mtb ritten heb ik het ervoor over op de racer niet, dan moet ik zeggen dat dynamic supergoed werkt.

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 27 jun 2014 19:56

Walter G schreef:Ik krijg alleen maar reacties over hoe schoon mijn ketting wel niet is. Kul!
Ik alleen maar over hoe smerig mijn ketting wel niet is. Hebben we t over t zelfde spul?

Ik gebruik sinds ook kort ook Dynamic, fijn spul.

ilikebike
Forum-lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 jan 2014 10:10

ilikebike 27 jun 2014 21:58

Total Powergrease van Innotec. Gebruik ik al jaren. Een paaruur (nacht) in laten werken en daarna de ketting afvegen. Doe ik na elke regenbui.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4389
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 27 jun 2014 22:10

ilikebike schreef:Total Powergrease van Innotec. Gebruik ik al jaren. Een paaruur (nacht) in laten werken en daarna de ketting afvegen. Doe ik na elke regenbui.
Volgens mij wordt dit tot nu toe voor motoren gebruikt.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 27 jun 2014 22:23

We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

rob86
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 15 mei 2011 16:48

rob86 29 jun 2014 12:10

Ben ook gestopt met squirt omwille van:
- Klei-achtige smurrie die wordt achtergelaten
- Niet echt duurzaam. Net gesmeerd loopt de ketting heel stil en was ik heel tevreden maar na 100km vind ik de smeereigenschappen al een stuk minder.

Overgeschakeld op Boeshield T9 en geen van de squirt minpunten doen zich voor. Trekt weinig vuil aan, ketting blijft mooi, geen smurrie en veel langere smering.

Nu vroeg ik mij af aan de Boeshield gebruikers of jullie bij elke nieuwe "smering" de ketting volledig ontvetten? Of voldoet het om de ketting af te kuisen met een doekje en bij te smeren en dan om de zoveel keer de ketting wel eens volledig ontvetten in petroleum?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 jun 2014 13:11

Een ketting voor iedere smeerbeurt volledig ontvetten is geen goed idee. De buitenkant afnemen met een doek met iets dat een ontvettende werking heeft is voldoende.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie