knieklachten : fysio of fietsmeting ?
Heb zelf recentelijk ook wat knieklachten bij meer&harder gaan racefietsen, en zit in dubio of ik nu de fysio kant moet opgaan of (eerst?) de professionele bikefitter/fietsmeting kant moet kiezen. Of toch een meer afwachtende houding en wat minder (zwaar) gaan fietsen in de verwachting/hoop dat het beter gaat ?
Iemand een idee ?
Achtergrond : dit jaar meer km's gedaan dan andere klachtenvrije jaren en (dus?) ook sneller gaan fietsen, maar ben ook nog steeds goed boven de 100 kg. Waar ik binnen mijn clubritten (geen wedstrijdrenner daarbij ) nu iedereen eraf rij bij de lokale klimmetjes (salland / noord-Veluwe) krijg ik sinds dat soort "sprints heuvelop" (waar ik dus eerder rustig reed omdat ik toch geen kans maakte op 1ste bovenkomst) nu toch ineens vervelende pijntjes in de knieën en denk ik dat het een met het ander te maken heeft, en dan in de richting van overbelasting/ verkeerde fietsafstelling/ verkeerde trainingsindeling als in te veel te zwaar fietsen. (fiets wel altijd boven de 90 omwentelingen per minuut)
Vervelendste is de linkerknie en dan de linkerzijkant, daar waar (denk ik?) ook de pees de kuit aan de knie vastzit en mogelijk een bepaalde knieband kruist, en deze pees na een km of 80 langzaam gaat irriteren/opzwellen door de wrijving met die band en zo steeds pijnlijker wordt bij iedere trap met kracht als ik zit (staand of zonder (veel) kracht fietsen is gelijk stuk minder gevoelig, maar natuurlijk geen oplossing op lange termijn)
Daarnaast een soort spanning op de aanhechting tussen knieen en bovenbenen, maar dat is meer akls ik niet fiets, tijdens fietsen heb ik er geen last van, en kan dus ook "gewoon" spierpijn zijn ....
Ohja, kom uit Zwolle en werk in Apeldoorn, dus qua fietsmeting zat ik dus te denken aan SMC Papendal of sportconsulting.nl in Meppel als dichtbij zijnde instanties , dus bedoel niet een meting bij de plaatselijke fietsenboer
Iemand een idee ?
Achtergrond : dit jaar meer km's gedaan dan andere klachtenvrije jaren en (dus?) ook sneller gaan fietsen, maar ben ook nog steeds goed boven de 100 kg. Waar ik binnen mijn clubritten (geen wedstrijdrenner daarbij ) nu iedereen eraf rij bij de lokale klimmetjes (salland / noord-Veluwe) krijg ik sinds dat soort "sprints heuvelop" (waar ik dus eerder rustig reed omdat ik toch geen kans maakte op 1ste bovenkomst) nu toch ineens vervelende pijntjes in de knieën en denk ik dat het een met het ander te maken heeft, en dan in de richting van overbelasting/ verkeerde fietsafstelling/ verkeerde trainingsindeling als in te veel te zwaar fietsen. (fiets wel altijd boven de 90 omwentelingen per minuut)
Vervelendste is de linkerknie en dan de linkerzijkant, daar waar (denk ik?) ook de pees de kuit aan de knie vastzit en mogelijk een bepaalde knieband kruist, en deze pees na een km of 80 langzaam gaat irriteren/opzwellen door de wrijving met die band en zo steeds pijnlijker wordt bij iedere trap met kracht als ik zit (staand of zonder (veel) kracht fietsen is gelijk stuk minder gevoelig, maar natuurlijk geen oplossing op lange termijn)
Daarnaast een soort spanning op de aanhechting tussen knieen en bovenbenen, maar dat is meer akls ik niet fiets, tijdens fietsen heb ik er geen last van, en kan dus ook "gewoon" spierpijn zijn ....
Ohja, kom uit Zwolle en werk in Apeldoorn, dus qua fietsmeting zat ik dus te denken aan SMC Papendal of sportconsulting.nl in Meppel als dichtbij zijnde instanties , dus bedoel niet een meting bij de plaatselijke fietsenboer
kan aan zoveel zaken liggen dat er moeilijk 1 ding is aan te wijzen. Zaak is dat er irritatie optreed en dat er dus iets niet helemaal goed zit.
Dit kan liggen aan:
- Stand schoenplaatsje (zowel draaïng, voorwaarste- en zijwaartse stand)
- Hoogte zadel (Kan goed zijn dat deze te laag is waardoor de knie relatief ver gebogen wordt. Probeer eens een halve cm hoger te gaan en kijk of dit werkt)
- Te weinig rust. Ik weet niet hoe vaak je fietst en wat je allemaal nogmeer doet. (staand werk, wandelen, hardlopen etc etc.)
Gebaseerd op de spierpijn in het bovenbeen zou ik zeggen dat jou zadel wat te laag staat en dat jou linker schoenplaatje anders staat dan de rechter. Probeer eens iets hoger te gaan zitten en zet het linker plaatje net zoals het rechter (gespiegeld uiteraard) Gewoon eens rustig proberen en ondervinden of je verschil merkt.
Dit kan liggen aan:
- Stand schoenplaatsje (zowel draaïng, voorwaarste- en zijwaartse stand)
- Hoogte zadel (Kan goed zijn dat deze te laag is waardoor de knie relatief ver gebogen wordt. Probeer eens een halve cm hoger te gaan en kijk of dit werkt)
- Te weinig rust. Ik weet niet hoe vaak je fietst en wat je allemaal nogmeer doet. (staand werk, wandelen, hardlopen etc etc.)
Gebaseerd op de spierpijn in het bovenbeen zou ik zeggen dat jou zadel wat te laag staat en dat jou linker schoenplaatje anders staat dan de rechter. Probeer eens iets hoger te gaan zitten en zet het linker plaatje net zoals het rechter (gespiegeld uiteraard) Gewoon eens rustig proberen en ondervinden of je verschil merkt.
zadel iets hoger gezet (0,6 cm) en linkerschoen zat niet verschil met rechts (maar wel aanwezig) , maar nu linkerschoenplaatje helemaal gelijk gezet ...Gerboon schreef:Gebaseerd op de spierpijn in het bovenbeen zou ik zeggen dat jou zadel wat te laag staat en dat jou linker schoenplaatje anders staat dan de rechter. Probeer eens iets hoger te gaan zitten en zet het linker plaatje net zoals het rechter (gespiegeld uiteraard) Gewoon eens rustig proberen en ondervinden of je verschil merkt.
Heb gele Shimano SL schoenplaatjes en die hebben zowieso al wat speling en zat niet tegen een grens aan (want altijd wat speling naar beide zijden met iedere schoen), maar baat het niet dat schaad het meestal niet
Ben zeker geen dagelijkse fietser : woensdagavond km of 60 a 80, zaterdags tussen de 110 en 140 en ook 1 dag per week naar werk toe (tenzij regen / drukte) , dan 110 km in 2 delen ( 45 heen, 65 km terug ivm extra lus)
ivm lang motorweekend komende dagen sowieso niet fietsen, dus over 1,5 week eens zien of er verbetering plaatsvind ....
Het beste van twee werelden: een fysio en bikefitter.
Wel een stukje rijden, maar ik heb het ook laten doen en ben echt enorm goed geholpen.
http://www.body2bike.com/NL/index_nl.html
Wel een stukje rijden, maar ik heb het ook laten doen en ben echt enorm goed geholpen.
http://www.body2bike.com/NL/index_nl.html
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
tja ....amclassic-fan schreef:Als dat het probleem is dan kan dat de oplossing zijn. Als het niet het probleem is dan wordt de situatie alleen maar erger.
Zal eerst maar het bij zadel hoger en schoenplaatjes gelijk laten , kijken of het verbetering biedt , en anders niet gaan "proberen" maar een bikefitter bezoeken. Als dat na tijd nog geen verbetering geeft , dan maar het "fysio" traject in, al zie ik daar het meest tegenop (ivm eerdere ervaringen met fysio's wat niks hielp voor het probleem wat ik toen had)
-
- Forum-lid
Het is het iig niet waard om te forceren. Ben net weer hersteld van een rug blessure. Blij dat ik weer een paar uur per week op de fiets kan maken!
Heb een afspraak gemaakt bij Lucas bos - Fysiotherapeut (www.fietsbewegingsanalyse.nl) in Renkum, welke met Retul werkt.
De mix van EN fysiotherapeut EN een Retul bikefitting programma gaf voor mij de doorslag, naast redelijk dicht bij mijn werk en niet de hoofdprijs van sommige SMA's .
De mix van EN fysiotherapeut EN een Retul bikefitting programma gaf voor mij de doorslag, naast redelijk dicht bij mijn werk en niet de hoofdprijs van sommige SMA's .
Toch de combinatie van therapeut en fietsmeting, verstandig denk ik. Heb om precies dezelfde reden zojuist een afspraak bij hem gemaakt.ted038 schreef:Heb een afspraak gemaakt bij Lucas bos - Fysiotherapeut (http://www.fietsbewegingsanalyse.nl) in Renkum, welke met Retul werkt.
De mix van EN fysiotherapeut EN een Retul bikefitting programma gaf voor mij de doorslag,
Net als jij fietste ik jarenlang zonder problemen, maar merk ik de laatste tijd dat er iets niet goed zit. Krijg pijn in mijn rechterknie, en/of spieren daar net boven, mijn linkerbeen lijkt meer kracht te (moeten) leveren dan rechts, heb soms lage rugpijn, en heb het gevoel scheef op mijn zadel en/of fiets te zitten.
Dacht eerst dat ik mijn nieuwe schoenplaatjes verkeerd had gemonteerd, dus heb daar mijn aandacht op gericht. Ik krijg het echter niet voor elkaar om de juiste positie te vinden, maar verschuif daardoor wel steeds de klachten die ik ondervind. Ik twijfel nu ook of de oorzaak (alleen) bij de schoenplaatjes ligt. Misschien ben ik ongemerkt wel te zwaar gaan trappen, of is er lichamelijk iets veranderd.
Om fysieke oorzaken zo veel mogelijk uit te sluiten wil ik een therapeut laten kijken naar zaken als beweeglijkheid en asymmetrieën. En daarnaast analyseren of ik nog goed op de fiets zit. Bij Lucas Bos kan dat allebei. Daarbij gebruikt hij een systeem dat verschil in kracht tussen beide benen kan meten, wat mooi aansluit op mijn vermoeden dat die bij mij niet gelijk is. En hij kan eventueel zooltjes aanmeten, wat voor mij mogelijk ook wel een uitkomst is. Enige wat nog mist is een zadeldrukmeting, maar ik denk dat het zonder ook wel gaat lukken om weer goed op de fiets te zitten.
Vandaag bij Lucas Bos geweest.Wel wat minder nieuws om te beginnen , de juiste medische term even kwijt (krijg verslag nog gemaild) , maar ik heb dus vermoedelijk een lichte vorm van knieslijtage, na uitvoerig lichamelijke checks en symptomen nagaan. een MRI zou het kunnen bevestigen, maar dat is een heel ander traject.
Goed, op zich nog geen ramp, maar nu dus wel (beter) opwarmen voor het sporten, kwartiertje ofzo, voor je volle bak gaat. en niet te snel opbouwen naar de grotere afstanden maar als ik nu 80 km zonder klachten kan fietsen, dit maxrimaal met 10 % overtreffen per rit, zolang ik klachtenvrij blijft, anders minder snel opbouwen.
Dit geldt dus voor het "tikken" van de knie, de spanning op de knie ("band-gevoel") geeft niet.
Maar hoe dan ook wel blijven fietsen, mooi beenritme >90 en niet te zwaar : daarmee hou je de boel mooi soepel en maak je een soort smeermiddel aan voor de knieën, als ik het goed begrepen heb.
Ook de afstelling van de fiets zo gedaan de knie het meest ontzien wordt en een zo recht mogelijke baan maakte ipv het zwabberen wat deze deed (en daarmee ook irritaties gaf) . In zoverre weinig anders dan een "normale" fitting, want daar is dat ook het doel. Hoop dat de knie irritatie nu sowieso minder snel optreed, maar de tijd zal het leren.
Maar verder dus als gevolg van de fietsafstelling niet de meest aerodynamische houding want mijn buikje moest van de bovenbenen af , want hierdoor gingen de bovenbenen, dus ook knieën naar buiten om plek te maken voor dat buikje ;( )
Dus ook hier helpt afvallen en geeft weer wat extra motivatie
Al met al heet wat keren een stuk gefietst en het retul meetsysteem zijn werk laten doen , om uiteindelijk tot een zo ideaal mogelijke houding te komen. Ook nog wat zooltjes geprobeerd, maar die gaven geen meetbare verbetering, dus zolang het niet beter aanvoelde was dat ook niet nodig.
Los van het mindere nieuws verder dus een prettige samenwerking geweest en het gevoel met een kundig persoon te maken gehad te hebben die echt de tijd voor je neemt, heb ook het volle tijdsblok gebruikt
Goed, op zich nog geen ramp, maar nu dus wel (beter) opwarmen voor het sporten, kwartiertje ofzo, voor je volle bak gaat. en niet te snel opbouwen naar de grotere afstanden maar als ik nu 80 km zonder klachten kan fietsen, dit maxrimaal met 10 % overtreffen per rit, zolang ik klachtenvrij blijft, anders minder snel opbouwen.
Dit geldt dus voor het "tikken" van de knie, de spanning op de knie ("band-gevoel") geeft niet.
Maar hoe dan ook wel blijven fietsen, mooi beenritme >90 en niet te zwaar : daarmee hou je de boel mooi soepel en maak je een soort smeermiddel aan voor de knieën, als ik het goed begrepen heb.
Ook de afstelling van de fiets zo gedaan de knie het meest ontzien wordt en een zo recht mogelijke baan maakte ipv het zwabberen wat deze deed (en daarmee ook irritaties gaf) . In zoverre weinig anders dan een "normale" fitting, want daar is dat ook het doel. Hoop dat de knie irritatie nu sowieso minder snel optreed, maar de tijd zal het leren.
Maar verder dus als gevolg van de fietsafstelling niet de meest aerodynamische houding want mijn buikje moest van de bovenbenen af , want hierdoor gingen de bovenbenen, dus ook knieën naar buiten om plek te maken voor dat buikje ;( )
Dus ook hier helpt afvallen en geeft weer wat extra motivatie
Al met al heet wat keren een stuk gefietst en het retul meetsysteem zijn werk laten doen , om uiteindelijk tot een zo ideaal mogelijke houding te komen. Ook nog wat zooltjes geprobeerd, maar die gaven geen meetbare verbetering, dus zolang het niet beter aanvoelde was dat ook niet nodig.
Los van het mindere nieuws verder dus een prettige samenwerking geweest en het gevoel met een kundig persoon te maken gehad te hebben die echt de tijd voor je neemt, heb ook het volle tijdsblok gebruikt