Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

kettinglengte aanpassen na groter kettingblad?

pbdrost
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mar 2010 16:41

pbdrost 15 mar 2014 16:02

Hallo

Wellicht een naive vraag: ik heb mijn 50/34 vervangen door 52/36. moet ik nu mijn kettinglengte aanpassen? of vangt de derailleur zoiets op?

veel dank alvast
gr
Pieter

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28023
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 mar 2014 16:07

Kwestie van proberen. Als je ketting in de oude setup aan de lange kant was niet. Als je ketting in de oude setup aan de korte kant was wel.

Waarom die 50 niet lekker laten zitten trouwens?

pbdrost
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mar 2010 16:41

pbdrost 15 mar 2014 16:19

dank voor je snelle antwoord! ik ga morgen maar eens wat proberen.

Ik vind de 34 erg fijn voor in de heuvels / bergen, maar door die 50 kom ik op het vlakke echt snelheid te kort. hopelijk is dit de gulden middenweg. 36/27 moet te doen zijn en 52/11 zorgt voor wat meer snelheid op het vlakke. Als ik de Alpen of Pyrenneen inga, zet ik die 50/34 er zo weer op.

wielertje
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 jun 2010 23:25

wielertje 15 mar 2014 16:45

52/11, joh dat krijg ik bergaf niet eens rond ;-)
in nederland heb ik echt genoeg aan een 50 voor en 12 achter

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 15 mar 2014 16:56

Ik heb het zelfde gedaan en eigenlijk moest de ketting wat langer maar het werkt wel goed verder.
Alleen als de ketting bijv op 52/23 komt lijkt de derraileur wat meer onder spanning te komen dus dat vermijd ik maar.
Ik had weinig zin om m`n ketting van 40euro in de hoek te gooien terwijl die nieuw was

Maar als je op het vlakke in je eentje 52/11 rond krijgt dat heb je 36/27 in de heuvels eigenlijk niet eens nodig
Ik heb in principe genoeg aan 36/23 en gebruik de 25 alleen als ik echt erdoorheen zit
Laatst gewijzigd door peter1981 op 15 mar 2014 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 15 mar 2014 18:15

[quote="pbdrost"]
Ik vind de 34 erg fijn voor in de heuvels / bergen, maar door die 50 kom ik op het vlakke echt snelheid te kort./quote]

Het lukt me niet om mensen serieus te nemen die een 34 bergop nodig hebben en dan niet genoeg hebben aan 50x11.
Snijdt absoluut geen hout.
Cheap light strong, choose two

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 15 mar 2014 18:28

hehe ik deed het al iets subtieler :P
Ik heb een bestelling gedaan voor een gewoon dubbel crank dus kom dan niet verder dan 39/25 , maar haal het echt niet om in m`n eentje 52/11 te trappen alleen bergaf heb ik dat nodig want zelfs in een sprint heb ik die niet nodig :P
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16482
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 15 mar 2014 20:42

Kettinglengte bepaal je als volgt:
Ketting vooraan op het grootste kettingblad en achteraan op het kleinste kransje.
Dan moeten de 2 derailleurwieltjes recht boven elkaar staan en in een hoek van 90° ten opzichte van de vloer.

Bekijk de tekening bij dit document.

Gebruik wel altijd de juiste kettingpons, of quick link om je ketting aan elkaar te zetten.
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28023
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 mar 2014 21:17

kees0251 schreef:
pbdrost schreef: Ik vind de 34 erg fijn voor in de heuvels / bergen, maar door die 50 kom ik op het vlakke echt snelheid te kort./quote]

Het lukt me niet om mensen serieus te nemen die een 34 bergop nodig hebben en dan niet genoeg hebben aan 50x11.
Snijdt absoluut geen hout.
Ik wil het nog iets erger maken, iemand die bergop een 34 nodig heeft, heeft op 't vlakke niet eens een 50x11 nodig, een 50x12 volstaat dan.

Gebruikersavatar
Sauvi
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jan 2014 11:07
Locatie: Midi-Pyrénées France

Gebruikersavatar Sauvi 15 mar 2014 21:45

havana schreef:
kees0251 schreef:
pbdrost schreef: Ik vind de 34 erg fijn voor in de heuvels / bergen, maar door die 50 kom ik op het vlakke echt snelheid te kort./quote]

Het lukt me niet om mensen serieus te nemen die een 34 bergop nodig hebben en dan niet genoeg hebben aan 50x11.
Snijdt absoluut geen hout.
Ik wil het nog iets erger maken, iemand die bergop een 34 nodig heeft, heeft op 't vlakke niet eens een 50x11 nodig, een 50x12 volstaat dan.
+1

Aantal tanden voorblad : 50
Aantal tanden achterblad 11
Trapfrequentie : 80 t/min. -- 90t/m

Snelheid : iets meer dan 45 km/h -- iets meer dan 51km/h

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 15 mar 2014 22:32

De 11 is leuk voor tijdrijders die een gemiddelde van 50-52 halen en dat zijn er echt maar heel weinig of voor topsprinters en daar zijn er ook niet veel van.
Niets voor mensen die hier vragen over versnellingen stellen....
Cheap light strong, choose two

pbdrost
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mar 2010 16:41

pbdrost 18 jun 2014 12:06

dank allen en grappig te zien hoe een vraag over voorbladen verandert in een discussie over mijn kleinste tandwiel (die ik inderdaad niet of nauwelijks gebruik - alleen downhill).

Plaats reactie