Ik rijd een Trek 1-5 uit 2008, die tot voor kort nog in de 'originele' staat was: Tiagra derailleurs, Sora shifters en een 9-speed 11-26 cassette.
Nu heb ik uitgevonden dat mijn achterderailleur een keer een klap heeft gekregen en enigszins scheef staat. Daarbij heb ik een spaak uit m'n achterwiel gebroken. Het leek mij dus een mooi moment om een en ander te upgraden.
Nu heb ik de eerste stap al gezet door een nieuwe wielenset te kopen (Fulcrum Racing Quattro), maar ik zou graag een volgende stap zetten door ook het schakelmateriaal te upgraden (naar bijvoorbeeld Ultegra) en gelijk naar 10-speed over te stappen. Ik heb het forum afgestruind en ben tot de conclusie gekomen dat de beperking 'm momenteel voornamelijk in de cassette en shifters zit.
Aangezien vooral de shifters een (voor mij) behoorlijke investering zijn, wil ik alles in stapjes vervangen. Kan dit uberhaupt in losse stappen? Zoja, wat zou hierin de beste volgorde zijn?
Bij voorbaat dank voor al jullie reacties.
Upgrade van schakelmateriaal: van 9-speed naar 10-speed
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 18 jun 2014 13:08
De shifters zijn meteen de duurste onderdelen, zeker bij Ultegra... Reken meteen zo'n € 220 à 240. Voor zo'n € 380 à 430 vindt je al een complete 105 5700 10 speed groep die zonder enige twijfel heel veel beter schakelt dan wat je nu gewoon bent. Overigens is de nieuwe Tiagra 10 speed groep ook niet slecht en die heeft met een prijs rond de € 320 à 350 een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
Overigens zijn zowel de Ultegra als de 105 groep recent opgewaardeerd naar 11 speed (6800, resp. 5800 groepen) ...
Maar je zegt dat de achterderrie na een klap wat scheef staat ? Laat dan maar eens eerst de achterpad op je frame controleren en richten, anders hebben nieuwe onderdelen helemaal geen zin !
Overigens zijn zowel de Ultegra als de 105 groep recent opgewaardeerd naar 11 speed (6800, resp. 5800 groepen) ...
Maar je zegt dat de achterderrie na een klap wat scheef staat ? Laat dan maar eens eerst de achterpad op je frame controleren en richten, anders hebben nieuwe onderdelen helemaal geen zin !
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral
Gewoon even sparen voor een hele 105 groep van 350 zoals bartg meldt. als je hapjes en bokjes gaat vervangen kom je in de knoei met oude kabels en nieuwe/oude onderdelen door elkaar. Beter in 1 keer doorpakken.
Het scheef staan van het achterderailleur kan waarschijnlijk door de FM makkelijk worden opgelost. (het achterpad, dat is het plaatje tussen het frame en het derailleur kan verbuigen en moet dan weer recht gebogen worden met een padrichter.
Het scheef staan van het achterderailleur kan waarschijnlijk door de FM makkelijk worden opgelost. (het achterpad, dat is het plaatje tussen het frame en het derailleur kan verbuigen en moet dan weer recht gebogen worden met een padrichter.
Je bent wel veel duurder uit als je alles in stapjes gaat upgraden.
Het is misschien vestandiger om door te sparen en te wachten op een mooie aanbieding van een overjarige 105 groep of hopen dat iemand een nette tweedehands groep verkoopt hier op het forum.
Antwoord gevend op je vraag, Ja je kan wel vrijwel alles in losse stappen vervangen. Het enige wat je samen moet kopen zijn de shifters en de cassette (zonder cassette heb je niks aan de shifters en omgekeerd hetzelfde). Je 9 speed achterderrie en ketting werken ook wel met de 10 speed onderdelen, maar persoonlijk zou ik de ketting ook gelijk vervangen met de cassette.
De remmen, bottombracket, derries en crank kan je daarna nog vervangen. Maar zoals Bartg en Gerboon al aangaven is het beter om 1 keer door te pakken.
Het is misschien vestandiger om door te sparen en te wachten op een mooie aanbieding van een overjarige 105 groep of hopen dat iemand een nette tweedehands groep verkoopt hier op het forum.
Antwoord gevend op je vraag, Ja je kan wel vrijwel alles in losse stappen vervangen. Het enige wat je samen moet kopen zijn de shifters en de cassette (zonder cassette heb je niks aan de shifters en omgekeerd hetzelfde). Je 9 speed achterderrie en ketting werken ook wel met de 10 speed onderdelen, maar persoonlijk zou ik de ketting ook gelijk vervangen met de cassette.
De remmen, bottombracket, derries en crank kan je daarna nog vervangen. Maar zoals Bartg en Gerboon al aangaven is het beter om 1 keer door te pakken.