Hallo! Aangezien dit mijn eerste post is, zal ik mijzelf kort voorstellen. Ik ben Metten, 24 jaar en sinds kort fanatiek fietser! Begin dit jaar ben ik begonnen met fietsen op een leenfiets, nadat wij ons met kantoor hadden ingeschreven voor Alpe d'HuZes. Ik heb hiervoor een fiets kunnen lenen en heb gemerkt dat ik fietsen erg leuk vind. Ik wil er dan ook graag mee doorgaan, maar dan wel op een eigen fiets.
Ik heb mij geprobeerd redelijk in te lezen, maar vind het lastig bepalen welke materialen goed zijn en welke passen bij mijn behoeftes. Ik ben 1.84 en weeg 67 kilo. Ik zal veel in Nederland gaan fietsen, maar wil volgend jaar opnieuw Alpe d'HuZes doen en zoek dus zeker naar een fiets waarmee ik goed mee omhoog kan fietsen. Ik heb voor mijzelf een budget van 1000-1500 euro ingeschat, met het idee dat ik daar een leuke fiets voor moet kunnen kopen.
Ik heb al wat info geprobeerd in te winnen, zowel online als bij kennissen. Toch spelen er bij mij met name twee vragen:
- Ik heb ook op fiets.nl het topic over dit onderwerp gelezen, maar vind het lastig bepalen of ik voor een compact of triple zou moeten gaan? Ik heb begrepen dat triple net wat voordeliger is met klimmen, maar heb ook gehoord dat bij Shimano Ultegra en hoger niet meer triple zullen worden geproduceerd. Is dit dan ook de toekomst voor bijv. 105? Is het dan nog wel verstandig om een triple te kopen?
- Met mijn budget lijkt het mij dat ik uitkom bij een aluminium frame, met carbon voorvork. Of zou een iets grotere investering voor een carbon frame volgens jullie de investering waard zijn? Ik weet dat ik door wil gaan met fietsen en ben dus zeker bereid om te investeren, maar weet niet hoe veel voordeel carbon voor mij zou bieden?
Naar aanleiding van wat ik tot nu toe heb gelezen en gehoord, heb ik geprobeerd een voorzichtige lijst van interessante fietsen te formuleren, zie onderstaande lijst. Ik hoop dat ik hiermee de goede richting op ga, maar ik hoor graag jullie feedback en ideeën. Ik heb zelf het idee dat Shimano 105-klasse bij mijn behoeftes past, maar wellicht denken jullie hier anders over. Daarnaast vind ik het voor andere onderdelen lastig inschatten wat het kwaliteitsverschil is en hoe ik daar goed achter kan komen.
Giant Defy 1: €1199
Dracat Razor: €1249
Cannondale CAAD10: €1499
Stevens Stelvio: €1220
Koga Road Al 105: €1399
Canyon Roadlite AL 6.0: €999
Cube Agree GTC Pro: €1499
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties, bij voorbaat bedankt voor de hulp!
Eigen racefiets kopen na Alpe d'HuZes
Als je een klimfiets zoekt; zou ik deze ook meenemen in mijn zoektocht:
http://www.12gobiking.nl/racefietsen/se ... ecial_2014
Mooi licht, en scherp geprijsd.......
Her en der te verkrijgen voor deze prijs; 12GO is slechts als voorbeeld aangehaald
http://www.12gobiking.nl/racefietsen/se ... ecial_2014
Mooi licht, en scherp geprijsd.......
Her en der te verkrijgen voor deze prijs; 12GO is slechts als voorbeeld aangehaald
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Als je andere topics opent met "1e fiets" of "help ik weet het niet wat moet ik kopen" .., waar er ongeveer 3 per dag van zijn, dan vind je waarschijnlijk al wel een hoop antwoorden.
- Triple of compact.., je kan best triple kopen, enig onderhoud wat je in de loop der jaren eventueel zou hebben is het vervangen van tandwielen, maar dat is bij je crank echt maar zeer zelden nodig. Als het nodig is, de tandwielen voor een triple blijven wel geproduceerd worden.
De keuze zou je kunnen basseren op wat je doel is.., waar wil je vooral fietsen. En hoeveel problemen heb je als je zelf af en toe eens je cassette zou moeten wisselen (1x leren, dan doe je het daarna in 5 a 10 minuten). Met een compact kom je tegenwoordig zo'n beetje overal wel bij op. Fiets je vooral in de polder, zet je er een poldercassette bij. Ga je in de zomer 2 weken naar de alpen, doe je voor die vakantie even wisselen van cassette naar een bergcassette, en dan kom je zo goed als overal wel boven.
Alu frame? Voor jouw prijsklasse, koop je nieuw denk ik een beter alu frame dan een carbon frame. Maar als je rondkijkt op marktplaats of hier in aangeboden, kan je misschien ook wel eens op een leuke 2e hands uitkomen voor 1000 a 1200 euro, die dan wel volledig carbon is. Maargoed, dat is aan jou .
Belangrijkste is - en dat staat ook in elke reactie - de fiets moet passen bij je doel (race, of meer comfor/toer geometrie) de fiets moet bij je lijf passen (en niet passend gemaakt worden). Je moet niet iets kopen wat je niet kunt betalen. En proefrijden is eigenlijk altijd een must, zeker omdat het je eerste fiets is en dus moeilijk vergelijken is op basis van een paar tabellen (voor jou zelf dan).
Ow, en 105 is dikke prima tegenwoordig, zeker om mee te beginnen.
- Triple of compact.., je kan best triple kopen, enig onderhoud wat je in de loop der jaren eventueel zou hebben is het vervangen van tandwielen, maar dat is bij je crank echt maar zeer zelden nodig. Als het nodig is, de tandwielen voor een triple blijven wel geproduceerd worden.
De keuze zou je kunnen basseren op wat je doel is.., waar wil je vooral fietsen. En hoeveel problemen heb je als je zelf af en toe eens je cassette zou moeten wisselen (1x leren, dan doe je het daarna in 5 a 10 minuten). Met een compact kom je tegenwoordig zo'n beetje overal wel bij op. Fiets je vooral in de polder, zet je er een poldercassette bij. Ga je in de zomer 2 weken naar de alpen, doe je voor die vakantie even wisselen van cassette naar een bergcassette, en dan kom je zo goed als overal wel boven.
Alu frame? Voor jouw prijsklasse, koop je nieuw denk ik een beter alu frame dan een carbon frame. Maar als je rondkijkt op marktplaats of hier in aangeboden, kan je misschien ook wel eens op een leuke 2e hands uitkomen voor 1000 a 1200 euro, die dan wel volledig carbon is. Maargoed, dat is aan jou .
Belangrijkste is - en dat staat ook in elke reactie - de fiets moet passen bij je doel (race, of meer comfor/toer geometrie) de fiets moet bij je lijf passen (en niet passend gemaakt worden). Je moet niet iets kopen wat je niet kunt betalen. En proefrijden is eigenlijk altijd een must, zeker omdat het je eerste fiets is en dus moeilijk vergelijken is op basis van een paar tabellen (voor jou zelf dan).
Ow, en 105 is dikke prima tegenwoordig, zeker om mee te beginnen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Geen idee hoe goed ze zijn, maar deze winkel zit in Purmerend en heeft een vrij brede selectie:
http://www.bemibikes.nl/racefietsen/rac ... at-135.htm
In Amsterdam is Presto op de Haarlemmerdijk een fijne winkel met vriendelijk lui. Niet heel veel keus qua merken meen ik mij te herinneren, Stevens en Specialized: http://www.presto.nl/
http://www.bemibikes.nl/racefietsen/rac ... at-135.htm
In Amsterdam is Presto op de Haarlemmerdijk een fijne winkel met vriendelijk lui. Niet heel veel keus qua merken meen ik mij te herinneren, Stevens en Specialized: http://www.presto.nl/
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.
MarkVeenstra schreef:Als je andere topics opent met "1e fiets" of "help ik weet het niet wat moet ik kopen" .., waar er ongeveer 3 per dag van zijn, dan vind je waarschijnlijk al wel een hoop antwoorden.
- Triple of compact.., je kan best triple kopen, enig onderhoud wat je in de loop der jaren eventueel zou hebben is het vervangen van tandwielen, maar dat is bij je crank echt maar zeer zelden nodig. Als het nodig is, de tandwielen voor een triple blijven wel geproduceerd worden.
De keuze zou je kunnen basseren op wat je doel is.., waar wil je vooral fietsen. En hoeveel problemen heb je als je zelf af en toe eens je cassette zou moeten wisselen (1x leren, dan doe je het daarna in 5 a 10 minuten). Met een compact kom je tegenwoordig zo'n beetje overal wel bij op. Fiets je vooral in de polder, zet je er een poldercassette bij. Ga je in de zomer 2 weken naar de alpen, doe je voor die vakantie even wisselen van cassette naar een bergcassette, en dan kom je zo goed als overal wel boven.
Alu frame? Voor jouw prijsklasse, koop je nieuw denk ik een beter alu frame dan een carbon frame. Maar als je rondkijkt op marktplaats of hier in aangeboden, kan je misschien ook wel eens op een leuke 2e hands uitkomen voor 1000 a 1200 euro, die dan wel volledig carbon is. Maargoed, dat is aan jou .
Belangrijkste is - en dat staat ook in elke reactie - de fiets moet passen bij je doel (race, of meer comfor/toer geometrie) de fiets moet bij je lijf passen (en niet passend gemaakt worden). Je moet niet iets kopen wat je niet kunt betalen. En proefrijden is eigenlijk altijd een must, zeker omdat het je eerste fiets is en dus moeilijk vergelijken is op basis van een paar tabellen (voor jou zelf dan).
Ow, en 105 is dikke prima tegenwoordig, zeker om mee te beginnen.
Hoppa, een dikke +1 voor Mark! Maar eigenlijk voor jou nog weinig concreet. In Amsterdam zitten wel veel goede fietsenwinkels, http://www.kapteintweewielers.nl/ bijvoorbeeld. Ik ken deze winkel ook via via http://www.cycleyou.nl/ Zij hebben een eigen merk met een leuk concept qua onderhoud en service..
Ben laatste bij dat bemi bikes geweest, maar die hebben helemaal geen brede selectie en nog minder verstand van fietsen, dus daar zou ik niet langs gaan.klimski schreef:Geen idee hoe goed ze zijn, maar deze winkel zit in Purmerend en heeft een vrij brede selectie:
http://www.bemibikes.nl/racefietsen/rac ... at-135.htm
In Amsterdam is Presto op de Haarlemmerdijk een fijne winkel met vriendelijk lui. Niet heel veel keus qua merken meen ik mij te herinneren, Stevens en Specialized: http://www.presto.nl/
Koop vooral een fiets die goed is voor het hele jaar. Alpe d'Huzes is immers maar 1 dag per jaar en die andere 364 moet de fiets ook goed fietsen.
Wanneer je een fiets koopt met een compact (50/34) en een 12-23 casette voor in nederland kun je overal prima fietsen. Voor het klimwerk kun je dan een 11-28 casette aanschaffen waarmee je overal in de alpen bovenkomt als je wat getrained bent.
Wanneer je een fiets koopt met een compact (50/34) en een 12-23 casette voor in nederland kun je overal prima fietsen. Voor het klimwerk kun je dan een 11-28 casette aanschaffen waarmee je overal in de alpen bovenkomt als je wat getrained bent.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 21 mei 2014 19:45
Ik heb pas geleden ook mijn eerste racefiets gekocht, ik ben uiteindelijk uitgekomen bij een BMC, de granfondo gf02 105. Deze was €1500,-. Fietst ontzettend lekker! Kwam er toevallig bij uit, had nog geen seconde aan een BMC gedacht.