Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Iemand ervaring met de volgende fietsen?

Shamrock
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 mei 2014 13:27

Shamrock 25 jun 2014 10:37

Hallo allemaal,

Zojuist heb ik mij even voorgesteld:http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... start=1308.

Na 2,5 jaar op een mtb te hebben rondgereden, ben ik nu op zoek naar een fiets voor op de weg. Mijn voorkeur gaat uit naar een comfortable wegfiets met racestuur. Bovendien wil ik graag bredere banden (30-35mm) kunnen gebruiken en eventueel ook spatborden en baggagedragers kunnen plaatsen. Mijn oog is gevallen op vier fietsen: de Trek CrossRip Elite, de Secteur Elite Disc, de Focus Mares AX 5 en de Kona Rove.

Zijn er mensen die hebben gereden op (of in het bezit zijn van) onderstaande fietsen? Graag hoor ik jullie ervaringen...

http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/ro ... rip_elite/

http://www.specialized.com/nl/nl/bikes/ ... elite-disc

http://www.focus-bikes.com/nl/nl/bikes/ ... #chapter-1

http://www.konaworld.com/rove.cfm

Alvast bedankt voor de reacties!

Groet,

Shamrock

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 25 jun 2014 11:53

wat voor voordeel bedenk je te halen uit een cyclocross fiets dan en de combinatie van 30-35mm brede banden?

vind het nogal een bijzondere keuze deze fietsen namelijk, het zijn geen dedicated wegfietsen namelijk. Ik zie je nergens reppen dat je een keer onverhard wil gaan dus vandaar deze vraag.

comfort haal je uit de houding op de fiets, hoogte van je balhoofdbuis en geometrie van de fiets.

Wees eens wat concreter over wat je zoekt; wat is je budget, welke specifieke eisen stel je, heb je gekeken of de geometrie van deze fietsen wel past bij je huidige afstelling, heb je fysieke beperkingen waarbij bepaalde modellen misschien wel afvallen etc.
Afbeelding

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 25 jun 2014 12:14

Koop gewoon een racefiets waar een 25mm voorband en een 28mm achterband in past en je zweeft over de weg (mits je de juiste druk hanteert natuurlijk) Een cyclocrosser op de weg is niet echt ideaal en 35mm op de weg fietst niet echt geweldig.

Shamrock
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 mei 2014 13:27

Shamrock 25 jun 2014 12:22

De keuze voor deze fietsen is met name bepaald door de mogelijkheid om spatborden en racks te monteren, dan kom je al snel op schijfremmen uit. De fiets wil ik ook gaan gebruiken om naar werk te fietsen (±30km) en wellicht korte vakanties met de creditcard op zak. Mijn budget is max 1500 voor de fiets zelf.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 25 jun 2014 12:30

Shamrock schreef:De keuze voor deze fietsen is met name bepaald door de mogelijkheid om spatborden en racks te monteren, dan kom je al snel op schijfremmen uit. De fiets wil ik ook gaan gebruiken om naar werk te fietsen (±30km) en wellicht korte vakanties met de creditcard op zak. Mijn budget is max 1500 voor de fiets zelf.
spatborden kunnen op vrijwel iedere fiets, want daar zijn tegenwoordig geen oogjes meer voor nodig. Zulke spatborden heb ik op mijn racefiets in de winter met trainen op natte wegen en werken prima.

Afbeelding

Shamrock
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 mei 2014 13:27

Shamrock 25 jun 2014 12:51

@Gerboon: Bedankt voor de tip! Ik zal zeker ook racefietsen gaan uitproberen met 28mm banden...

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 25 jun 2014 13:28

een drager en schijfremmen is juist een heel lastige combinatie!
Overigens: zij die beweren dat je met 35mm op de weg echt niet geweldig rijdt, hebben dat waarschijnlijk nooit gedaan.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 25 jun 2014 14:11

klimmer schreef:een drager en schijfremmen is juist een heel lastige combinatie!
Overigens: zij die beweren dat je met 35mm op de weg echt niet geweldig rijdt, hebben dat waarschijnlijk nooit gedaan.
Als je met 35mm op de weg gaat fietsen, kun je net zo goed een setje wegbanden op de MTB leggen. Op een X moment is bredere banden niet of nauwelijks meer comfort verhogend, terwijl je wel meer weerstand ondervind. Comfort haal je voor het grootste deel uit een lekkere zitpositie, een goed zadel en een lekker stuur. De band/wiel combinatie kan het laatste stuk verzorgen. Maar als de TS met 2 maal 28mm of 2 maal 30 rijd bij een bar of 5 à 5.5 dan zijn de banden al voldoende zacht.

Shamrock
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 mei 2014 13:27

Shamrock 25 jun 2014 14:48

klimmer schreef:een drager en schijfremmen is juist een heel lastige combinatie!


Hoezo? Je hebt toch juist meer ruimte dan met cantilevers? Of moet ik dan op zoek naar een fiets met V-Brakes?

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 25 jun 2014 14:50

Shamrock schreef:
klimmer schreef:een drager en schijfremmen is juist een heel lastige combinatie!


Hoezo? Je hebt toch juist meer ruimte dan met cantilevers?
Omdat die schijfrem (te) dicht bij de staande poten van de drager komen of de remmodule zit in de weg.

Shamrock
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 mei 2014 13:27

Shamrock 25 jun 2014 15:05

Goed om te weten... Ik zal er rekening mee houden voordat ik over ga tot aanschaf.

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 789
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 25 jun 2014 19:47

Ik heb een dag op de crossrip gereden en dat was een kutfiets. Zwaar, log, slechte groep (zeker voor dat geld) en remmen die amper werkten. Ga dan voor een echte cyclocrosser en niet die Trek. Ik heb zelf een Stevens crosser, voor minder dan 1000 euro nieuwe gekocht, met 105 groep en inmiddels met een bagagedrager prima geschikt als vakantiefiets of voor ww-verkeer. Het rijdt minder soepel dan een racefiets, maar nog altijd heerlijk op de weg.

Met De andere fietsen die je noemt, heb ik geen ervaring.
Michiel

Plaats reactie