Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Houten stuur maken

Kayleigh
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jun 2014 20:49

Kayleigh 28 jun 2014 00:07

Hallo!

Ik ben van plan om een houten stuur (flat bar) met lederen grips te maken.
Nu weet ik niet zo goed wat voor hout ik het beste kan gebruiken.
Ik kan me namelijk voorstellen dat niet ieder hout ervoor geschikt is.

Heeft iemand er ervaring mee?
Of tips voor me hoe ik dit kan aanpakken?

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 28 jun 2014 00:50

Heb je een draaibank? Wil je stomen? Hoe moet je stuur er uit komen te zien? Heb je ervaring met hout kopen? Waarom wil je het zelf maken?

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 28 jun 2014 00:57

Hmmm....

Afbeelding

;)

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6580
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 28 jun 2014 08:12

Kayleigh schreef:Heeft iemand er ervaring mee?
Of tips voor me hoe ik dit kan aanpakken?
Frame wat ik heb liggen wilde ik eerste met houten spatborden/velgen/stuur doen dus me er al eens in verdiept.

Ik ben best handig met hout maar dit zou ik gewoon kopen. Ik heb eens met die kerel van Cerchi Ghisallo staan praten. Goede houten fietsonderdelen die ook een dragende functie hebben is toch een lastig verhaal.

Het zijn denk ik wel 9 laagjes hout en ze doen er bij Ghisallo ook nog laagjes carbon tussen.

http://www.ghisallowoodenrims.com/strai ... black.html

Ghisallo spul in m'n handen gehad en vind het erg fraai. Stuur is wel 100 Euro maar hier zit wel de meeste ervaring in het maken van houten fietsonderdelen.

Die jongens van Woodstick doen ook laagjes maar dun er dan weer een dunne alu pijp in.

Er zijn ook merken die een alu strip in het stuur hebben.

Hoewel er een aantal houten sturen worden aangeboden zonder versteviging zie je dat het altijd veel laagjes zijn. Je hebt dan al beste spullen nodig om dat een beetje goed te maken.

Alles is natuurlijk te maken maar dit los je niet met zomaar een paar lijmtangen of een bezemsteel op.

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 28 jun 2014 08:22

Een simpele optie is om een fineersticker of wrap te plakken. Beetje zoeken op internet leert dat er zéér goed lijkende houtmotieven verkrijgbaar zijn
Previous name Jansen01

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6580
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 28 jun 2014 08:33

jansen2.0 schreef:Een simpele optie is om een fineersticker of wrap te plakken. Beetje zoeken op internet leert dat er zéér goed lijkende houtmotieven verkrijgbaar zijn
Ook een laagje over een alu pijp :mrgreen:

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4622
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 28 jun 2014 14:02

Zolang je niet echt zacht hout (zoals vuren) gebruikt zie ik het probleem niet. Indien je echt op zeker wilt gaan neem je essen of beuken, de laatste is ook nog makkelijker te krijgen. De laagjes die je overal ziet komt omdat het hout iets gebogen moet worden, anders houd het echt niet vast.
Zet een paar lagen MDF op elkaar en modeleer dat in de gewenste vorm, zet daar met lijmtangen (dit kan echt wel) de laagjes hout tegenaan. Verlijmen doe je het best met epoxy, waarna het modeleren kan beginnen.
Veel plezier met knutselen en laat het resultaat wel even hier zien.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16753
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 jun 2014 15:43

Hickory lijkt mij ook zeer geschikt, misschien zelfs niet gelamineerd. Ik zou dan el voor een Deda 35 stuurpen kiezen.
Het laat zich ook gemakkelijk buigen.
Campagnolo Ultra Dork

Kayleigh
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jun 2014 20:49

Kayleigh 29 jun 2014 16:54

@sloeren Ik heb gematigde ervaring met hout bewerken (Heb ooit een stoel gemaakt en andere houten objecten)
Draaibank heb ik zelf niet maar wel toegang tot. Waarom ik het zelf wil maken, omdat ik het leuk vind!
Het stuur hieronder is misschien een goed voorbeeld.
Afbeelding

@Wiliertoerist haha, alleen is zijn stuur van bot ;)

@Gastheerg Ik snap dat het niet 1 2 3 gemaakt is maar zou een poging willen wagen. Verder wil ik eigenlijk het liefst niet met laagjes werken omdat ik dit niet zo mooi vind.

@ Jansen2.0 Fineer is misschien wel een goede optie maar vind het zelf niet altijd even mooi.

@scottwilko Zoals ik al vermelde wil ik liever niet met laagjes werken. Ik was eventueel aan het denken om teak te gebruiken. Het buigen zonder laagjes, zou dat eventueel ook lukken door het te stomen en dan beetje bij beetje te krommen? Als het af is laat ik het zeker zien. Gaat wel nog even duren ;)

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 29 jun 2014 16:59

Dat stuur wat jij als voorbeeld geeft is niet zo ingewikkeld toch?

Beetje een mooi stuk hout ronddraaien en op maat. Stomen en kromtrekken.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 29 jun 2014 19:05

Je moet er op letten dat de nerf over de hele lengte van je stuur loopt. (Anders dan op de foto dus) Verder zou mijn voorkeur naar essen of hickory gaan. Als je beuken wil zou ik gestoomd beuken nemen. Bij het buigen zou ik er voor zorgen dat je op de kwartierse kant kijkt als je op de fiets zit. (Ongeveer als op de foto)

verbraakje
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 02 mar 2013 22:57

verbraakje 29 jun 2014 21:38

Een bezemsteel lijkt mij een low budget oplossing

Plaats reactie