Titanium stijf?
Onlangs mijn Bianchi Infinito omgebouwd met mooie onderdelen.
Echter, het frame zelf valt mij tegen. In Italie en Noorwegen erachter gekomen dat het totaal niet stijf is. Bij afdalingen hield ik mijn hart vast. En ja, alles zit vast.
Nu ben ik opzoek naar een stijf en niet te oncomfortabel frame.
Ik denk aan titanium. Een Aquilo van Van Nicholas. Alle onderdelen zet ik zelf over.
Er is veel over gesproken. Maar wat zeggen de titanium rijders hier?
Ik heb erop gefietst en het rijdt comfortabel. Bij flink aanzetten gebeurt er meer dan bij mijn Infinito.
Gr.
Echter, het frame zelf valt mij tegen. In Italie en Noorwegen erachter gekomen dat het totaal niet stijf is. Bij afdalingen hield ik mijn hart vast. En ja, alles zit vast.
Nu ben ik opzoek naar een stijf en niet te oncomfortabel frame.
Ik denk aan titanium. Een Aquilo van Van Nicholas. Alle onderdelen zet ik zelf over.
Er is veel over gesproken. Maar wat zeggen de titanium rijders hier?
Ik heb erop gefietst en het rijdt comfortabel. Bij flink aanzetten gebeurt er meer dan bij mijn Infinito.
Gr.
Ik heb twee titanium racefietsen; een Lynskey Helix uit 2011 en een Gilbertson Allure van dit jaar. Alhoewel ik fanatiek toerfietser tijdens het fietsen geen duidelijk verschil in stijfheid kan waarnemen en ook geen stijfheidsmetingen heb, is de Gilbertson stijver. Dit heb ik op niet wetenschappelijke wijze getest door, naast de fiets staand, de voet op het pedaal te zetten en te duwen. Bij de Gilbertson is dan duidelijk minder flex waarneembaar.
Het verschil tussen beide frames is het gebruik van een oversized bracket en balhoofdbuis. Dit geeft namelijk een groter oppervlak om te lassen en in combinatie met de diameter en de vorm van de buizen komt dat de stijfheid ten goede.
Als je er al een proefrit mee hebt gemaakt en het bevalt, tja dan lijkt de keuze mij niet al te moeilijk. Wellicht nog een proefrit op een Astraeus?
Het verschil tussen beide frames is het gebruik van een oversized bracket en balhoofdbuis. Dit geeft namelijk een groter oppervlak om te lassen en in combinatie met de diameter en de vorm van de buizen komt dat de stijfheid ten goede.
Als je er al een proefrit mee hebt gemaakt en het bevalt, tja dan lijkt de keuze mij niet al te moeilijk. Wellicht nog een proefrit op een Astraeus?
idd. Gebruik je de juiste techniek met afdalen?gene schreef:Hoe heb je vastgesteld dat je frame te slap is? Shimming tijdens afdaling?
Infinito staat bekend als voldoende stijf frame. Al eens met andere wielen getest?
Geen kleine slag in een wiel of band die zorgt voor een zwabber op hoge snelheid?
Je geeft aan het frame te hebben om[\b]gebouwd, dan was hij daarvoor toch ook al "niet stijf"?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De fiets heb ik omgebouwd. Nw groep, stuur- en Zadelpen en wielen. Nu mavic ksyrium sl. Bij mijn oude Fulcrums was het ook al. Hiervoor bij mijn alu Sensa Umbria nergens last van.
Ik merk dat het frame niet stijf is tijdens flink aanzetten en bij het afdalen zwabbert de fiets. Voelt niet lekker.
En ja, ik weet hoe ik af moet dalen en ja, alles zit vast zonder speling.
Ik weeg 85 kilo. Het zit hem in het frame. Mede ook door de langere wielbasis (c2c frame) en hoge balhoofd buis.
Lastig. Ik ga zaterdag meer fietsen op de VN Aquilo (kortere balhoofd buis en steviger frame). Hij voelde gisteren al stijver aan dan mijn Infinito.
Zaterdag de fietsen naast elkaar houden.
Ik merk dat het frame niet stijf is tijdens flink aanzetten en bij het afdalen zwabbert de fiets. Voelt niet lekker.
En ja, ik weet hoe ik af moet dalen en ja, alles zit vast zonder speling.
Ik weeg 85 kilo. Het zit hem in het frame. Mede ook door de langere wielbasis (c2c frame) en hoge balhoofd buis.
Lastig. Ik ga zaterdag meer fietsen op de VN Aquilo (kortere balhoofd buis en steviger frame). Hij voelde gisteren al stijver aan dan mijn Infinito.
Zaterdag de fietsen naast elkaar houden.
Stijfheid van een frame wordt bepaalt door de constructie en het materiaal.
De vraagstelling "Titanium stijf?" ontbeert een kader. Want, stijver dan wat en bij welke constructie?
Of je nu ChroMoly, rijwielstaal, alu, carbon, titanium, whatever gebruikt. Je kunt uit rijwielstaal een frame bouwen dat veel stijver is dan een titaniumframe of een cerbonframe.
De finesse zit hem in zaken als vorm, wanddikte, legering enz.
Daar zijn zoveel variaties in mogelijk dat je niet zomaar kunt stellen dat het ene materiaal beter is dan het andere.
De vraagstelling "Titanium stijf?" ontbeert een kader. Want, stijver dan wat en bij welke constructie?
Of je nu ChroMoly, rijwielstaal, alu, carbon, titanium, whatever gebruikt. Je kunt uit rijwielstaal een frame bouwen dat veel stijver is dan een titaniumframe of een cerbonframe.
De finesse zit hem in zaken als vorm, wanddikte, legering enz.
Daar zijn zoveel variaties in mogelijk dat je niet zomaar kunt stellen dat het ene materiaal beter is dan het andere.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Door een langere wielbasis gaat een fiets echt niet zwabberen, daardoor is de boel juist stabieler. Ik krijg een beetje het gevoel dat het tussen de oren zit of er iets anders loos is, maar dat het frame niet stijf genoeg is zou ik vreemd vinden.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Je moet toch voor jezelf een goede reden hebben om een nieuwe fiets te kopen....
-Een andere geometrie dan je gewend bent (balhoofdbuis lengte en hoek, de wielbasis) kan een onzeker gevoel geven bij afdalen.
-Een stijver frame is niet per definitie fijner om te dalen.
-Een Ti frame van normale ronde buizen gaat hoogst waarschijnlijk niet stijver zijn dan een modern carbon frame.
-Er zijn al duizenden mensen met zowel een Ti frame als een Infinito veilig beneden gekomen.
-Een stijver frame is niet per definitie fijner om te dalen.
-Een Ti frame van normale ronde buizen gaat hoogst waarschijnlijk niet stijver zijn dan een modern carbon frame.
-Er zijn al duizenden mensen met zowel een Ti frame als een Infinito veilig beneden gekomen.
Campagnolo Ultra Dork