Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

de makkelijkste pedalen om in te klikken.

ukkie
Forum-lid

ukkie 04 jul 2010 22:28

Ik rijd nu al weer een tijdje rond op de race fiets maar ik blijf problemen ondervinden
met het inkliken van mijn rechter pedaal.de ene keer schiet hij er zo in de andere keer heb ik het idee dat het plaatje maar over dat gedeelte waar je in moet klikken heen schuift, teven hoor ik vaak ook geen ''klik'' als ik daar werkelijk vast zit.
Want dan vaak gebeurt is dat als ik denk dat ik vast zit, los zit en vice versa.
Ik maak overigens gebruik van de goedkoopste shimano race pedalen, wat ik mij dus afvroeg wat zijn nu de makkelijkste pedalen om in te klikken en geeft ook het gevoel dat je schoen echt vast zit want dat gevoel heb ik vaak niet.
Alvast bedankt.

skimons
Forum-lid

skimons 04 jul 2010 23:09

misschien moet je de veerspanning eens wat ophogen/strakker zetten. volgens mij zijn look pedalen het meest idiot-proof, maar eigenlijk zouden die shimanopedalen ook prima moeten zijn.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 04 jul 2010 23:17

Ik rijd met Time RXS bedalen.
Deze zijn erg makkelijk in te klikken, en ook weer los als het nodig is.
I know myself like no one else
Nothing to defend

apexrider
Forum-lid

Gebruikersavatar apexrider 04 jul 2010 23:25

Als ik mij goed herinner werden de shimano pedalen bij de geniale pedalentest in het juni nummer van Fiets beoordeeld met een 10 voor het in- en uitklikken. Heb het blad niet bij de hand dus weet niet om welk type pedalen het precies ging.
Afbeelding

race-niek
Forum-lid

race-niek 04 jul 2010 23:42

look keo easy pendalen.
ken veel mensen die erop rijden, en nog nooit klachten gehoord.

en zoals al word gezegt, veerspaning controleren.
of vuil in je pendaal / schoenplaatje, dan klikt die ook moeilijk in.

of je kan gewoon niet klikken :P
Racefiets: Concorde R-blade full carbon 2009

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 04 jul 2010 23:55

Ik denk inderdaad dat je even iets beter moet oefenen, of er is iets mis met je pedalen (Ik gok het eerste!)

Zelf heb ik ook het instap model van Shimano en dit werkt echt prima!

jsparie
Forum-lid

jsparie 05 jul 2010 02:20

ukkie schreef:Ik rijd nu al weer een tijdje rond op de race fiets maar ik blijf problemen ondervinden
met het inkliken van mijn rechter pedaal.de ene keer schiet hij er zo in de andere keer heb ik het idee dat het plaatje maar over dat gedeelte waar je in moet klikken heen schuift, teven hoor ik vaak ook geen ''klik'' als ik daar werkelijk vast zit.
Want dan vaak gebeurt is dat als ik denk dat ik vast zit, los zit en vice versa.
Ik maak overigens gebruik van de goedkoopste shimano race pedalen, wat ik mij dus afvroeg wat zijn nu de makkelijkste pedalen om in te klikken en geeft ook het gevoel dat je schoen echt vast zit want dat gevoel heb ik vaak niet.
Alvast bedankt.

De goedkoopste shimano pedalen dat kan dan nog steeds de mtb of de race versie zijn. Bij de race versie zou er over in of uitklikken weinig misverstand moeten zijn. Volgens mij hebben ook de goedkopere pedalen al een stelschroef voor de veerspanning. (inbusboutje aan de achterkant) Zou daar eens wat mee experimenteren. Wellicht staat de veerspanning zo los (op zich terecht waarschijnlijk op beginner ingesteld) dat de klik wat minder duidelijk wordt. Hoe gek het ook klinkt als je moeite hebt met inklikken, wellicht dat een iets hogere veerspanning voor jou juist beter werkt. Meer gevoel geeft.

ukkie
Forum-lid

ukkie 05 jul 2010 12:44

jsparie schreef:
ukkie schreef:Ik rijd nu al weer een tijdje rond op de race fiets maar ik blijf problemen ondervinden
Alvast bedankt.

De goedkoopste shimano pedalen dat kan dan nog steeds de mtb of de race versie zijn. Bij de race versie zou er over in of uitklikken weinig misverstand moeten zijn. Volgens mij hebben ook de goedkopere pedalen al een stelschroef voor de veerspanning. (inbusboutje aan de achterkant) Zou daar eens wat mee experimenteren. Wellicht staat de veerspanning zo los (op zich terecht waarschijnlijk op beginner ingesteld) dat de klik wat minder duidelijk wordt. Hoe gek het ook klinkt als je moeite hebt met inklikken, wellicht dat een iets hogere veerspanning voor jou juist beter werkt. Meer gevoel geeft.

Dat had ik zelf ook al geprobeerd, uiterst strak en daar weer los en alles wat daar tussen inzit, plaatjes in diverse posities afgesteld maar het probleem blijft bestaan.

blaffy10
Forum-lid

blaffy10 05 jul 2010 12:50

race-niek schreef: pendalen P

Heerlijk.
Alstublaft.

race-niek
Forum-lid

race-niek 05 jul 2010 12:54

b l a f f y schreef:
race-niek schreef: pendalen P

Heerlijk.

oeps typfoutje :$
Racefiets: Concorde R-blade full carbon 2009

tosoni
Forum-lid

tosoni 06 jul 2010 02:15

Volgens mij, gezien je beschrijving rij je met Shimano SPD. De instapmodellen hebben inderdaad een "vaag" gevoel wat betreft inklikken. Vaak hoor/voel je het niet maar zit je wel vast. en inderdaad met deze metalen plaatjes trap je vaak mis.

Als je de R540 SDP-SL heb dan is het een kwestie van gewenning. Deze pedalen zijn wat betreft de SPD-SL systemen een van de makkelijkste en soepelst in te stellen pedalen. Stuk voor stuk zijn de r540 pedalen die ik geprobeerd heb (test nog wel eens andermans fiets ;)) makkelijk in te klikken. Neem een 105,ultegra of DA pedaal dan zijn deze op ze lichts veel zwaarder.

Dus ja, ik zou zeggen: heb je SPD dan overstappen naar SPD-SL. Heb je SPD-SL, dan vraag ik mij af of je soepeler en makkelijker kan vinden.
W(viva) Italia LIbera E Redenta - Wilier

jeroenkuiper
Forum-lid

Gebruikersavatar jeroenkuiper 06 jul 2010 02:40

ik heb ook de R540 en vind die ook erg makkelijk in te klikken..

ik ben ook een beginnende fietser en ik heb op aanraden van de FM eerst een half uurtje in de achtertuin geoefend om het gevoel te krijgen... nu stap ik er zonder problemen in en uit!

met clickpedalen is het echt ''oefening baart kunst'' :)
Afbeelding

Plaats reactie