Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Advies gevraagd welke Bike...

steven079
Forum-lid

steven079 29 jun 2014 14:26

Beste Bikers,

Ik ben van plan om een andere hobby erbij te doen, o.a het hard lopen wat ik regelmatig doe,lijkt me lange snelle stukken fietsen op verharde wegen en af en toe een stukjes onverharde wegen mee pakken super.

Maar ja welke bike moet het gaan worden ik heb hier totaal geen ervaringen mee. Ik heb wel een Giant Boulder MTB deze rij ik wel eens, maar is gezien mijn lengte niet goed op maat, en krijg last van me rug en polsen. Een iets wat meer recht op zittende houding en een bike op maat zou fijn zijn.

Je heb MTB in o.a maten 26er en 29er , Hybride en cross hybride bikes. Hoewel ik het model van een 29er MTB er gaaf vind, betwijfel ik of dit ook prima geschikt is voor lange stukken op verharde wegen......? sowieso valt een race fiets af want dit is niet mijn ding. Hier onder een paar zaken opgesomd in de hoop ik wat meer duidelijkheid kan krijgen, zodat als ik in de fietsen zaak sta ik gericht kan informeren om uiteindelijk mijn keus te kunnen maken.

- Lengte 1.87 cm , 90 kg
- Budged is max 1000/1200 euro
- Hoofdzakelijk verharde wegen, veel km's maken 2 a 3x per week, uit stapjes naar bosrijken omgevingen of strand bike lijkt me ook gaaf maar zal niet vaak gebeuren.

Ik hoor graag van jullie

Grt

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 29 jun 2014 14:37

Als je even de zoekfunctie gebruikt kun je wat andere topics lezen en wellicht krijg je dan een idee over wat je wel wat lijkt.

steven079
Forum-lid

steven079 29 jun 2014 14:49

Gerboon schreef:Als je even de zoekfunctie gebruikt kun je wat andere topics lezen en wellicht krijg je dan een idee over wat je wel wat lijkt.

Uiteraard gedaan , helaas geeft die niet meer duidelijkheid. Eerder te veel informatie want er zijn zoveel mogelijkheden......vandaar dit topic

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 29 jun 2014 16:57

steven079 schreef:
Gerboon schreef:Als je even de zoekfunctie gebruikt kun je wat andere topics lezen en wellicht krijg je dan een idee over wat je wel wat lijkt.

Uiteraard gedaan , helaas geeft die niet meer duidelijkheid. Eerder te veel informatie want er zijn zoveel mogelijkheden......vandaar dit topic
Dat is dus precies wat ik bedoel. Er zijn 101 goede fietsen te koop voor wat jij zoekt. Jij kunt bepalen wat je wel wat lijkt en als je er dan 5 ofzo vind die je wel de moeite waard vind kunnen we die gaan vergelijken en beoordelen. Je kunt niet van ons verwachten dat we weer al die fietsen gaan noemen en vergelijken, daar waar dat al vele malen is gebeurd. Kom je met een gerichte vraag dan kunnen we verder kijken. Probeer wat te begrijpen van afmontage (groepnamen, kwaliteit en wat je nodig denkt te hebben) Laat weten wat voor een houding je zoekt.

Een MTB voor op de weg valt af, dus probeer te kijken naar sporthybrides en fittnes fietsen.
Hier een opzetje: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... s&start=12
En ga naar wat winkels zodat je fietsen kunt zien, voelen en ervaren.

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 29 jun 2014 17:58

Hoezo valt een MTB voor op de weg af? Als je zoals TS zegt ook stukken onverhard wilt rijden, bosrijke omgeving of eventueel strand, dan is er niets zo univerzeels als een 29er MTB.

Dan leg je er ipv noppenbanden iets van Schwalbe Supermoto Pacestar 2.35 Inch om en je kunt overal prima uit de voeten. Niet echt geschikt voor modderige omstandigheden maar dat vermeldt TS ook niet als interesse/toepassing.

Verder een 29er met een redelijk lange bovenbuis en relatief kort balhoofd voor een meer race houding. Gewoon hardtail en geen full suspension.
Onderdelen als vork moeten gewoon goed zijn maar niet super. Mijn Rockshocks Recon Silver Solo Air is niet de lichtste maar voldoet prima en als die ooit aan vervanging toe is dan komt er een lichtere in.

Als je veel vlak zult rijden, al dan niet verhard, dan is een remote lockout wel handig al heb ik zelf de lockout zelden ingeschakeld (mede vanwege het terrein maar ook op stukken verhard laat ik de vork lekker veren).

Ik heb ook een aantal keer op een 26er full suspension en hardtail kunnen rijden maar heb geen spijt van mijn 29er hardtail keuze aangezien ik geen echt technische tracks rijd. Acceleratie van een 29er is gewoon wat minder al is het nodige te winnen met lichte wielen en/of tubeless te gaan rijden.
Standaard wielen zijn nu eenmaal vaak niet de lichtste.

Voor 1000-1200 Euro goed te doen. Mijn Merida Big Nine XT was iets van 1200 Euro en ik neem aan dat TS al SPD pedalen en schoenen heeft vanwege zijn 26er.

Ik verkocht mijn racer Cervelo RS aangezien ik wat meer variatie wilde rijden en toch lekker hard XC of stukken op de weg. Minder kwetsbaar met een 29er op de weg want ik stuur em zo door van alles en nog wat heen als ik uit moet wijken.

Er zitten hier nog wat andere MTBers met zowel 26er als ook 29ers.
Laatst gewijzigd door Zorro op 29 jun 2014 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 29 jun 2014 18:06

steven079 schreef:.................
- Lengte 1.87 cm , 90 kg
- Budget is max 1000/1200 euro
- Hoofdzakelijk verharde wegen, veel km's maken 2 a 3x per week, uit stapjes naar bosrijke omgevingen of strand bike lijkt me ook gaaf maar zal niet vaak gebeuren.

Ik hoor graag van jullie

Grt
Als je zowel op verharde als onverharde wegen wil rijden valt een echte racefiets al af.

Blijft over
- Fitness fiets
- Cross fiets
- MTB (en met je 1,87 m is een 29-er ideaal)

Nu moet jij eerst voor jezelf uitmaken welke je wil.

Ik rijd zelf in de winter op een Scott 29-er
Ik heb 2 sets wielen zodat ik snel kan wisselen.
- Op de baan met Schwalbe Kojaks en een 11-21 cassette
- In het veld met Schwalbe Rocket Ron cross bandjes en een 11-23 cassette

Je kan met een 29-er erg hard rijden, zowel op asfalt als in het zand, beperkende factor is je eigen conditie :)

Succes.
I know myself like no one else
Nothing to defend

steven079
Forum-lid

steven079 29 jun 2014 21:46

Zorro schreef:Als je zoals TS zegt ook stukken.......
TS bedoel je mijn? :)

Ik heb een aantal Bikes gevonden waar mijn interesse naar uit gaan, Naar mij idee allemaal A type bikes maar zal wel iets wat verschil in zitten.....Kwestie van uit proberen bij deze fietsen zaak denk ik
Alleen bij de 29ers moet ik van type band wissel, die is dan weer meer geschikt voor het asfalt en minder voor op de onverharde wegen...
Laatst gewijzigd door steven079 op 30 jun 2014 19:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 29 jun 2014 21:58

Zorro schreef:Hoezo valt een MTB voor op de weg af? Als je zoals TS zegt ook stukken onverhard wilt rijden, bosrijke omgeving of eventueel strand, dan is er niets zo univerzeels als een 29er MTB.
Toen ik die eisen van de TS (staat voor topic starter steven079) ging ik ervanuit dat hij 90-95% verhard wilde rijden, 5-10% bospaden maar niet echt de blubber tracks etc en 2 of 3 keer het strand op wil.

Voor dat strand zou ik een setje andere banden kopen en die op die oude 26-er leggen en daar lekker meer raggen met al dat zand en zout. Dan is het een stuk minder zonde dan wanneer je nieuwe parel hierdoorheen moet.

TS gaf mij niet het idee om door de blubber te willen jassen dus dan denk ik dat een fitnessbike waar een 40mm band op past best een optie is voor wat bospaden.

steven079
Forum-lid

steven079 30 jun 2014 19:19

Bij nog even wat speurwerk kwam ik deze tegen de Bulls Cross Rider 2 2014 http://www.12gobiking.nl/crosshybride/b ... der_2_2014 een 29er crosshybride precies wat ik zoek zo op het eerste gezicht.... Wat vinden jullie?

Plaats reactie