Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Gemiddelde snelheid beginneling

k33z
Forum-lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 04 jul 2014 15:25

Rico zal bedoelen de laatste 200km verdeeld over meerdere ritten.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 04 jul 2014 15:32

elefantino schreef:200 km met een gemiddelde van rond de 35 km/h? Solo?
Ah nee sorry dat ik niet duidelijk was. Zoals Kees aangaf zijn het meerdere ritten. Ik rij wel altijd solo. En waar ik woon zijn geen hoogtemeters.

Nu 589 km gefietst met mijn nieuwe fiets en een gemiddelde van 34,2 km/h

http://veloviewer.com/athlete/4088973/summary

Gebruikersavatar
rielplayer
Forum-lid
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 aug 2009 20:48

Gebruikersavatar rielplayer 04 jul 2014 16:08

Kunnen ook 10 ritjes van 20 km zijn ;-)

anders vind ik het absurd hard...

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 04 jul 2014 16:46

Mijn ritten zitten meestal tussen de 25 en 65 km qua afstand.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 05 jul 2014 00:35

Voor een beginneling is dat snel maar niet absurd hard (op een tijdrit fiets, 25 tot 65 km), als je wat verder bent gaan die gemiddeldes vanzelf omlaag.

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 05 jul 2014 01:47

Ik zou een prof carrière overwegen...... :idea:

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 05 jul 2014 09:31

Ik ben geen wielrenner ;-) en met mijn 43 jaar ook een beetje te oud om daar nog iets in te willen betekenen :-) bovendien ben ik meer allround, zwemmen, hardlopen en fietsen. Mijn snelheidstrainingen zijn vooral functioneel. Met zwemmen kun je geen triathlon winnen alleen maar verliezen. Hardlopen is voor mij ook een vast gegeven na een fietssessie van rond de 40 km zit de snelheid rond de 13 a 13,5 km/h op de 10 km. Maar met fietsen kan ik nog extra minuten winst pakken. 40 km afstand in het uur zal te hoog zijn gegrepen, maar ik wil toch naar 37 a 38 km/h gemiddeld over 40 km afstand.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 05 jul 2014 09:34

Niet om het een of ander, maar als jij op je 43ste dat soort prestaties nog kunt leveren is het jammer dat je in je jeugd nooit de sport bent in gegaan.
Maar ben jij dan een beginner? All round zwemmen, fietsen en hardlopen? En dan jezelf een beginner noemen?
Pak het woordenboek er eens bij.;) Als ik dat zo lees heb ik toch het idee dat je een behoorlijke triatlon achtergrond hebt.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 05 jul 2014 11:11

Om even een situatie te schetsen... Tot mijn 20e op hoog regionaal niveau aan basketbal gedaan. Daarna niks. Van mijn 22e tot mijn 40e jaar veel te zwaar geweest, 110 kilo bij 176 cm niks aan sport gedaan. Op mijn trouwdag toen ik 40 was besloten dat het roer om moest. Ben gaan afvallen en gaan wandelen. (Weeg nu 73 kilo) Veel wandelen maar geen sport. Vorig jaar rond deze tijd zag ik een hardloop wedstrijd in Surhuisterveen, achteraf was dat een triathlon. Toen dacht ik hardlopen wat knap van al die mensen. Dat wil ik ook. Met 3000 wandelkilometers had ik een redelijk goede basis. Ik kon het hardlopen ook goed oppakken. Hardlopen werd mijn nieuwe passie. Af en toe een wedstrijd en vrij veel loopjes.. Ondertussen kwam ik zelfs op het podium te staan bij een 10 km wedstrijd :-) maar dan wordt je wat overmoedig en begin je aan een marathon te denken. Maar eerst in februari dit jaar een wedstrijd van 27,5 km hardgelopen. Tot aan de laatste kilometer ging dit goed maar toen sloeg een blessure toe :-( al strompelend kwam ik met een eindtijd van 2,04 over de finish. Gehaald, maar gelijk een paar weken uitgeschakeld met het hardlopen. Toen weer gaan wandelen. Maar dit was ineens erg saai geworden. Ik voelde dat mijn conditie achteruit holde. En besloot een fitness bike van giant te kopen. Dan maar fietsen, om in ieder geval de conditie op peil te houden. Begin maart begonnen met fietsen. Daarvoor nooit gefietst, behalve een keer op de huis tuin en keuken fiets met kinderzitje. Al heel snel begon ik het fietsen erg leuk te vinden en besloot om er mee naar mijn werk te gaan (elke dag ca 50 tot 60 km fietsen). Ondertussen kwam het hardlopen ook weer terug, maar minder vaak en minder intensief. Vooral om overbelasting te voorkomen. In mei dit jaar ben ik bij een loopgroep terecht gekomen. En een lid zou meedoen aan een triathlon in Surhuisterveen. Fietsen en lopen deed ik al en zwemmen kon er ook nog wel bij :-) grappig was ook dat deze triathlon de reden voor mij vorig jaar was om te gaan hardlopen. 7 juni deed ik voor de eerste keer mee aan een triathlon. En gelijk helemaal verslaafd aan deze sport! De combinatie van alles zwemmen wisselen, fietsen wisselen en rennen maakt dat je 5 wedstrijden hebt in 1 evenement. Ik werd 20e van de 116 mannelijke deelnemers in de recreanten klasse. Met een tijd van 2 uur en 4 minuten. Daar zag ik dat tijdrit fietsen echt in het voordeel waren. Dus besloten om ook een triathlon fiets te kopen. 24 augustus is mijn 2e triathlon en dan wil ik de winst pakken op het fietsen. Al met al ben ik niet zo heel lang bezig. Hardlopen een jaar, fietsen 4 maanden, triathlon combi nu een maand. Vandaar ook beginneling :-)

Gebruikersavatar
Fr3ggel
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 mar 2014 17:19

Gebruikersavatar Fr3ggel 05 jul 2014 12:38

als je echt als "beginner" de 27,5km in ruim 2 uur kunt rennen met ook nog eens een blessure aan het eind,
en als beginner afstanden tot 65km met een gemiddelde van rond de 35km/u kunt fietsen op je 43e, dan is het jammer dat je niet op jonge leeftijd deze sport(en) bent gaan doen. Had ons waarschijnlijk een heleboel olympische medailles kunnen opleveren.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 05 jul 2014 14:06

Haha soms denk ik wel jammer dat ik 20 jaar verkloot hebt door veel te veel vreten en veel te weinig bewegen. Aan de andere kant toen had ik er blijkbaar ook geen behoefte aan. Ach ik blijf natuurlijk een recreant want ik durf mezelf niet eens een amateur te noemen. Een amateur staat elk weekend wel achter een startlijn voor een wedstrijd. Ik pak zo af en toe een keer eentje mee. Leuk dat ik dan ook nog iets presteer (voor mezelf) maar ik weet ook wat mijn beperkingen zijn. Als voorbeeld de hardloopwedstrijd van afgelopen dinsdag..(4 mijl en derde geworden met een tijd van 25.40) Nummer 1 liep gewoon bijna 2 minuten sneller dan ik. (23.45) Die Die snelheden zal ik nooit halen. Mijn Max is rond de 15 a 16 km/h gem. op wedstrijdniveau. Amateurtoppers lopen rond de 18 a 19 km/h op wedstrijdsnelheid. Zou ik beter zijn geweest als ik die 20 jaar niet had verkloot? Misschien wel, maar misschien was ik dan ondertussen er ook al zat geweest van al dat sporten. En dan nog alsnog kans op flink overgewicht. Want hoe vaak zie je dat niet bij ex sporters?! En eenmaal de 45/50 voorbij wordt het allemaal vrij lastig om een beetje gezond lichaam in stand te houden. Ik vind het leuk dat ik vooral mijn leeftijd genoten "voor" kan blijven. Daarnaast lekker allround blijven sporten. Als een way of life. En lekker gemotiveerd blijven. En last but not least... Genieten van het feit dat je kinderen trots op je zijn :-)

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 05 jul 2014 16:55

RVV schreef:Zou ik beter zijn geweest als ik die 20 jaar niet had verkloot? Misschien wel, maar misschien was ik dan ondertussen er ook al zat geweest van al dat sporten. En dan nog alsnog kans op flink overgewicht. Want hoe vaak zie je dat niet bij ex sporters?!
Ja dat is een goeie. Ik heb mezelf dat ook wel eens afgevraagd; wat als ik in mijn jeugd ermee was begonnen...maar waarschijnlijk was ik er toen mentaal helemaal niet tegen opgewassen. Als geestelijk veel jonger en gekker dan nu.

Dat je er dan als 40-50+er na het "verkloten" van enkele decennia alsnog van kan genieten is ergens ook wel een geschenk.

Verder heb ik een ietwat andere ervaring als (opnieuw)beginnende sporter, maar aangezien de rest van het forum het verhaal nu wel kent heb ik je het ge-pm't. :)
Veni. Vidi. Fietsie.

Plaats reactie