Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

tijdrit/racefiets

rockbox
Forum-lid

rockbox 02 jul 2010 20:32

Ik vroeg me af of er een reden is waarom niemand een tijdritframe afmonteerd met onderdelen van een gewone racefiets... heeft dit nadelen? of voordelen misschien? of is hier een andere reden voor?

.jeroen.
Forum-lid

.jeroen. 02 jul 2010 20:33

De tijdrit fietsen worden voor het grootste deel toch gewoon afgemonteerd met het spul van een normale wegfiets?

rockbox
Forum-lid

rockbox 02 jul 2010 20:38

ik bedoel hiermee: is er een reden dat een tijdritframe niet als basis voor een gewone fiets wordt gebruikt, of kan dit perfect zonder 'complicaties'?
(stuur, zadel en zadelpen, (wielen?))

martijnnnn
Forum-lid

martijnnnn 02 jul 2010 20:38

.Jeroen. schreef:De tijdrit fietsen worden voor het grootste deel toch gewoon afgemonteerd met het spul van een normale wegfiets?

Inderdaad, er zitten hooguit andere wielen op en andere shifters. Ook het stuur natuurlijk niet te vergeten!

.jeroen.
Forum-lid

.jeroen. 02 jul 2010 20:50

De geometrie van een tijdrit frame is anders, wat het frame minder geschikt maakt als weg frame.

Het tijdrit stuur is niet toegestaan tijdens gewone weg wedstrijden, vandaar dat je die niet ziet. Door de andere houding wordt vaak ook een ander zadel gemonteerd met een iets zachtere punt.

Wielen verschilt nogal, 3 of 4 spaak voorwielen en een 'disc', of hoge velgen, evt. gecombineerd met een disc.

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 02 jul 2010 21:11

Inderdaad is de geometrie (tja, dat woord is hiervoor in zwang geraakt) heel anders bij een tijdritfiets. Met name het zadel zit veel verder naar voren t.o.v. bracket. Er zijn overigens al initiatieven om de voordelen van een tijdritframe(aerodynamisch) te combineren met die van een traditioneel frame.

http://www.fiets.nl/news.asp?NewsId=3039&NewsCatId=5

rockbox
Forum-lid

rockbox 02 jul 2010 21:29

En als ik nu een tijdritframe afmonteer als een gewone wegfiets met gewoon stuur, met een setback zadel en gewone wielen.. dan rij je toch iets aerodynamischer zonder de nadelen van de geometrie..of sla ik de bal helemaal mis?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 jul 2010 21:42

De balhoofdbuis van mijn tijdritfiets is 11 cm, van m'n wegfiets 16 cm. Oftewel ik zou het stuur nooit op de goede hoogte krijgen, daarnaast is ook de balhoofdbuis nog 2 cm korter en zou ik het zadel niet ver genoeg naar achter kunnen zetten.

De torsie stijfheid van veel tijdritframes is ook niet bepaald het je-van-het. Kortom gewoon niet doen, want het slaat helemaal nergens op en heeft geen voordelen. Wil je een aerodynamisch frame koop dan een Cervelo S2/S3 oid van een ander merk.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

demonsternaar
Forum-lid

demonsternaar 05 jul 2010 09:49

je bedoelt zoiets. zie foto.
ik heb er ondertussen en paar keer op gereden en moet zeggen dat en echt super rijd .
nadeel is iets trager in de bochten en bij het aanzetten maar voor de rest prima strak en rijd als een speer :D
To be Old and Wise You must first be Young and Stupid

rockbox
Forum-lid

rockbox 09 jul 2010 02:14

Ik bedoel idd iets dergelijks! heb mij door de prijs laten gidsen (studentenbudget) vooral maar ook door doel (afentoe een kleine triathlon) en nu vandaag eerste testritje gemaakt.... is super meegevallen, de geometrie van mijn fiets ligt trouwens tussen een gewone racefiets en een doorsnee tijdritfiets als ik het goed heb begrepen. zadel dus iets naar achter gezet..en voor mij als absolute beginner perfect :)
er is enkel een kleine wrijving tussen ketting er dérailleur als ik op de buitenste bladen rijd, maar daar ga ik morgen langs de winkel mee en die gaat dat dan gratis bijstellen :)

Plaats reactie