Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Bart bouwt nog een frame

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 10 jul 2014 08:51

Lcsmet schreef:Is de i in wind het spiegelbeeld van het uitroepteken na wind. Zou een leuke gimmick zijn. Nu lijkt het puntje op de i kleiner dan het puntje van het uitroepteken.
Daar heb ik inderdaad wat mee gespeeld, maar dit zag er toch iets beter uit. Het blijkt hier al wel dat de styling van de naam nogal smaakgevoelig is. Wellicht dat ik later decals in een paar verschillende stijlen aanbied.

amclassic-fan schreef:Hoeveel weegt het 29'er frame (gespoten en/of ongespoten)?
Deze komt op 2,3 kilo (gespoten). Niet bepaald de lichtste, maar het gaat hier ook wel om een XL frame voor iemand van bijna 100kg. De nadruk ligt hier op stevig en betrouwbaar. Met gewichtsreductie heb ik me nog niet echt bezig gehouden dus daar is nog wel wat te winnen. Dit gewicht is vergelijkbaar met dat van de (alu) OnOne Scandal waarop ik hiervoor reed.

Gerboon schreef: ... De naam daarentegen doet wat kinderlijk aan ....
Ik heb net een paar zijwieltjes besteld ... ;)
Gerboon schreef:... en de sticker is het net niet. Niet echt retro klein en ook niet lekker schreeuwend groot.
Mijn fiets is dan ook niet retro en ook geen schreeuwerige reclamezuil ;)

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 10 jul 2014 10:22

Ik bedoelde de kritiek wel opbouwend hoor ;) Ik vind de details op je frame echt heel gaaf trouwens, zoals de achterrem bevestiging.

Word van dat filet brazen een frame zwaarder dan lassen? Ik heb onlangs ook een stalen LTHT laten maken en dat frame weegt net iets meer dan 2Kg, en die is geschikt voor een 140mm vork. Of zijn de buizen onderling ook veel lichter (reynolds 725&825?)

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 10 jul 2014 11:29

Het zou kunnen dat fillets net iets zwaarder zijn dan TIG gelaste verbindingen, maar veel zal het op een compleet frame niet uitmaken. Framegewicht wordt mede bepaald door de framemaat en de buiskeuze (diameter, wanddikte, lengte van butted zones, etc.). Het gewicht van het staal zelf (de dichtheid) zal niet of nauwelijks verschillen tussen merken en types (wel andere eigenschappen). Bij mijn frame ben ik qua buiskeuze aan de behoudende kant gebleven (redelijk dikwandig en overized). Ter vgl: het 650b frame waar ik nu mee bezig ben is een maatje M en die komt op 1,9 kg.

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 10 jul 2014 12:39

DE OPBOUW:

Van het vers gespoten frame heb ik eerst alle contactpunten schoon getapt en gefreesd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor dit frame heb ik gekozen voor afmontage met blauw geanodiseerde onderdelen als kleuraccenten.
De wielen met de blauwe Hope naven had ik al. Het idee was om deze kleur op alle ‘eindpunten’ van het frame terug te laten komen (headset, bracketlagers, zadelpenklem en naven/snelspanners). In eerste instantie wilde ik overal onderdelen van Hope gebruiken maar Hope blijkt zijn interne headsetlagers alleen in zwart te maken. Daarom heb ik mezelf als alternatief getrakteerd op een headset van Chris King.

Afbeelding

Deze is in ‘real life’ erg mooi en ook nog eens top of the bill wat betreft functie en duurzaamheid.
Alleen blijken Hope-blauw en King-blauw niet zo goed te matchen:

Afbeelding

Dit verschil was op de fiets vooral duidelijk tussen de headset en de zadelpenklem. Als alternatief heb ik een blauwe zadelpenklem van Salsa gemonteerd. Deze past al beter qua stijl, het blauw is het nog net niet helemaal. Voorlopig laat ik het maar even zo, wellicht dat Chris King toch nog een keer zadelpenklemmen gaat maken …

Verder heb ik ook een nieuwe voorvork aangeschaft (Rock Shox Reba RL Solo Air). Dit is een up-to-date versie van de vork waar ik al sinds 2008 mee reed (een probleemloos ‘werkpaard’). De nieuwe vork heeft een tapered vorkbuis met een dikkere vorkkroon die veel mooier aansluit op het 1,5” headsetlager. Daarnaast heeft deze vork een steekas (15mm). Dit wilde ik graag eens proberen om het verschil met quick release zelf te ervaren. Het voordeel hier is dat mijn Hope Pro II naven heel makkelijk zijn om te bouwen van QR naar steekas (met de juiste conversiekit). Tenslotte heeft deze vork een postmount remklauwbevestiging (net als het frame) > helemaal 2014.

De rest van de afmontage bestaat voornamelijk uit onderdelen van mijn vorige frame: Thomson zadelpen en stuurpen (mooi en degelijk spul, een zadelpen met flinke ‘flex’), SRAM X0/X9 aandrijving (ik heb een voorkeur voor draaischakelaars) 180mm triple crankstel, Avid BB7 mechanische schijfremmen (simpel in functie en onderhoud, voldoende remkracht en doseerbaarheid), wielen met Hope Pro II naven op NoTubes Flow velgen (bulletproof). Verder Ritchey Pro stuur, Pro Falcon zadel, ESI grips, custom bar ends, Shimano XT pedalen en Conti Mountainking banden.

En zo ziet hij er dan uiteindelijk uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De eerste ‘echte’ MTB rit zit er ondertussen ook al op. Bewust een aantal lastige paadjes opgezicht in het Odenwald (D). De fiets heeft de test prima doorstaan en de eerste indrukken van tijdens de testritten bevestigd. Nu is het tijd om (vakantie)kilometers te gaan maken!

Dit album geeft een mooi overzicht van de volledige bouw in 100 fotos: https://www.flickr.com/photos/111396179 ... 360465260/

Gebruikersavatar
franklin
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 12 okt 2009 01:16

Gebruikersavatar franklin 10 jul 2014 15:40

Ik heb wederom met open mond en veel plezier de bouw gevolgd. Schitterende fiets. Dingen als naam, logo en kleur zullen altijd discussiepunt blijven. Zou me daar niet druk om maken. Als je fietsen op bestelling gaat bouwen zou je zelfs kunnen overwegen om er een naam en logo op te zetten naar keuze van de klant. Fietsen zoals deze moeten het toch niet van naamsbekendheid hebben. Is eerder mond op mond reclame en bekendheid onder echte liefhebbers.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012

landslakewouter
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:34

landslakewouter 15 jul 2014 12:43

hoi broer,prachtig topic weer!,scheelt natuurlijk ook wel dat je fototechnisch ook behoorlijk onderlegd bent...

eindresultaat is echt schitterend hoor! topkleurtje en strak logo!


en eeehm,aangezien ik kennelijk een ander genetisch pakketje heb meegekregen (of in ieder geval niet zo goed heb opgelet bij handvaardigheid :? )

kan ik me alvast aanmelden voor als mijn merida'tje versleten is? :lol: ,wel even een mooi prijsje maken dan he...

doe zo voort,en greetz!

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 15 jul 2014 13:13

Dat ziet er toch wel erg gaaf uit weer... Mooie details in het werk... Verder vind ik de gekozen kleur, groen met blauw en zwart ook erg goed staan...

Ik heb nog even getwijfeld om ergens een staal frame te laten bouwen, maar heb toch gekozen voor een carbon frame... (meer vanwege het gewicht, en ik verder toch nog niets om comfort geef).

Overigens vind ik zichtbare fillets met blanke lak erover op bijvoorbeeld de chainstays wel erg mooi om te zien...
Laatst gewijzigd door Suntoro op 15 jul 2014 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 15 jul 2014 13:14

Frame is wederom prachtig, MTB kan wel een extreem kleurtje hebben vind ik.

Van de naam en het logo word ik ook niet warm, Beukers in Petten hanteert al Storm als merknaam en geef hun modellen ook namen van verschillende winden. Verder vind ik het ook niet echt mooi dat alle letters behalve de "i" kapitalen zijn en een uitroepteken in naam / logo vind ik ook niet erg gelukkig. De typeface an sich vind ik ook niet erg sprekend.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 15 jul 2014 13:21

Voor wat betreft de naam. Een iets betere naam is toch moeilijk te verzinnen... Achteraf weet iedereen het beter, haha... Mocht ik ook nog ooit iets voor mezelf gaan doen wilde ik ook de naam Suntoro gebruiken. Logo met een had ik ooit al eens ontworpen (moet enigszins herzien worden) en de domeinnaam betaal ik ook al jaren voor...

Echter onderneem ik niets, jij wel. Daar gaat het om... ;).

Gebruikersavatar
stakie75
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 15 jan 2012 08:55
Locatie: Valkenswaard
Contact

Gebruikersavatar stakie75 15 jul 2014 19:28

Wauw, erg mooie MTB geworden. Kleurstelling vind ik helemaal geweldig.
Love riding Scott. Scott Addict 20 (2022) Scott Scale 970 (2023)

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 15 jul 2014 20:52

Allemaal weer bedankt voor de complimenten !

landslakewouter schreef: ... kan ik me alvast aanmelden voor als mijn merida'tje versleten is? ...
Ik zit te denken aan een fatbike (zoiets als deze: http://surlybikes.com/bikes/moonlander) met geintegreerde hengeldrager, gereedschapstas en EHBO doos ... ;)

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 16 jul 2014 08:19

Heel erg mooi weeral. Proficiat.

Ik vind de naam wel goed. Het logo moet nog een beetje verfijnd worden, maar dat is ook normaal na een eerste keer.

Doe zo voort zou ik zeggen.
Afbeelding

Plaats reactie