DE OPBOUW:
Van het vers gespoten frame heb ik eerst alle contactpunten schoon getapt en gefreesd:
Voor dit frame heb ik gekozen voor afmontage met blauw geanodiseerde onderdelen als kleuraccenten.
De wielen met de blauwe Hope naven had ik al. Het idee was om deze kleur op alle ‘eindpunten’ van het frame terug te laten komen (headset, bracketlagers, zadelpenklem en naven/snelspanners). In eerste instantie wilde ik overal onderdelen van Hope gebruiken maar Hope blijkt zijn interne headsetlagers alleen in zwart te maken. Daarom heb ik mezelf als alternatief getrakteerd op een headset van Chris King.
Deze is in ‘real life’ erg mooi en ook nog eens top of the bill wat betreft functie en duurzaamheid.
Alleen blijken Hope-blauw en King-blauw niet zo goed te matchen:
Dit verschil was op de fiets vooral duidelijk tussen de headset en de zadelpenklem. Als alternatief heb ik een blauwe zadelpenklem van Salsa gemonteerd. Deze past al beter qua stijl, het blauw is het nog net niet helemaal. Voorlopig laat ik het maar even zo, wellicht dat Chris King toch nog een keer zadelpenklemmen gaat maken …
Verder heb ik ook een nieuwe voorvork aangeschaft (Rock Shox Reba RL Solo Air). Dit is een up-to-date versie van de vork waar ik al sinds 2008 mee reed (een probleemloos ‘werkpaard’). De nieuwe vork heeft een tapered vorkbuis met een dikkere vorkkroon die veel mooier aansluit op het 1,5” headsetlager. Daarnaast heeft deze vork een steekas (15mm). Dit wilde ik graag eens proberen om het verschil met quick release zelf te ervaren. Het voordeel hier is dat mijn Hope Pro II naven heel makkelijk zijn om te bouwen van QR naar steekas (met de juiste conversiekit). Tenslotte heeft deze vork een postmount remklauwbevestiging (net als het frame) > helemaal 2014.
De rest van de afmontage bestaat voornamelijk uit onderdelen van mijn vorige frame: Thomson zadelpen en stuurpen (mooi en degelijk spul, een zadelpen met flinke ‘flex’), SRAM X0/X9 aandrijving (ik heb een voorkeur voor draaischakelaars) 180mm triple crankstel, Avid BB7 mechanische schijfremmen (simpel in functie en onderhoud, voldoende remkracht en doseerbaarheid), wielen met Hope Pro II naven op NoTubes Flow velgen (bulletproof). Verder Ritchey Pro stuur, Pro Falcon zadel, ESI grips, custom bar ends, Shimano XT pedalen en Conti Mountainking banden.
En zo ziet hij er dan uiteindelijk uit:
De eerste ‘echte’ MTB rit zit er ondertussen ook al op. Bewust een aantal lastige paadjes opgezicht in het Odenwald (D). De fiets heeft de test prima doorstaan en de eerste indrukken van tijdens de testritten bevestigd. Nu is het tijd om (vakantie)kilometers te gaan maken!
Dit album geeft een mooi overzicht van de volledige bouw in 100 fotos:
https://www.flickr.com/photos/111396179 ... 360465260/