Hallo allemaal,
Ik zie veel negatieve reacties ten op zichte van privé trainers. De meeste zijn niet helemaal terecht.
Ook op 16 jarige leeftijd kan het belangrijk zijn om met een goede trainer te werken. Je kunt namelijk veel dingen fout doen, waardoor je nooit alles kunt bereiken wat in je mogelijkheden ligt. De KNWU heeft bepaalde voorschriften in hun Meerjaren opleidings plan.
De programma's van 16 jarigen zijn natuurlijk niet te vergelijken met die van elite renners, beloften of zelfs profs. Goede individuele begeleiding is daadwerkelijk belangrijk!
Mijn ervaring is dat bij veel clubs de trainingen worden verzorgd door oud-renners of vrijwilligers die een trainersopleiding van de KNWU gevolgd hebben. Veel van die trainers gebruiken hun eigen "pre-historische" ervaring om wielrenners te trainen. Dit is natuurlijk niet te vergelijken met de hedendaagse begeleiding.
Een inspanningstest is zeker aan te bevelen, uit ervaring blijkt dat daar al de eerste fouten in trainingsaanpak aan het licht komen. Een vermogensmeter kan ik alleen maar aanraden, maar op 16-jarige leeftijd is het iets om voor te sparen. Wel kun je beter een vermogensmeter kopen dan dure wielen of een dure fiets. Van die wielen en die fiets ga je niet harder fietsen. Door goede training wel.
Van de andere kant, heb je niets aan een vermogensmeter als je niet weet waar het over gaat. De informatie die je op internet kunt vinden over de analyse is erg sumier.
Ik train de profs Jelle Vanendert en zijn jongere broer Dennis Vanendert, daarnaast train ik ook renners uit allerlei leeftijds categoriën, waaronder 16 jarigen. Er is een groot verschil in prijzen tussen de trainers, mijn doen is om trainingsbegeleiding voor iedereen toegankelijk te maken. Er zal dan wekelijks een trainingsschema voor jouw op maat worden gemaakt en je trainingsfiles worden wekelijks geannalyseerd. Dus geen standaard schema's!
Alan Smeets
www.alansmeets.nl