Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Is een privé trainer het waard?

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 13 jul 2014 14:34

japiecarbon schreef:Had je zelf al ook eens zoiets geprobeerd? Want wellicht had je t zelf ook gekund?
japiecarbon, vraag je het aan mij? Het lijkt erop dat je op mijn berichtje reageert.
Hoe dan ook, ik had het zeker niet zelf gekund vanwege de volgende redenen:
- Ik kende mijn hartslagzones niet.
- Ik had geen inzicht in trainingsopbouw. Mij trainer zei vooraf nog "het lijkt erop dat je traint zoals de meeste fietsers, nl veel te veel in de hoge zones."
- Ik had geen inzicht in de beste wijze van training voor mijn doel. Ik trainde voor het Alpenbrevet, een cyclo van 276 km en 7000hm's. Dit vergt een heel andere aanpak dan bv trainen voor korte snelle wedstrijden.

Kortom, ik heb er veel baat bij gehad, maar dat zegt niks over een ander. Maar goed de vraag is of het een te bevelen is. Het is aan de TS om alle adviezen af te wegen.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

tom de groot
Forum-lid

tom de groot 13 jul 2014 14:45

Betaalde zelf 30 euro voor maandelijkse schema's. Waren schema's gemaakt naar aanleiding van mijn doelen op basis van hs en later wattage.

Ik kan het iedereen aanraden prestaties zijn nu veel beter.

Tom-s
Forum-lid

Tom-s 13 jul 2014 15:11

japiecarbon schreef:
Of je echt veel voordeel heb van een power meter twijfel ik toch ernstig aan.
Dit gaat echt om de laatste paar %.
japiecarbon schreef:
Had je zelf al ook eens zoiets geprobeerd? Want wellicht had je t zelf ook gekund?
japiecarbon geeft het in zijn vragen en Herman_N in zijn reacties goed weer.
Zowel de coach als de vermogensmeter zijn slechts een hulpmiddel. Hoeveel je er aan gaat hebben hangt van jezelf af. Verwacht nooit geen wonderen van een middel als deze. Stel je open, lees, luister, wees kritisch. Succes met je afweging.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 13 jul 2014 16:05

Idd, ik ben ervan overtuigd dat je zelf een heel eind kan komen door jezelf goed in te lezen en te proberen.
Op het moment dat je niet meer vooruit komt kan je een privé trainer inschakelen.

sietsuh77
Forum-lid

sietsuh77 13 jul 2014 18:18

Bedankt voor de hulp.
Ik ben er nu over uit, eerst zal ik mijn kennis over trainen nog uitbreiden en een inspanningstest doen.
Als de tijd komt dat ik merk dat mijn niveau niet meer echt verbeterd kunnen we altijd kijken naar een privé trainer aangezien jullie er toch goede ervaringen mee hebben.

Een vermogensmeter staat op het verlanglijstje, maar dat zal nog wel even duren :)

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 13 jul 2014 18:32

Goed idee.

Als je op jouw leeftijd al het onderste uit de kan wilt halen op het gebied van training, is er, op het moment dat je echt mee gaat doen om de prijzen, weinig meer mogelijk om progressie te boeken.

Als je gewoon zelf goed nadenkt over je eigen training, dan kan je, zeker met veel talent, heel veel bereiken.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 13 jul 2014 19:21

Vergeet vooral niet dat trainen niet allen hard rijden is, wissel het vooral af.
Dus ook rustige ritsen, snelle, interval, lang en kort.

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 13 jul 2014 19:45

Kijk voor een 2e hands powertap. Zijn tegenwoordig al te krijgen voor 250 euro. Daarnaast een trainer die alleen trainingsprogramma's maakt heeft weinig zin. Het gaat om feedback en interpretatie van jouw trainingsimpact. Als je jezelf een beetje inleest in trainingsleer via internet kom je zelf al een heel eind. Daarnaast jezelf regelmatig testen (zoek een leuk stukje rechte weg of rondje en fiets zo hard mogelijk gedurende 20/30 of 60 min (wel een beetje onder gelijke weersomstandigheden) en je kunt je vooruitgang heel goed bepalen. Hetzelfde bijv voor maximaal test op 1 of 5 km of 1min maximaal (afstand meten en je weet je voortgang).
What makes the boat go faster?

Tom-s
Forum-lid

Tom-s 13 jul 2014 21:21

sietsuh77 schreef: Ik ben er nu over uit, eerst zal ik mijn kennis over trainen nog uitbreiden en een inspanningstest doen.
Als je Training and racing with a powermeter hebt gelezen zal je zien waarom je dit geld mogelijk beter in het spaargeld voor je vermogensmeter stopt.

sietsuh77
Forum-lid

sietsuh77 14 jul 2014 09:16

Livio Livius schreef:Kijk voor een 2e hands powertap. Zijn tegenwoordig al te krijgen voor 250 euro. Daarnaast een trainer die alleen trainingsprogramma's maakt heeft weinig zin. Het gaat om feedback en interpretatie van jouw trainingsimpact. Als je jezelf een beetje inleest in trainingsleer via internet kom je zelf al een heel eind. Daarnaast jezelf regelmatig testen (zoek een leuk stukje rechte weg of rondje en fiets zo hard mogelijk gedurende 20/30 of 60 min (wel een beetje onder gelijke weersomstandigheden) en je kunt je vooruitgang heel goed bepalen. Hetzelfde bijv voor maximaal test op 1 of 5 km of 1min maximaal (afstand meten en je weet je voortgang).
De powertap zal ik in de gaten houden, ik had er al een keer eerder van gehoord dat ze kwalitatief erg goed zijn.
Dat is precies hoe ik ook denk over een online trainer.
Voor nu doe ik het maar even op hartslag.

PaulvdVen
Forum-lid

PaulvdVen 15 jul 2014 15:37

Hoi Sietse,

Ik ben zelf privé trainer en wil je toch nog een reactie geven. Misschien zal het je verbazen maar ook vind dat je het meestal allemaal zelf kunt. Mijn ervaring is dat de opstart echter veel sneller gaat onder begeleiding. Wat ik altijd doe is iemand helpen met een sporttest, powermetingen, kennis van trainingsleer enz. Daarna ben ik vrij snel overbodig. Mensen die dit bij mij hebben gedaan vinden het nog wel fijn om af en toe een coaching gesprek te hebben.

In de reacties wordt ook veel gezegd over vermogensmetingen. Zeer nuttig maar je hoeft niet meteen een meter te kopen. Je kunt ook af en toe op een wattagemeter gaan zitten en dezelfde, door jou bedachte test doen. Is een makkelijke manier om progressie te meten. Kan bijv. bij Wattbike in Amsterdam. Een training kost daar geloof ik € 15. Als je dus 4 x per jaar dezelfde training doet ben je € 60 kwijt en kun je perfect je progressie meten.
Als je geen prof bent kun je volgens mij de rest van de dagen prima met een hartslagmeter trainen. Neem er wel één die je naderhand kunt uitlezen. Succes met de voortgang!

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 16 jul 2014 12:35

Hallo allemaal,

Ik zie veel negatieve reacties ten op zichte van privé trainers. De meeste zijn niet helemaal terecht.

Ook op 16 jarige leeftijd kan het belangrijk zijn om met een goede trainer te werken. Je kunt namelijk veel dingen fout doen, waardoor je nooit alles kunt bereiken wat in je mogelijkheden ligt. De KNWU heeft bepaalde voorschriften in hun Meerjaren opleidings plan.

De programma's van 16 jarigen zijn natuurlijk niet te vergelijken met die van elite renners, beloften of zelfs profs. Goede individuele begeleiding is daadwerkelijk belangrijk!

Mijn ervaring is dat bij veel clubs de trainingen worden verzorgd door oud-renners of vrijwilligers die een trainersopleiding van de KNWU gevolgd hebben. Veel van die trainers gebruiken hun eigen "pre-historische" ervaring om wielrenners te trainen. Dit is natuurlijk niet te vergelijken met de hedendaagse begeleiding.

Een inspanningstest is zeker aan te bevelen, uit ervaring blijkt dat daar al de eerste fouten in trainingsaanpak aan het licht komen. Een vermogensmeter kan ik alleen maar aanraden, maar op 16-jarige leeftijd is het iets om voor te sparen. Wel kun je beter een vermogensmeter kopen dan dure wielen of een dure fiets. Van die wielen en die fiets ga je niet harder fietsen. Door goede training wel.

Van de andere kant, heb je niets aan een vermogensmeter als je niet weet waar het over gaat. De informatie die je op internet kunt vinden over de analyse is erg sumier.

Ik train de profs Jelle Vanendert en zijn jongere broer Dennis Vanendert, daarnaast train ik ook renners uit allerlei leeftijds categoriën, waaronder 16 jarigen. Er is een groot verschil in prijzen tussen de trainers, mijn doen is om trainingsbegeleiding voor iedereen toegankelijk te maken. Er zal dan wekelijks een trainingsschema voor jouw op maat worden gemaakt en je trainingsfiles worden wekelijks geannalyseerd. Dus geen standaard schema's!

Alan Smeets
www.alansmeets.nl

Plaats reactie