Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

comfortabele Racefiets gezocht

Feny
Forum-lid

Feny 15 jul 2014 13:02

Beste lezers,

ik ben een beginnende fietser met niet al te veel verstand. ik ben een man van rond de 1.80 en 87 kg (nog) en wat ik zoek is het volgende:

Op dit moment heb ik een fiets geleend om te kijken of fietsen iets voor mij is. Heb ik een gezonde weerstand tegen hardlopen omdat ik dat vrij snel zat ben. Aangezien ik een redelijke basisconditie opbouw met voetbal is het bedoeld voor de zomermaanden om fit te worden/blijven. Nu dus (tijdelijk) op een MTB met slicks. Geen idee welke breedtemaat maar toch behoorlijk brede banden. Wat ik prettig vind is dat het lekker stabiel en comfortabel is. Het is een stalen frame dus nog redelijk zwaar (ik gok tegen de 14 KG). Wat ik heel erg mis is het racestuur.

Ik ben van plan op korte termijn een fiets aan te schaffen alleen de vraag is, wat voor soort!

Omdat ik niet van plan ben om hele dagen te fietsen, hooguit 2/3 uur, maar ook niet als een MTB'er van de heuvels knal zat ik zelf te denken een comfortabele racefiets met bredere banden. (bestaat zoiets?)
Met mijn boerenverstand dacht ik aan een crossfiets of cyclocrossfiets.

- Zijn bredere banden inderdaad comfortabeler en stabieler?
- rijd een (cyclo)crossfiets comfortabeler en stabieler dan een racefiets? (vanwege bredere band?)
- Bestaan er racefietsen waar bredere banden onder kunnen?
- Aan wat voor type en merken fietsen moet ik denken?

Omdat ik een beginner ben heb ik zo'n 600 budget voor een fiets, tenzij ik voor bv. 750 echt veel beter kan krijgen.
- Nieuw of tweedehands?
- Waar moet ik op letten?
- Iemand misschien suggesties?

Zoals jullie kunnen zien een heleboel vragen maar dat komt ook omdat je zelf door de bomen het bos niet meer ziet.

Als er iemand is die mij hiermee kan helpen zou ik dat enorm waarderen!

Groet Feny

willow_tien
Forum-lid

Gebruikersavatar willow_tien 15 jul 2014 16:13

Indien nieuw en rond de 600 ;

WILIER ESCAPE ( Shimano Tiagra ) € 649,-- ( Vos fietsen )

MOSER SPEED ( Shimano Tiagra ) € 649,-- ( Vos fietsen )

Of een Lorini L5 Team ( Shimano 105 ! ) € 799,-- ( Heeft ook een carbon achtervork ! )

Dit --> http://www.fietsgigant.com/lorini-team-l5-105.html

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 15 jul 2014 16:33

Als beginner en eventueel niet technisch onderlegd zou ik niet tweedehands kopen. Echter.....

Een van de mods heeft hier op het Forum een prima fiets voor 700 Euro staan die zou kunnen passen en in prima staat en afmontage verkeerd.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Medicbiker
Forum-lid

Medicbiker 15 jul 2014 18:47

Even inhaken ...
Iemand ervaring met deze Lorini ?

klimski
Forum-lid

klimski 16 jul 2014 10:23

Een paar opmerkingen over comfort en de racefiets:

Ik zelf heb chronische lage rugklachten en een slechte nek. Ik had lang een fiets met frame maat 60 en dat bleek voor mij te groot. Nu heb ik de juiste maat (56) en het stuur wat hoger, en ik heb in elk geval geen rugklachten meer, met de nek gaat het ook wel goed. Kortom, mijn advies: staar je niet blind op het type fiets (cyclocross/race/mtb) maar focus op de juiste maat en de houding die je tijdens het fietsen wil innemen. Ik lees tussen de regels door dat je niet een hele diepe race-zit verlangt, dus het stuur niet veel lager dan het zadel. Bij oudere fietsen met een stuurpen is dat makkelijker aan te passen dan moderne fietsen. Bij een moderne fiets zal je dus op moeten letten dat de balhoofdbuis wat langer is - een zgn comfortracer. Veel grote merken hebben dat in hun line-up.

Apropos banden: het is tegenwoordig helemaal in om op maat 25 banden te racefietsen, geeft net wat meer demping op onze niet zo vlakke wegen, zonder dat je het racefiets gevoel verliest. Cyclocross fietsen heb ik geen ervaring mee dus daar kan ik je niet over adviseren.

Dan, tot slot, een einde aan dit ronkende verhaal: ga je naar Vos fietsen zoals hierboven genoemd, neem dan iemand mee met verstand van fietsen. Ik zelf heb dit voorjaar via Marktplaats een zgan fiets gekocht waar ik nu heerlijk op rij, je moet gewoon je maat weten, en nuchter zijn over de staat van de fiets. Je hoeft geen totale expert te zijn om voor Eur 300 op MP een prima fiets te kopen. Maar gezien je vragen is de weg van de winkel misschien beter.

Hier een artikel (wat ouder) over comfortracers, let niet op de prijzen van de geteste fietsen, er is in jouw budget ook heus wat te koop:

http://www.bikeandtrekking.nl/images/41/900.pdf

En een voorbeeld van een Merida Road Ride, een comfort racer met Tiagra (mt 58 is echter te groot voor jou schat ik in!):

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.

Plaats reactie