Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

langere afstand trainen

Kilowatt
Forum-lid

Gebruikersavatar Kilowatt 22 mei 2014 08:40

Peerke3 schreef:Gisteren een tocht van 118 km gemaakt. Ging heel lekker.
Van 82 naar 118 km. Wel weer problemen met onvoldoende voeding.
Moest bij een bakker stoppen voor een rijstevlaatje en later ergens voor 1 liter ice-thea.
Neem dan gewoon meer mee. Wat je niet nodig hebt laat je in je zakken.

Ik zie nergens hoe intensief je eigenlijk fietst, maar het komt me zo voor dat je je telkens het snot voor de ogen trapt. Heb je een hartslagmeter ?
older Budweiser

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 22 mei 2014 18:47

havana schreef:Harde worst ... zit vooral vet in en totaal geen suikers. Waardeloos voedsel dus om te fietsen.
en zout, en dat is dan wel weer aangenaam als je veel gezweet hebt.
Afbeelding

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 mei 2014 19:47

Waarom dan? Een natrium te kort oplopen met een Westers dieet is een behoorlijke prestatie. Voordat je het zout kwijt bent uit 1 kant-en-klaar (of in iets mindere maten pakjes) maaltijd ben je al wel ff aan het fietsen. Als je iedere 5-6+ uur in hoge temperaturen fietst gaat dat misschien spelen voor sommige, maar niet met 1 keer in de week een ritje van 4 uur.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ottorongo
Forum-lid

ottorongo 23 mei 2014 00:22

Voor de laatste 10 à 15km kunnen ook dextro (druivensuiker) tabletjes helpen. Bii mij toch.

fred404
Forum-lid

Gebruikersavatar fred404 23 mei 2014 10:54

amclassic-fan schreef:Waarom dan? Een natrium te kort oplopen met een Westers dieet is een behoorlijke prestatie. Voordat je het zout kwijt bent uit 1 kant-en-klaar (of in iets mindere maten pakjes) maaltijd ben je al wel ff aan het fietsen. Als je iedere 5-6+ uur in hoge temperaturen fietst gaat dat misschien spelen voor sommige, maar niet met 1 keer in de week een ritje van 4 uur.
Klopt, Ik heb Hamburg-Berlijn (Audax organisatie) gefietst als tijdrit. In het begin krentebollen met ertussen pannekoek en suikerstroop. Later gecombineerd dadels en harde worst ingenomen met een slok water. Ik heb juist geen gebruik gemaakt van energierepen, gelletjes etc. Totale tijd 9:33 uur over 281km zonder honger, wel zere benen.

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 23 mei 2014 12:20

amclassic-fan schreef:Waarom dan? Een natrium te kort oplopen met een Westers dieet is een behoorlijke prestatie. Voordat je het zout kwijt bent uit 1 kant-en-klaar (of in iets mindere maten pakjes) maaltijd ben je al wel ff aan het fietsen. Als je iedere 5-6+ uur in hoge temperaturen fietst gaat dat misschien spelen voor sommige, maar niet met 1 keer in de week een ritje van 4 uur.
Klopt, bij een ritje van 3-4 uur is voor mij een halve banaan genoeg.
Maar als ik lang in de bergen fiets in de warmte wil ik nog wel eens wit uitslaan.
Dan moet ik toch wat aanvullen, ook Mg andres wil ik nog wel eens tegen kramp aanlopen (ik drink genoeg).
Afbeelding

jsprbcn
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 23 mei 2014 12:29

Gisteren heb ik een 140Km rit gemaakt met heel veel klimmen. Ik had rozijnen, gels, repen. water etc bij me, maar halfweg heb ik toch een een 2 blikjes cola, en een groot broodje kaas gehaald bij een bar. Je lichaam heeft op een gegevens moment meer nodig dan gels/repen.
Tevens is het aan te raden ongeveer elk uur iets te eten omdat je zo totale vermoeidheid tegen gaat is mijn ervaring.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 23 mei 2014 15:15

jsprbcn schreef:Gisteren heb ik een 140Km rit gemaakt met heel veel klimmen. Ik had rozijnen, gels, repen. water etc bij me, maar halfweg heb ik toch een een 2 blikjes cola, en een groot broodje kaas gehaald bij een bar. Je lichaam heeft op een gegevens moment meer nodig dan gels/repen.
Tevens is het aan te raden ongeveer elk uur iets te eten omdat je zo totale vermoeidheid tegen gaat is mijn ervaring.
ja dat heb ik ook wel eens zo,n trek in cola of een red bull onderweg, nou ja dan koop ik dat gewoon.

De ene vijf uurs rit neem ik twee reepjes en een gelletje en de ander keer is het veel meer.
Ik eet gewoon een beetje waar ik trek in heb.

In mijn beleving is het compleet nutteloos onderweg op eten te besparen, als je af wil valen doe dat buiten de trainingen om, als je erna een eet kick krijgt ben je het ook weer dubbel kwijt.

Als ik zie hoe weinig sommige hier eten kan het niet anders dan dat ze elke week een halve kilo afvallen, dat houd een keer op. Of ze eten nog meer na de training. drie vier uur op water slaat helemaal nergens op, of je wilt ook je spieren kwijt.

ErikDignum
Forum-lid
Contact

ErikDignum 23 mei 2014 19:20

Ik neem vaak van die grote krentebollen van de AH mee, die beleg ik met boter en kaas, en snijd ze doormidden. Prima voor onderweg. Daarnaast ook banaan, reepjes, gelletjes en bijv Sultana koekjes mee. En soms pakken we een terrasje en nemen we een appelpuntje met slagroom. Werkt allemaal prima tegen evt hongerklop op de lekker lange afstanden.

Peerke3
Forum-lid

Peerke3 16 jul 2014 09:51

Hallo allemaal,

Ik heb de tocht erop zitten. Uiteindelijk reuze meegevallen.
9 dagen gefietst met 5 man, alleen op de mtb door met name België en klein stukje Nederland.
8 Trappistenkloosters/ brouwerijen bezocht en s'avonds op de camping overnacht met WK-wedstrijden en leuke stedenbezoekjes nog.

dag 1, 130 km
dag 2, 110 km
dag 3, 110 km
dag 4, 60 km
dag 5 (Ardennen), 120 km
dag 6 (Ardennen), 125 km
dag 7 (Ardennen), 65 km
dag 8 (Ardennen), 112 km
dag 9, 65 km

Totaal een 920 km.
Voor deze tocht had ik tweemaal de 100 km gepasseerd met een training, waarvan 1 in Zuid-Limburg.
Wel veel trainingsritjes gemaakt rond de 80 km.
Het herstel na een tocht ging behoorlijk snel, zeker na een paar omwentelingen de dag erop, zat ik al snel in mijn ritme. Al met al een hele mooie ervaring.

Plaats reactie