Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Campagnolo 11 sp ketting inkorten

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 16 jul 2014 12:46

Lcsmet schreef:Kan perfect.
Ik gebruik een kettingpons van Tacx voor 9-10 speed kettingen om de 11-speed KMC-ketting in te korten.

Wel opletten, in tegenstelling tot de 10-speed kan je de 11-speed missing link maar 1 keer gebruiken.
1 keer, is dat 1 rit :D
Even voor de duidelijkheid, in de instructie welke bij een KMC ketting zit bijgesloten staat dat de missinglink voor 1 ketting gebruikt kan worden. Dus deze mag wel meerdere malen los gehaald worden, maar na vervanging van de ketting niet voor een nieuwe ketting worden gebruikt.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

timofietst
Forum-lid

Gebruikersavatar timofietst 16 jul 2014 13:19

Nee hoor, het gaat om de 11sp Missing Link en daar staat het volgende over in de handleiding:

"If you disassemble the missing link, for example for chain maintenance, KMC strongly advise you to use a new MissingLink connector for re-assembly. The locking mechanism will be damaged after opening and re-use of the missing link connector significantly increases the possibility of the link failing. Therefore KMC strongly recommend ALWAYS using a new MissingLink connector when re-assembling your chain. Failure to follow these instructions can lead to breakage of the chain and therefore (injury) damage."
http://www.kmcchain.eu/cms/bijlagen/Con ... Us_GB1.pdf
Groeten,

Timo
Good Times!!
YT Jeffsy AL comp 2
Canyon Grand Canyon AL
http://www.mellowbikers.nl

DPL64
Forum-lid

DPL64 16 jul 2014 14:13

monsieurpinot schreef:omdat ik binnenkort mijn oude 11s record ketting wil vervangen door een nieuwe 11s chorus ben ik ook even aan het uitzoeken wat ik nu precies nodig heb.

is mijn onderstaande conclusie juist?

1. de officiële manier is het gebruik van de Campagnolo 11-speed UT-CN300 Kettingpons (alles in een)
https://www.youtube.com/watch?v=cmuEUYjzsgM
nadeel: erg duur
2. als ik voor Park Tool zou kiezen heb ik twee stuks gereedschap nodig: de CT-11 en de CT-4.3
http://www.parktool.com/product/rivet-p ... hain-ct-11
http://www.parktool.com/product/master- ... vil-ct-4-3
nadeel: nog steeds relatief duur
3. dit zou een goedkope oplossing voor de alles-in-één campagnolo pons zijn: http://www.bike2build.nl/product/TL1198 ... -kettingen#
maar: werkt deze goedkope oplossing naar behoren?
4. alternatief is gebruik van een KMC missing link (één keer te gebruiken), hier verkocht per 2: http://www.mantel.com/kmc-missing-link-11s.
ik kan dan gewoon een campagnolo 11s chorus ketting kopen en mijn oude ketting met een willekeurige 10 speed kettingpons verwijderen (heb ik namelijk al). Vervolgens de nieuwe ketting op maat maken dmv de willekeurige 10 speed kettingpons, en de KMC missing link gebruiken om hem op de fiets te monteren
Bij parktool CT 4.3 heb je de CT 11 niet nodig. Er zit een "peening anvil" bij de CT 4.3.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 16 jul 2014 16:36

DPL64 schreef:omdat ik binnenkort mijn oude 11s record ketting wil vervangen door een nieuwe 11s chorus ben ik ook even aan het uitzoeken wat ik nu precies nodig heb.

is mijn onderstaande conclusie juist?

4. alternatief is gebruik van een KMC missing link (één keer te gebruiken), hier verkocht per 2: http://www.mantel.com/kmc-missing-link-11s.
ik kan dan gewoon een campagnolo 11s chorus ketting kopen en mijn oude ketting met een willekeurige 10 speed kettingpons verwijderen (heb ik namelijk al). Vervolgens de nieuwe ketting op maat maken dmv de willekeurige 10 speed kettingpons, en de KMC missing link gebruiken om hem op de fiets te monteren[
Volledig juist.
I know myself like no one else
Nothing to defend

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 16 jul 2014 19:14

thanks voor alle opmerkingen!

zat ik dus alleen mis met dat Park Tool gereedschap. Even rekenen leert dat je dus na circa 14 keer ketting wisselen de Park Tool ct-4.3 eruit hebt :).

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 16 jul 2014 20:01

monsieurpinot schreef:thanks voor alle opmerkingen!

zat ik dus alleen mis met dat Park Tool gereedschap. Even rekenen leert dat je dus na circa 14 keer ketting wisselen de Park Tool ct-4.3 eruit hebt :).
Behalve als je een KMC ketting koopt, dan is de missing link inbegrepen :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 24 sep 2014 16:22

Lcsmet schreef:
monsieurpinot schreef:thanks voor alle opmerkingen!

Behalve als je een KMC ketting koopt, dan is de missing link inbegrepen :)
inmiddels nieuwe cassette en campagnolo 11 speed ketting in huis, met KMC missing link (kun je volgens verpakking inderdaad maar 1 keer monteren). Echter kom er nu achter dat deze missing link anders werkt dan diegene die ik al eens gebruikte voor een ketting van mijn oude fiets (die kon je handmatig sluiten). Volgens verpakking heb je een KMC missing link connector nodig (staat hier boven al door iemand vermeld, maar in juli volledig overheen gelezen)

Afbeelding

moet je dus ook aanschaffen, weer handig voor de kostenafweging. Of heeft iemand een alternatief om deze missing link te sluiten?
Laatst gewijzigd door monsieurpinot op 24 sep 2014 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 24 sep 2014 16:37

monsieurpinot schreef:...Of heeft iemand een alternatief om deze missing link te sluiten?
Zelf gebruik ik de Campa pons. Doch ik heb hier op het forum wel eens gelezen, dat je de missing link ook kunt sluiten door de remmen stevig dicht te knijpen en daarna even op de (horizontaal geplaatste ;)) crank te gaan staan. De missing link zou dan 'vanzelf' in de 'lock' moeten schieten... Maar nogmaals, dit heb ik zelf dus nooit geprobeerd.
60 x Ventoux

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 24 sep 2014 16:43

Ja, werkt prima. Zo sluit ik hem al sinds het begin van de Campa 11sp-snelsluiters.
Je hoeft niet te staan; gewoon met je hard hard duwen op de crank is genoeg.
Less is bore

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 24 sep 2014 17:11

daniel1975 schreef:Ja, werkt prima. Zo sluit ik hem al sinds het begin van de Campa 11sp-snelsluiters.
Je hoeft niet te staan; gewoon met je hard hard duwen op de crank is genoeg.
thanks, werkte perfect (had ondertussen de tang al besteld voor de zekerheid, maar die kan dus terug :lol: )

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 25 sep 2014 23:58

toen ik vanavond bij een vriend een shimano 10 speed ketting met een KMC missing link monteerde bedacht hij (net iets meer technisch inzicht dan ik) dat je natuurlijk het handigst de nog niet gesloten missing link boven kunt zetten op het moment je kracht zet (daar staat natuurlijk de kracht op de ketting).

Wiliertoerist
Forum-lid

Gebruikersavatar Wiliertoerist 26 sep 2014 00:12

Boven of onder, ik trek de missing link van 9 en 10 speed KMC kettingen met de hand dicht.
De multi tang (BBB) voor het openen en sluiten gebruik ik alleen voor het openen van een missing link.

Plaats reactie