Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

Theo D.
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 jul 2014 16:22

Theo D. 16 jul 2014 21:02

Synaps, super fiets ! erg mooi

imrulqays
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 jun 2014 00:26

imrulqays 16 jul 2014 22:00

opperhoofd schreef:Het gaat er om dat iemand plezier heeft in z'n hobby. Kennelijk is dit de manier, lekker houden zo.
Goed gezien.
De fiets geeft zoveel plezier dat zonder de minste training lekker lange ritten mogelijk werden.

Nu nog de mogelijkheid onderzoeken om er nog een half dozijn spacers bij te plaatsen ;)
Cannondale Synapse Disc DA Di2

velolove
Forum-lid
Berichten: 556
Lid geworden op: 20 mar 2010 20:08
Locatie: Gelderland

velolove 16 jul 2014 22:02

en van die hele grote spatborden :p
ooit allemaal op een Scalpel

imrulqays
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 jun 2014 00:26

imrulqays 16 jul 2014 22:34

velolove schreef:en van die hele grote spatborden :p
Uitstekend idee!
Cannondale Synapse Disc DA Di2

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 16 jul 2014 22:43

velolove schreef:en van die hele grote spatborden :p
Uw vraagt wij zoeken.

Model 2015 Synapse in retro groen inclusief spatborden.

Afbeelding

imrulqays
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 jun 2014 00:26

imrulqays 16 jul 2014 22:45

Hele mooie fiets!
Nu nog wat spacers toevoegen ;)
Cannondale Synapse Disc DA Di2

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 16 jul 2014 22:54

Ik zie ook kansen voor een carbon vorkbuis extender zodat je nog wat extra spacers kunt plaatsen.
Spacers van 2, 4 en 5 cm zou ook prettig zijn, dat stapelt makkelijker. Met een stuurbuis extender los je dan natuurlijk weer de spacertorens op.

Eveneens denk ik dat er ook wel markt is voor een kortere zadelpen.
Die lange zadelpennen van nu doen het lijken of grote kerels op kinderfietsen rijden omdat de fiets 'op de groei" gekocht is. Man man man daar wil je toch niet mee gezien worden, zo'n kinderfiets!

Vroeger, toen alles beter was, wisten ze tenminste hoe een nette fiets eruit moet zien.
Let vooral op de lengte van de zadelpen.

Afbeelding

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 17 jul 2014 09:04

Volgens mij wil die mens hierboven gewoon heel hoog zitten. Groot frame, grote balhoofdbuis en ver uitstekende stuurpen. Met een maatje tot twee maatjes kleiner zou ie er niet komen vrees ik.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 17 jul 2014 10:47

Op dit forum wordt vooral gekeken naar wat nu de trend is.
Als die trend is dat morgen iedereen een skippybal zadel heeft omdat toevallig een tour etappe gewonnen werd door iemand met een skippybal zadel dan betekent dat niet dat een skippybal zadel de nieuwe norm moet zijn.

Zo is het imho ook met dat geneuzel over spacers en de stand van het zadel, de maat van het frame enz enz.
Als iemand voor een configuratie kiest die niet past binnen het beperkte kader van de fietsfashionistas dan vind ik dat nog geen reden om de persoon danwel zijn nieuwe fiets af te branden.
Want dat is wel wat er nu gebeurt, mensen kopen een leuke fiets omdat ze lekker willen gaan fietsen, plaatsen als trotse eigenaar een foto van hun mooie karretje hier op het forum en krijgen een shit load of onzin over zich heen omdat er iets mis is met de stand van het zadel of omdat toevallig de stuurpen nogal onwelgevallig is gemonteerd en daarmee niet voldoet aan de laatste modetrend.

Als mensen een foto plaatsen en dan expliciet vragen stellen over de afstelling van stuur, zadel enz dan is het vroeg genoeg om daar een mening over te ventileren en dan nog vind ik dat je daarbij opbouwend kritisch moet zijn. Lees, onderbouw waarom een bepaalde stand van het stuur of zadel beter is.

Wat ik wil zeggen is, afstellingen en vormen van fietsen evolueren, voor de individuele fietser is het van belang dat hij kan genieten van het fietsen.
Als we de regeltjes volgen zoals die gelden voor tourwinnaars dan denk ik dat veel racefietsen snel aan de wilgen hangen omdat de meeste fietsers allerlei gewrichtsklachten krijgen.

Anyway, nog even een plaatje opgescharreld, afkomstig denk ik uit de periode dat Joe Montgommery pas net begonnen was met fietskarretjes maken. Naar huidige maatstaven is het frame te groot, deugt de stand van het zadel ten opzichte van het stuur niet, om nog maar te zwijgen over de virtuele spacertoren. Toch heeft de man wel iets meer gewonnen in zijn leven dan de meeste forumdeelnemers van dit forum.
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 jul 2014 11:15

Dus dan moet er bij iedere fiets gewoon maar geroepen worden dat 't ding schitterend is? Het gaat in deze over heel wat meer dan enkel 'mode', denk je dat die fiets ontworpen is om goed te sturen met deze gewichtsverdeling in het achterhoofd? Daarnaast is er nog het mechanische issue dat deze constructie gewoon hoge krachten op de vorkpijp zet, krachten waar de boel niet op ontworpen is. Er wordt door de meeste fabrikanten niet voor niets een maximaal aantal cm's aan spacers gespecificeerd of nog een stapje verder zoals Canyon die de buizen al afzagen zodat je geen toren meer kunt bouwen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 17 jul 2014 11:39

Nicosch schreef: Zo is het imho ook met dat geneuzel over spacers en de stand van het zadel, de maat van het frame enz enz.
Als iemand voor een configuratie kiest die niet past binnen het beperkte kader van de fietsfashionistas dan vind ik dat nog geen reden om de persoon danwel zijn nieuwe fiets af te branden.
Dat mag jij wel vinden, maar spacers / zadelstand en framemaat hebben niets met mode, maar alles met meten te maken.
Als ik nog een modestatement mag maken: De logica achter schijfremmen op peperdure aero/lichte ENVE velgen, icm niet aero positie, en dit in het vlakke Nederland waar gewicht het verschil niet maakt ... = geen logica. :D
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 17 jul 2014 11:48

amclassic-fan schreef:Dus dan moet er bij iedere fiets gewoon maar geroepen worden dat 't ding schitterend is? Het gaat in deze over heel wat meer dan enkel 'mode',
Dat zeg ik niet en dat weet je ook wel.
Wat ik niet snap is waarom mensen, jij bent er een van, er zo hard invliegen. Met een andere tone of voice schop je niemand tegen de schenen en wordt jouw duidelijk waarom iemand een bepaalde keuze maakt.

Als je bijvoorbeeld vraagt "hoe ben je gekomen tot deze configuratie" dan klinkt dat imho toch even anders als "Waarom staat het stuur zo absurd hoog?"

Ik vind de discussie interessant maar dan wel graag als er ook onderbouwd wordt waarom de ene keuze te prefereren is boven een andere.

amclassic-fan schreef:denk je dat die fiets ontworpen is om goed te sturen met deze gewichtsverdeling in het achterhoofd? Daarnaast is er nog het mechanische issue dat deze constructie gewoon hoge krachten op de vorkpijp zet, krachten waar de boel niet op ontworpen is.
Ik heb geen idee, ik heb pas alu 2 fietsen zelf ontworpen en gebouwd met gebruikmaking van AutoCad. Een van die fietsen heeft ooit eens op de Fiets pijnbank gelegen (torsie test) en kwam er toen uit als "net zo stijf als fabrieksfully's. Niet gek voor een prototype lijkt mij.
Nummer 3 en 4 staan nu in schets en moet ik nog uitwerken in Solidworks.
Dus nee, stuurtechniek, belastingen enz heb ik nog niet zo veel ervaring mee.
Misschien dat ik daar meer kijk op krijg als ik een model of 10 ontwikkelt heb.

amclassic-fan schreef:Er wordt door de meeste fabrikanten niet voor niets een maximaal aantal cm's aan spacers gespecificeerd of nog een stapje verder zoals Canyon die de buizen al afzagen zodat je geen toren meer kunt bouwen.
Intrinsiek veilig is hier een sleutelbegrip. Wat Canyon doet is slim, en het lijkt mij dat zij daar niet de enige in zijn.
Wat mij in veel documentatie opvalt is dat er niet tot nauwelijks gerept wordt over het gewei dat er op de vorkbuis kan worden gemonteerd.
Daar leid ik uit af dat er ruim voldoende veiligheidsmarge zit in de voorbouw om 'gekke dingen' toe laten. Zeker een merk als Cannondale met zijn Amerikaanse roots zal hier alert op zijn. De instructieboekjes van bijvoorbeeld de Synapse of de SuperSix vind ik op zijn zachtst gezegd summier als het gaat om de voorbouw. Ja maximum spacer hoogte staat er in maar daarmee heb je het wel gehad.
Maar goed, veel spacers en een lange voorbouw kan ook betekenen dat iemand op de verkeerde fiets zit. In die zin is de verantwoordelijkheid voor de juiste keuze en afstelling vast en zeker die van de FM.

Plaats reactie