Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
-
Jaap Telder
- Forum-lid
- Berichten: 1735
- Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12
Jaap Telder
17 jul 2014 13:05
Nicosch schreef:Op dit forum wordt vooral gekeken naar wat nu de trend is.
Als die trend is dat morgen iedereen een skippybal zadel heeft omdat toevallig een tour etappe gewonnen werd door iemand met een skippybal zadel dan betekent dat niet dat een skippybal zadel de nieuwe norm moet zijn.
Zo is het imho ook met dat geneuzel over spacers en de stand van het zadel, de maat van het frame enz enz.
Als iemand voor een configuratie kiest die niet past binnen het beperkte kader van de fietsfashionistas dan vind ik dat nog geen reden om de persoon danwel zijn nieuwe fiets af te branden.
Want dat is wel wat er nu gebeurt, mensen kopen een leuke fiets omdat ze lekker willen gaan fietsen, plaatsen als trotse eigenaar een foto van hun mooie karretje hier op het forum en krijgen een shit load of onzin over zich heen omdat er iets mis is met de stand van het zadel of omdat toevallig de stuurpen nogal onwelgevallig is gemonteerd en daarmee niet voldoet aan de laatste modetrend.
Als mensen een foto plaatsen en dan expliciet vragen stellen over de afstelling van stuur, zadel enz dan is het vroeg genoeg om daar een mening over te ventileren en dan nog vind ik dat je daarbij opbouwend kritisch moet zijn. Lees, onderbouw waarom een bepaalde stand van het stuur of zadel beter is.
Wat ik wil zeggen is, afstellingen en vormen van fietsen evolueren, voor de individuele fietser is het van belang dat hij kan genieten van het fietsen.
Als we de regeltjes volgen zoals die gelden voor tourwinnaars dan denk ik dat veel racefietsen snel aan de wilgen hangen omdat de meeste fietsers allerlei gewrichtsklachten krijgen.
Anyway, nog even een plaatje opgescharreld, afkomstig denk ik uit de periode dat Joe Montgommery pas net begonnen was met fietskarretjes maken. Naar huidige maatstaven is het frame te groot, deugt de stand van het zadel ten opzichte van het stuur niet, om nog maar te zwijgen over de virtuele spacertoren. Toch heeft de man wel iets meer gewonnen in zijn leven dan de meeste forumdeelnemers van dit forum.
Kan het ook zo zijn dat in de loop der jaren heen de inzichten (vaak door wetenschappelijk onderzoek) m.b.t. de racehouding en optimale zit qua aerodynamica en krachtoverbrenging aanzienlijk veranderd zijn.......
Als Merckx in onze tijd zou koersen denk ik dat hij vrij diep zou zitten
Heeft niets met "mode" te maken maar met kennis van zaken.
-
imrulqays
- Forum-lid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 05 jun 2014 00:26
imrulqays
18 jul 2014 00:09
Dank aan Nicosch voor de uitvoerige en heldere inbreng.
Cannondale Synapse Disc DA Di2
-
sharkman113
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
sharkman113
18 jul 2014 07:48
Als Merckx in onze tijd zou koersen denk ik dat hij vrij diep zou zitten
Ik denk dat Merckx niet voor niets uiteindelijk zelf fietsen is gaan bouwen (was tijdens zijn carriere al een echt materiaalfreak). Hij had zeker in het tweede deel van zijn fietsloopbaan continue rugpijn en heb eigenlijk niemand zoveel aan zijn fiets zien sleutelen als Merckx (als je gewoon niet lekker zit is het nooit goed).
Merckx was zeker beperkt door het beschikbare materiaal in zijn tijd en zou veel meer geholpen zijn met hetgeen nu op de markt is.
Overigens dient er zeker wat betreft materiaal uit de VS wel een kanttekening te worden gemaakt. Er wordt in de VS wel degelijk wat gezegd over het te monteren materiaal op een vorkpijp / stuur waarbij men vaak de keuze maakt tussen een volledige lijst of gewoon de mededeling dat de garantie acuut vervalt als iets niet is gemonteerd door een "autorized dealer"
-
abel
- Forum-lid
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 05 feb 2006 15:18
abel
18 jul 2014 09:53
Ben het idd met Nikosch (en ook anderen) eens dat goedbedoelde postings van een trotse, al dan niet beginnende. fietsliefhebber, hier regelmatig de grond ingeboord worden met vierkante commentaren. Kan me dan voorstellen dat een volgende posting hoogdrempelig wordt. Ik ervaar dit forum als een dankbare bron van veel kennis, nieuwtjes, wetenswaardigheden, etc. Laten we dat aub zo houden en ook het enthousiasme van fietsliefhebbers die dit forum ook gebruiken zoals ik dit doe vooral niet temperen met commentaren die veelal wel onderbouwd zijn, maar dan met drijfzand.....Wetenschappelijke inzichten, meten, logica, aërodynamica: allemaal mooi. Maar als iemand plezier beleefd aan zijn/haar sport en op zijn/haar manier trots is op zijn/haar karretje: prima, houden zo. Tips altijd welkom, maar er is ook nog zoiets als ieder zijn waarheid en respect, en steek je persoonlijke mening dan maar even weg.
Uiteindelijk gaat het om de persoonlijke beleving en geen lijf is hetzelfde. Dat is niet te vatten in modellen...
-
jimmycr
- Forum-lid
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 29 jun 2014 11:29
jimmycr
18 jul 2014 13:30
Ik denk dat Merckx niet voor niets uiteindelijk zelf fietsen is gaan bouwen (was tijdens zijn carriere al een echt materiaalfreak). Hij had zeker in het tweede deel van zijn fietsloopbaan continue rugpijn en heb eigenlijk niemand zoveel aan zijn fiets zien sleutelen als Merckx (als je gewoon niet lekker zit is het nooit goed).
Merckx was zeker beperkt door het beschikbare materiaal in zijn tijd en zou veel meer geholpen zijn met hetgeen nu op de markt is.
Overigens dient er zeker wat betreft materiaal uit de VS wel een kanttekening te worden gemaakt. Er wordt in de VS wel degelijk wat gezegd over het te monteren materiaal op een vorkpijp / stuur waarbij men vaak de keuze maakt tussen een volledige lijst of gewoon de mededeling dat de garantie acuut vervalt als iets niet is gemonteerd door een "autorized dealer"
Merckx had problemen met zijn zithouding door een val .Hij moest telkens een pijnloze afstelling zoeken .
Nu als mensen iets posten dat ze mooi vinden dan vind ik dat zeker een moderator zijn taak niet is om die terecht te wijzen . Ik dacht dat moderators erop toe zagen dat er geen scheldpartijen of persoonlijke aanvallen gebeuren .
-
dickw
- Forum-lid
- Berichten: 819
- Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48
dickw
18 jul 2014 13:37
jimmycr schreef:Nu als mensen iets posten dat ze mooi vinden dan vind ik dat zeker een moderator zijn taak niet is om die terecht te wijzen . Ik dacht dat moderators erop toe zagen dat er geen scheldpartijen of persoonlijke aanvallen gebeuren .
In dit geval zie ik de post van amclassic-fan niet als een terechtwijzing van een moderator, maar als die van een gewaardeerd lid van dit forum.
-
jimmycr
- Forum-lid
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 29 jun 2014 11:29
jimmycr
18 jul 2014 13:39
prima als dat het gevoel is ok .
-
gaisdergerman
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
gaisdergerman
18 jul 2014 13:43
+1 over am
Waarom koop je überhaupt een racefiets als je rechtop wil zitten. Er zijn dan naar mijn idee voldoende alternatieven.
-
velolove
- Forum-lid
- Berichten: 556
- Lid geworden op: 20 mar 2010 20:08
- Locatie: Gelderland
velolove
18 jul 2014 23:35
Ook al kooptie er 100, dat moet ie zelf weten.
ooit allemaal op een Scalpel
-
velolove
- Forum-lid
- Berichten: 556
- Lid geworden op: 20 mar 2010 20:08
- Locatie: Gelderland
velolove
18 jul 2014 23:41
Een oorzaak van lage rugklachten en ook nekklachten, is vaak gelegen in een niet adequaat ingestelde fietspositie. Een fietspositie moet aangepast worden op het lichaam. Veelal wordt de fout gemaakt dit op de gok te doen, of het cosmetische van de fiets, voorrang te geven. Dit is uiteraard niet verstandig. Een lange en diepe zit, zoals een prof, is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd. Men moet bij het instellen van de zitpositie met name rekening houden met de sterke en zwakke punten van het lichaam. Men moet bijvoorbeeld rekening houden met de lengte van de hamstrings, de mobiliteit van het bekken, lage rug en nek.
ooit allemaal op een Scalpel
-
sharkman113
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
sharkman113
19 jul 2014 08:41
Zitten profs echt zo diep?
Wat profs doorgaans doen is (door het stuur te kantelen) zorgen dat ze heel lang relatief rechtop kunnen zitten (handen op de grepen) en pas als het echt moet (snelheid) diep in de beugel kunnen grijpen (wat ze niet heel lang volhouden).
Kom nog steeds hobbyfietser tegen die eeuwig met de handen op de grepen zitten en nooit de rest van het stuur benutten. Alles is relatief maar strikt genomen zitten zij dus dieper en hebben wel naar de profs gekeken maar niet de reden van gesnapt (= zo optimaal mogelijk gebruik maken van een race stuur).
Iedereen moet kopen wat hij/zij mooi vindt maar bij zo'n dure fiets lijkt het me wel zinvol om maximaal van de rijeigenschappen te kunnen genieten en dat gaat niet lukken als je er als een Harley rijder op zit (hesje met clublogo erbij en je hebt de aandacht van de lokale politie
).
-
jakkel
- Forum-lid
- Berichten: 2558
- Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33
jakkel
19 jul 2014 09:44
Met die Synapse is niets mis. Moest het een EVO zijn (met kortere balhoofdbuis) met zo'n spacertoren, dan zou 'k zeggen verkeerd frame gekozen.
De meeste profs zitten inderdaad vrij diep en ver, het meeste rendement uit je prestaties haal je uit je houding op de fiets. En dieper zitten is aerodynamischer zitten. Daarom ook dat 90% van de profs zonder spacers rijden en dikwijls nog rijden met een framemaatje dat kleiner is dan normaal voor hen.