Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Maatvoering fietsschoenen (breed, smal, groot, klein enz.)

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 6035
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 17 jul 2014 21:32

Hoi Allemaal,

Ik ben op zoek naar nieuwe schoenen. Nu is er natuurlijk van alles te verkrijgen. Ik heb hier op het forum ook al even gezocht, maar kan niet echt een topic vinden waarin de verschillende aspecten van de verschillende merken benoemd zijn. Op heel veel sites staat wel beschreven welke maat qua grootte je moet hebben, maar niet of ze smal of breed vallen.

Ikzelf ben op zoek naar smalle schoenen. Er wordt overal aangegeven dat Sidi's smal vallen, maar ik wil graag weten welke nog meer: Gaerne, Mavic, Shimano, Lake enz?

Dus mijn vraag is of iedereen hier van de verschillende merken aan kan geven hoe ze vallen: breed, smal, klein of groot.

Alvast bedankt.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Roonie
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 14 jan 2014 20:31
Locatie: Heerlen

Roonie 17 jul 2014 23:35

Shimano In ieder geval niet, die zijn breed.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16441
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 jul 2014 00:05

Fizik R 1, R 3 en Sidi 6.6 zijn smal.
Lake CX 402 zijn breed
Sidi 6.6 Mega zijn breed
Bont Vaypor bestaan in breed en smal.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 18 jul 2014 00:20

Roonie schreef:Shimano In ieder geval niet, die zijn breed.
maar zijn niet zo smal als een italiaanse maatvoering zoals bijvoorbeeld Sidi.

zou gewoon naar de LBS gaan en eens wat schoenen passen. Met een lijst welke schoen smal valt heb je nog steeds niet de schoen gevonden die JOU goed past.
Afbeelding

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 18 jul 2014 07:25

Specialized zou ik ook bekijken. Mijn voeten zijn smal maar Sidi is niets voor mij (verkeerde leest). Ik heb een paar Specialized Experts die lekker zitten.

rudi assauer
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 30 apr 2014 19:52

rudi assauer 18 jul 2014 08:33

sloeren schreef:Specialized zou ik ook bekijken. Mijn voeten zijn smal maar Sidi is niets voor mij (verkeerde leest). Ik heb een paar Specialized Experts die lekker zitten.

Idd, die heb ik ook en zitten heerlijk. En inderdaad is Specialized, net als Sidi, voor de smalle voet.
Race: Stelbel Rodano Disc / Cannondale CAAD10
MTB: Santos 4.29
WW: Santos Trekking Lite

Afbeelding

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 816
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 18 jul 2014 09:43

Ik zelf heb ook iets smaller als normaal en de Diadora schoenen zitten mij goed. Wel altijd 1 maat groter kopen als je gewone schoenmaat, 43 kopen als je 42 hebt dus.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 6035
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 18 jul 2014 10:00

jeroenkuiper schreef:
Roonie schreef:Shimano In ieder geval niet, die zijn breed.
maar zijn niet zo smal als een italiaanse maatvoering zoals bijvoorbeeld Sidi.

zou gewoon naar de LBS gaan en eens wat schoenen passen. Met een lijst welke schoen smal valt heb je nog steeds niet de schoen gevonden die JOU goed past.
Uiteraard ben ik het met je eens dat je de schoen moet gaan passen. Het is ook niet de insteek om een paar schoenen te kopen zonder te passen. Echter zijn veel merken niet overal verkrijgbaar. En veel keus is hier in het noorden ook niet en dat zal elders in het land ook zo zijn. Dus voordat ik ergens heen ga te passen of een paar online bestel zou ik graag een richtlijn hebben. Mijn idee is ook dat deze richtlijn door anderen gebruikt kan gaan worden. We hebben met zijn allen immers heel veel ervaring met diverse merken en modellen.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

muse12
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jul 2014 09:09

muse12 18 jul 2014 12:11

Voor Specialized ga je naar Stouwdam Klaucke Tweewielers, voor Sidi en Shimano naar Egbert Egberts... En als je rommel wilt naar Belga Fietsen Groningen. Service is in Harkstede net wat beter.

Overigens zijn Specialized schoenen vrij breed en worden vaak de breedste wielrenschoen genoemd. Ben destijds van Sidi overgestapt naar Specialized. Sidi was kneipend smal ondanks dat ik de brede uitvoering al had. De Specialized zijn een stuk breder. Al levert dat ook vaak na ruim drie uur branderige voeten op bij weer rondom 25 graden en warmer. Vaak pijn in de bal van de voet in dat geval. Gevoel alsof ik het plaatje van de schoen (lookplaatje) dwars door de stijve zolen van de Sidi voelde doorkomen. Bij de Sidi's kon ik op den duur nauwelijks pijnvrij 60 km fietsen. En met pijn bedoel ik echt tranen in de ogen. Met de Specialized is dat absoluut geen probleem.

Schoenen van Scott en Newwave schijnen ook erg breed te zijn maar net iets minder dan Specialized. Gearne is ook erg small maar dan weer net iets breder dan Sidi. Van de Fizi'k en Pearl Azumi weet ik het niet.

Overigens is het meteen aan te raden eens naar een podotherapeut te gaan om de voeten na te kijken, ca 80% van de wielrenners hebben steunzolen nodig. Kan overigens ook opgelost worden met de BG-zolen van Specialized maar die zijn natuurlijk erg algemeen. En de plek van het plaatje is natuurlijk belangrijk, in mijn geval bij voorkeur zoveel mogelijk onder de bal van de voet.

MadMax63
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jul 2014 15:20

MadMax63 18 jul 2014 15:29

Heeft er al iemand ervaring met een podotherapeut? De klachten van Muse12 komen me akelig bekend voor. Maximaal twee uurtjes fietsen en dan van de fiets vanwege de pijn. Heb nu Shimano R220 Custom Fit dit leek eerst goed te gaan maar daarna weer dezelfde klachten. Ik weet niet of nieuwe schoenen de oplossing is vandaar de vraag of iemand ervaring heeft met een podothereut?
Laatst gewijzigd door MadMax63 op 18 jul 2014 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.

muse12
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jul 2014 09:09

muse12 18 jul 2014 15:44

Ik heb ervaring met de podotherapeut. Heb nu zooltjes voor dagelijks gebruik maar ook in mijn racefietsschoenen. Het helpt ontzettend maar het heeft natuurlijk tijd nodig in het begin. Vaak is er sprake van overbelasting/ontsteking. Als de klachten zijn weggeëbt binnen maximaal drie weken dan kun je pijnvrij fietsen.

Ervaring is wel dat ik met weersomstandigheden zoals vandaag ook naar 4 uur wel wat klachten krijg, het blijft broeien in de schoen en je maakt geen loopbeweging waarvoor de voet gemaakt is. Hierdoor blijft er constante druk en wrijving op de bal van de voet. Met 30 graden Celsius gaat dat op den duur toch wat irriteren maar allang niet zo erg als vroeger met mijn Sidi's waarbij ik binnen 60 km gewoon jankend van de pijn op de fiets zit. Nu kan ik gewoon wedstrijden in het peleton van 130 km met deze hitte rijden.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 6035
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 18 jul 2014 20:44

Ik ben vandaag wezen passen. Ik heb de volgende schoenen gepast: Sidi, Specialized, Scott en Gaerne. Sidi, Gaerne en Specialized vallen smal. Scott valt breder. Ik wil nog kijken of ik ergens de Bont kan passen. Deze schijnen ook smal te vallen. Qua lengte had ik van de Sidi, Gaerne en Specialized dezelfde maat nodig. De Gaerne vielen het langst van deze drie. De Gaerne heeft ook de slechtste binnenzool van deze drie. Daar moet zeker een aangepaste / andere zool in.

@muse12 Ik heb ook aangepaste zolen van een sportpodoloog en daar zweer ik bij. Dit staat natuurlijk wel los van de maatvoering van een schoen.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Plaats reactie