Fulcrum Racing Zero vs. FFWD F4R (clincher)
Ik ben op zoek naar nieuwe wielen en deze wielen spreken mij beide erg aan, alhoewel deze wielen erg verschillen...(carbon-alu, gewicht, prijs, hoge-lage velg)
Kan iemand iets zeggen over welke "beter" zijn in welke situtatie/welk soort gebruik?
Dank!
Kan iemand iets zeggen over welke "beter" zijn in welke situtatie/welk soort gebruik?
Dank!
Zoals je zelf al zegt vergelijk je appels met peren. Deze vraag raakt dan ook kant noch wal.
havana schreef:Zoals je zelf al zegt vergelijk je appels met peren. Deze vraag raakt dan ook kant noch wal.
GQube schreef: Kan iemand iets zeggen over welke "beter" zijn in welke situtatie/welk soort gebruik?
Dank!
Nou nou havana, op deze vraag valt toch prima een antwoord te geven?
@TS: welke overwegingen heb je om een nieuwe wielset te kopen? Looks? Gewicht? Snelheid? Iets anders? Best bepalend voor je keuze namelijk.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
@ havana: Zoals aangegeven, besef ik dat de wielen erg verschillen...echter met jou feedback kan ik jammer genoeg niets...
@ 53x11: Goede vragen die je stelt; ik wil de wielen gebruiken voor wat klimwerk in Nederland en Belgie. Hierbij lijkt mij een laag gewicht goed van pas te komen, toch?
De looks vind ik ook belangrijk, een hoge velg vind ik een mooiere uitstraling hebben dan een lage. Snelheid is niet het belangrijkste, maar een set licht lopende wielen spreekt mij wel aan.
Op dit moment rijd ik trouwens op een paar Fulcrum Racing 5 wielen.
Wie geeft mij een advies?
@ 53x11: Goede vragen die je stelt; ik wil de wielen gebruiken voor wat klimwerk in Nederland en Belgie. Hierbij lijkt mij een laag gewicht goed van pas te komen, toch?
De looks vind ik ook belangrijk, een hoge velg vind ik een mooiere uitstraling hebben dan een lage. Snelheid is niet het belangrijkste, maar een set licht lopende wielen spreekt mij wel aan.
Op dit moment rijd ik trouwens op een paar Fulcrum Racing 5 wielen.
Wie geeft mij een advies?
De Fulrum zero zijn probleemloze wielen, die het heel lang uithouden. Ze zijn licht en de naafjes zeer soepel door de ceramische lagers.
Door de velghoogte behoren deze wielen tot de meest allround wielen die er zijn, en ze kunne tegen een stootje.
Het ontbreken van een velglint maakt minder gevoelig voor lekke banden en maakt het gebruik van latex binnenbanden makkelijker (kruipt er niet gauw tussen).
De FFWD zijn opvallendere en meer aerodynamische wielen. Op het vlakke, bij niet te veel wind, zullen ze iets sneller zijn. Ik denk dat ze ook minder duurzaam zullen zijn. Bovendien ook meer zijwind gevoelig.
Je stelt dat je er ook klimwerk mee wilt doen: dan lijkt mij, alles afwegend, de Fulcrum zero de betere keus (scheelt 250-300g, afh. van uitvoering).
Door de velghoogte behoren deze wielen tot de meest allround wielen die er zijn, en ze kunne tegen een stootje.
Het ontbreken van een velglint maakt minder gevoelig voor lekke banden en maakt het gebruik van latex binnenbanden makkelijker (kruipt er niet gauw tussen).
De FFWD zijn opvallendere en meer aerodynamische wielen. Op het vlakke, bij niet te veel wind, zullen ze iets sneller zijn. Ik denk dat ze ook minder duurzaam zullen zijn. Bovendien ook meer zijwind gevoelig.
Je stelt dat je er ook klimwerk mee wilt doen: dan lijkt mij, alles afwegend, de Fulcrum zero de betere keus (scheelt 250-300g, afh. van uitvoering).
-
- Forum-lid
FFWD set wielen met DT Swiss naven zijn zeer duurzaam. Eventueel ook verkrijgbaar met keramische lagers, scheelt 0.3 watt tov conventioneel.
Zijwindgevoeligheid is relatief. Bij het fietsen heb je altijd wind van voren, kortom het aero voordeel moet je niet onderschatten.
Bij spaakbreuk kan iedere lbs eenvoudig een nieuwe erin zetten bij de FFWD's, is dat mogelijk bij de Fulcrums?
Zijwindgevoeligheid is relatief. Bij het fietsen heb je altijd wind van voren, kortom het aero voordeel moet je niet onderschatten.
Bij spaakbreuk kan iedere lbs eenvoudig een nieuwe erin zetten bij de FFWD's, is dat mogelijk bij de Fulcrums?
Heb je de levertijden gecheckt van deze wielen ? Racing Zero was voor mij pas vanaf september leverbaar.... als ik geluk had wat mij verteld. Fulcrum levertijden schijnen nogal ruim te worden aangehouden. Misschien dat dit je keuze ook zal beinvloeden.
Ongeacht dat ik zelf de F6R wielen heb, en hier héél tevreden over ben, zou ik de Fulcrums aanraden zo lang de looks niet doorslaggevend zijn.
De fulcrums zijn ontzettend stijf en licht en kan je echt overal voor gebruiken. De F4R ziet er misschien iets mooier uit, maar prijs kwaliteit denk ik dat Fulcrum 0 in dit geval beter is.
De fulcrums zijn ontzettend stijf en licht en kan je echt overal voor gebruiken. De F4R ziet er misschien iets mooier uit, maar prijs kwaliteit denk ik dat Fulcrum 0 in dit geval beter is.
Volgens mij moet je ook voor de Fulcrums gaan. Zijn gewoon een stuk meer allround. (ikzelf bijvoorbeeld gebruik mijn Cosmics alleen bij mooi weer op het vlakke)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
kalkaanslag schreef:FFWD set wielen met DT Swiss naven zijn zeer duurzaam. Eventueel ook verkrijgbaar met keramische lagers, scheelt 0.3 watt tov conventioneel.
i.c.m. DT Swiss (240s) naven zijn het kwalitatief goede wielen; met deze naven zijn ze echter weer 200 euro duurder dan met standaard naven. Ceramische naven (190s) zijn niet leverbaar op de F4R wielen i.t.t. de F6R/C. De Fulcrum zero heeft ze standaard. V.w.b. de velgen: de Fulcrum's zijn bombproof, "carbon is karton" bij verkeerde belasting.