Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27991
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 jul 2014 21:22

Nee, 53/39 is verouderd en wordt vrijwel alleen nog door wedstrijdrenners gebruikt. Wielertoeristen nemen doorgaans en 50 buitenblad en een 34 binnenblad voor in de bergen. Velen monteren voor op t vlakke een 39 binnenblad. Het leuke van een 6800 crank is dat er van alles op past.

Erwin
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:04

Erwin 23 jul 2014 23:26

Oh kijk dat wist ik niet, tja ben eigenlijk ook een redelijke leek.
Standaard ben ik die verhouding niet tegengekomen.
Maar 50/39 zou voor mij ideaal zijn. 34 binnenblad(compact) is het net niet
Mijn binnenblad van mijn oude groep was 40 en fietste daar het meest op, buitenblad was 50.
Ik ga morgen direct informeren of ze die verhouding willen monteren op de nieuwe fiets

gr Erwin

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27991
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 jul 2014 14:05

Zo'n 12-32 zou ik ook niet willen, rijdt vreselijk t vlakke door de grote gaten.

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 24 jul 2014 14:23

Zelf heb ik van de week mijn 34 binnenblad vervangen voor een 39 binnenblad. Bevalt tot nu toe prima.
(105 Compact)
Afbeelding

P_Roeske
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 30 apr 2014 08:15

P_Roeske 24 jul 2014 16:00

Ik heb een beetje advies nodig over bergverzetten.

Ik rijd op mijn Canyon momenteel met een 50/38 voor, en achter een 11-28 of een 11-23 cassette. Met de 11-28 cassette (die wel erg grote gaten heeft bovenin) rijd ik in Limburg en in de Ardennen overal probleemloos naar boven, waarbij ik de 28 eigenlijk altijd schoon houd (zelfs na >100km met 10+ cotes).

Nu ga ik over 2 weken naar de Alpen, om daar te fietsen (al vaak eerder gedaan, maar voornamelijk op MTB of huurfiets). Gevoelsmatig denk ik dat ik de 38 gewoon gemonteerd kan laten zitten, aangezien ik niet van plan ben om 3 a 4x HC per dag te rijden. Aan de andere kant is het ook wel makkelijk om gewoon de 34 te monteren, zodat ik zeker weet dat ik goed zit.

opties:
50/38 + 11-28, 11-26 of 11-23
50/34 + 11-28, 11-26 of 11-23

Sowiezo is 11-23 niet reeel, die staat er dan ook enkel voor de volledigheid bij :). Probleem is dat ik, voor zover ik kan zijn, op mijn nieuwe crankstel (met te monteren Quark Riken vermogensmeter) de kettingbladen niet kan vervangen zonder het hele crankstel los te halen.

Kan iemand bevestigen/ontkennen dat dit het geval is?

(De Quark heb ik overigens niet voor de alpen gemonteerd, wil er hier in NL beter mee trainen voor lange afstanden triathlons)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27991
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 jul 2014 16:06

Ik zou sowieso de 34 monteren. Limburg en Ardennen is echt niet te vergelijken met een "echte" klim.

P_Roeske
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 30 apr 2014 08:15

P_Roeske 24 jul 2014 16:09

Vandaar dat ik al aangaf dat het in combinatie met 100km+ ritten was.

Zelf neig ik ook naar een 34 en dan met een 11-26 cassette.

wmc
Forum-lid
Berichten: 519
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 24 jul 2014 21:24

Een dooddoener die al vaak gebruikt is: Wat je niet bij je hebt kun je ook niet gebruiken.

Zeker als je lange steile klimmen (Alpe d'Huez, Gallibier, Croix de Fer, Madeleine etc.) gaat doen ben je blij met alles wat je bij je hebt. Op Mallorca (veel 5 km +/-6% klimmen heb ik niet meer dan 39-25 nodig gehad), maar in de Alpen, waar je al snel een uur aan het klimmen bent wil je af en toe lekker licht kunnen trappen.

Gebruikersavatar
Harryfietst
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Harryfietst 24 jul 2014 22:02

Ik ben niet alle pagina's doorgegaan, dus excuses als het al gevraagd is, maar is het altijd mogelijk om een 34 te vervangen voor een 39? Ik heb Campagnolo Athena 11 speed en ik gebruik zoals velen voornamelijk de 50, tenzij het >winkracht6 tegen is. Dan moet ik terug naar de 34 en staat de ketting wel erg schuin. Vandaar dat ik aan het overdenken ben om de 34 te vervangen door een 39.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4974
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 24 jul 2014 22:19

Is geen probleem.

Erwin
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:04

Erwin 24 jul 2014 23:19

Hallo,

Heb vandaag mijn fiets besteld en nogmaals met de Fm mij probleem besproken. Ik vertelde hem van de optie om 50/39 te plaatsen. Dit werd afgeraden en ook shimano schijnt dit niet te adviseren. Dit ivm met het vallen van de ketting bij het schakelen. Afstand te klein waardoor hij er naast kan schieten. Vraag me niet precies hoe, zo'n kenner ben ik niet.
Het is nu toch 52/39 geworden. Had ook 38 gekund maar ik wil nu eenmaal perse zoveel dicht mogelijk bij de 40 blijven.

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 24 jul 2014 23:36

Erwin schreef:Heb vandaag mijn fiets besteld en nogmaals met de Fm mij probleem besproken. Ik vertelde hem van de optie om 50/39 te plaatsen. Dit werd afgeraden en ook shimano schijnt dit niet te adviseren. Dit ivm met het vallen van de ketting bij het schakelen. Afstand te klein waardoor hij er naast kan schieten. Vraag me niet precies hoe, zo'n kenner ben ik niet.
Ik denk dat niemand je kan vertellen hoe, dat is gewoon zever. Waarom is het triple crankstel van 105 dan 50-39?-(30)

Plaats reactie