Hallo allemaal,
Na enkele honderden kilometers mijn mountainbike in gefietst te hebben, wilde ik graag overstappen naar de spd klikpedalen.
Vandaag probeerde ik even met 1 schoen het klikpedaal uit (zodat ik in ieder geval altijd nog kon afstappen).
Dit was maar goed ook, want ik kwam muurvast te zitten met mijn SM-SH-51 plaatjes.
Met de hiel naar onderen en het bewegen van de hak naar buiten kreeg ik nog de schoen niet los. Uiteindelijk de schroefjes maar wat losgedraaid en uiteindelijk is het toen gelukt.
Waarschijnlijk, of eigenlijk wel zeker, had ik beter eerst informatie kunnen lezen en opvragen, voordat ik 'gewoon maar weer eens iets ging proberen'.
Maar nu lees ik dat je de pedalen losser moet draaien? En de schoenen dan? Daar doe je verder niks aan? En hoe weet je dan wanneer ze te vast of te los zitten?
Kortom: amateurtje vraagt hulp bij spd-pedalen....
SPD pedalen
De plaatjes op je schoen moet je gewoon vastdraaien. De sterke van de veer in het pedaal kun je stellen. Stel deze zo los mogelijk af zodat je schoen er zo makkelijk mogelijk uit gaat. Als je na enige tijd gewend ben aan het in- en uitklikken, kun je de pedaal eventueel wat bij stellen.
En oefen gewoon eens stilstaand op de fiets met uitklikken. Bijv. tegen een muur ofzo.
succes.
En oefen gewoon eens stilstaand op de fiets met uitklikken. Bijv. tegen een muur ofzo.
succes.
-
- Forum-lid
Ik heb zojuist ook mijn SPD pedalen erop gezet. Nu is het een hele tijd geleden dat ik met klik systeem gereden heb. En ik merk dat ik speling heb naar links en rechts. Ik schiet er niet uit maar ik ben in mijn wielren peridode gewend vast is vast. Hoort deze speling erin te zitten?
Alvast bedankt voor jullie advies
Alvast bedankt voor jullie advies
SPD of SPD-SL? Waarschijnlijk SPD-SL met gele cleats. Die zijwaarste speling is normaal en al jaaaaaaren.
Er vanuit gaande dat je iets van Shimano SPD-SL hebt en je wilt totaal geen speling dan moet je de rode cleats hebben (SM-SH10)
Edit: niet goed gelezen want dit staat in the MTB Topic en ik heb nog nooit een MTB met SPD-SL pedalen gezien al zullen ze er vast wel zijn
Er vanuit gaande dat je iets van Shimano SPD-SL hebt en je wilt totaal geen speling dan moet je de rode cleats hebben (SM-SH10)
Edit: niet goed gelezen want dit staat in the MTB Topic en ik heb nog nooit een MTB met SPD-SL pedalen gezien al zullen ze er vast wel zijn
Laatst gewijzigd door Zorro op 26 jul 2014 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
- Forum-lid
Bedankt voor het snelle reageren. Mijn cleats zijn zwart maar er staat wel SM-SH51 op. Dus de speling is te verklaren. Nogmaals bedankt en ik kan met gerust hart gaan fietsen.
Ah (SM-SH51 cleats) en dus heb je SPD pedalen. Ook daar is zwijwaartse speling normaal. Zet je veer om uit te klikken vooralsnog niet TE strak als het al behoorlijk wat jaren geleden is dat je met klik pedalen reedt.
We thought that we had the answers
U2-11 O'Clock Tick Tock
U2-11 O'Clock Tick Tock